اینترنت اشیا، محیط زیست و گلدانی برای تمام فصول

قدمت مفهوم اینترنت اشیا در جهان نزدیک به ۲۰سال است، مفهومی که فضا را برای بخشیدن هویت دیجیتال به اشیای بی جان ایجاد کرد و یکی از کاربردهای آن، محافظت از محیط زیست است.

موبنا – اینترنت اشیا یعنی وصل کردن وسیله ها به یکدیگر از طریق اینترنت و اجازه دادن به آنها تا با ما و نرم افزارها و با دیگر وسایل ارتباط برقرار کنند. دامنه کاربردهای این فناوری به اقتضای نیازهای بشر به حوزه های مختلف از جمله محیط زیست و پارک های ملی تسری پیدا کرده است،
پارک ملی به محدوده ای از منابع طبیعی اعم از جنگل، مرتع، بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی گفته می شود که محل خوبی برای فعالیت های پژوهشی، گردشی و آموزشی به حساب می آیند. حفاظت از این جنگل های غنی باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد و این روزها اینترنت اشیا، به کمک این مسئولیت مهم آمده است.
در حال حاضر ۲۲ پارک ملی در ایران وجود دارد که سامانه هشدار سریع در یکی از پایانه های پایلوت در حال اجرایی شدن است.
برای مقابله با آتش سوزی های جنگلی و زیان هایی که به وجود می آورند، راهکارهای زیادی وجود دارد که یکی از آن ها تهیه نقشه های پهنه بندی خطر آتش است.
اگر مدیران منابع طبیعی و مدیران بحران به این نقشه ها دسترسی داشته باشند، بازدهی بیشتر و بهتری برای مقابله با آتش سوزی ها خواهند داشت. استفاده از تکنولوژی و تجهیزات حسگر در محیط زیست یا به عبارتی استفاده از اینترنت اشیا برای پایش حریق در مناطق پرریسک و شناسایی شده از طریق نقشه های پهنه بندی خطر آتش، کمک قابل توجهی به کاهش آتش سوزی در مناطق جنگلی ایران دارد.

**همکاری فناورانه دو دستگاه
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از طریق فراهم کردن زیرساخت های اینترنت اشیا و بهره گیری از تجربیات کشورهایی مانند یونان، کرواسی و امریکا که در زمینه آتش سوزی جنگلی اقدامات مهمی انجام داده اند، نسبت به ایجاد سامانه هشدار سریع در پهنه بندی خطر آتش و نقاط پر ریسک پارک ملی گلستان اقدام کرده است.
این سامانه هشدار سریع که در بستر اینترنت اشیا تعریف می شود، شامل تعداد بسیار زیادی سنسور حساس به حرارت، دوربین های حرارتی و تصاویر ماهواره ای است که پس از ترکیب نرم افزاری داده های آنها در همان لحظات اولیه ایجاد حریق به ستاد مدیریت بحران و محیط بانان هشدار احتمال خطر می دهد. این اقدام از نظر زمانی و تخمین زمان دقیق آتش نقش بسیار مهمی در اطفای به موقع حریق خواهد داشت.
بی تردید اطفای به موقع حریق مانع از گسترش آن و ایجاد آسیب های فراوان خواهد شد. این سامانه که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست فعلا به صورت پایلوت، مناطق پر ریسک جنگل گلستان را تحت پوشش خود قرار داده است به زودی سایر مناطق جنگلی را نیز پوشش خواهد داد.

**هر خانه یک گلدان
اینترنت اشیا مانند هر تکنولوژی دیگری به راحتی زندگی کمک می کند و می تواند حافظ منابع محیط زیست از جمله آب و خاک باشد.
متخصصان معتقد هستند در شهرهای بزرگ با میزان بالای آلودگی باید در هر خانه ای به ازای هر نفر سه گلدان متوسط وجود داشته باشد تا کیفیت هوای آن خانه به حد مطلوب برسد و باعث بیماری نشود. اما برخی مشکلات مانع از دوام گیاهان در گلدان می شود که اینترنت اشیا در این زمینه هم می تواند مفید باشد.
در این راستا، گلدان های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا مدتی است که برای استفاده دوستداران گل و گیاه و محیط زیست به بازار آمده است.
زهرا شهرباف مدیر بازاریابی یک استارتاپ فعال در این زمینه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: گلدان های هوشمند این امکان را فراهم می کنند تا افراد بتوانند فضای سبز و گیاهان را به محل زندگی خود بیاورند بدون این که نیاز باشد آب و دمای گلدان را چک کنند و نگران پژمرده شدن گیاه باشند.
وی در خصوص دستاورد استارتاپ متبوعش گفت: ما دو نوع گلدان به بازار عرضه کرده ایم. یک نوع گلدانی است که خود پنل تاچ دارد و با استفاده از آن می توان تنظیمات گلدان را انجام داد، یک نوع دیگر دارای اپلیکیشن است و تنظیمات روی آن اعمال می شود.
شهرباف در خصوص تولید و نحوه کار گلدان ها هم گفت: گلدان ها در کارگاه های مختلف و گل ها نیز در گلخانه تولید می شوند؛ مشتری این امکان را دارد که هر گل یا درختچه ای را که دوست دارد، در گلدان هوشمند مورد نظرش بکارد و از آن نگهداری کند.
«فناوری مورد استفاده در این گلدان در بدنه آن گنجانده شده است. روش کار به این شکل است که مشتری اپلیکیشن گلدان هوشمند را روی گوشی خود نصب و گلدان و گیاه مورد نظرش را انتخاب می کند. گلدان در زمان مشخص شده به او تحویل داده می شود و از طریق اپلیکیشن تمام نیازهای گیاه روی سنسورهای آن بارگذاری می شود. در بدنه این گلدان مخزن آب و حسگرهای نور و دما تعبیه شده تا بهترین شرایط برای رشد گیاه را ایجاد کنند. این گلدان میزان رطوبت خاک را اندازه گیری می کند و هر زمان که نیاز باشد از مخزنی که در بدنه آن تعبیه شده است، به گیاه رطوبت می رساند.»

 منبع: مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا