توسعه مخابرات، دستاورد نوین انقلاب اسلامی

بر اساس آمار موجود در سال ۱۳۵۷ فقط ۸۰۵ هزار خط تلفن در کشور وجود داشت و ضریب نفوذ تلفن (تعداد تلفن به ازای ۱۰۰ نفر جمعیت) برابر ۲.۳۴ درصد بود و این رقم در سال ۱۳۹۷، به ۵۹ میلیون خط تلفن ثابت رسیده است.

موبنا – به عقیده کارشناسان با گذشت ۱۲۱ سال فعالیت تلگراف و تلفن در ایران قبل از انقلاب، تا سال ۱۳۵۷ تعداد مشترکان تلفن ثابت به ۸۵۰ هزار و ۸۰۰ نفر می‌ رسید و تنها ۳۱۲ روستا دارای ارتباط مخابراتی بودند.
پس از انقلاب این آمار با جهش حیرت انگیز نوید توسعه زیرساخت های مخابراتی کشور را داد به طوری که تعداد خط تلفن ثابت از ۸۵۰ هزار مشترک به بیش از ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرد، همچنین تلفن‌ های همگانی از تعداد چهار هزار و ۲۹۴ دستگاه در سال ۱۳۵۷ به ۲۷ هزار افزایش یافته است.
بنا به اظهار مسوولان، تولید تجهیزات مخابراتی تا پیش از انقلاب به تولید سوییچ‌ های الکترونیکی EMD و دستگاه‌ های مخابراتی رومیزی محدود می شد اما پس از انقلاب به خصوص از سال ۱۳۶۸ به بعد تغییرات شگرفی در تکنولوژی تولید تجهیزات مخابراتی صورت گرفت که شبکه فیبر نوری یکی از مهمترین این تحولات است.
ایران اکنون در سایه انقلاب اسلامی توانسته ماهواره پرتاب کند، به طوری که پرتاب «ماهواره امید» باعث شد نام جمهوری اسلامی در میان کشورهای دارای فناوری ماهواره‌ای در جهان ثبت شود.
با ادامه این پیشرفت ها مخابرات ایران در بخش های دیگر مانند سامانه ‌های الکترونیکی، مخابراتی و سایبری نیز روز به روز پیشرفت کرد.
ایران اسلامی به اذعان مسوولان تنها کشور منطقه است که سامانه عامل و موتور جست و گر بومی دارد، ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران ۱۱۰ درصد است.
بر اساس آمار سال ۲۰۱۶ ایران با بیش از ۳۰ میلیون خط تلفن ثابت دهمین کشور و با دارا بودن بیش از ۳۶ میلیون کاربر اینترنت، بیست و یکمین کشور جهان از نظر تعداد کاربر است.
به گفته مسوولان، در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ که بحث واگذاری شرکت های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد یکی از مهمترین دغدغه های مخالفان این واگذاری، ترس از تغییر نگاه شرکت مخابرات ایران به توسعه زیرساخت های ارتباطی – اطلاعاتی در مناطق محروم بود.
در واقع مخالفان و منتقدان خصوصی سازی بر این باور بودند ارتباطات و فناوری اطلاعات به مانند کالایی لوکس است که مورد اقبال مردم مناطق محروم قرار نخواهد گرفت و در نتیجه به لحاظ اقتصادی این مناطق سود ده نخواهند بود و به همین دلیل هم شرکت مخابرات پس از خصوصی سازی، رغبت و تمایلی برای سرمایه گذاری در این مناطق زیان ده از خود نشان نخواهد داد، اما بر خلاف آن تصور اولیه مردم با روی باز به استقبال فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی رفتند.
به گفته مسوولان در زمان حاضر تهران، خوزستان و کهگیلویه وبویراحمد جزو استان های پر مصرف از نظر ایتنرنت است، از لحاظ درآمد تلفن همراه نیز بندرعباس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در گروه های نخست قرار گرفته اند.
بنا به اظهارات متخصصان در مقایسه ای کوتاه می توان دریافت که همه موانع پیش روآنتن دهی جاده های ما خیلی نسبت به گذشته متفاوت است، اکنون اینترنت مناطق روستایی و شهری را داریم همچنانکه هر کجا شبکه کابل داریم اینترنت هم داریم و هرکجا شبکه کابل نداریم و تحت پوشش همراه اول هستیم حداقل اینترنت ۲G داریم.

**اثر تحریم ها در بخش مخابرات مدیریت شده است
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت و گو به ایرنا تحریم ها و تغیییرات ارز در دهه چهارم انقلاب اسلامی را در توسعه مخابرات ایران کم تاثیر خواند و افزود: بدون شک تغییرات نرخ ارز در صنعت مخابرات تاثیرگذار بوده اما با اعمال تعدیل پنج درصدی مثبت و منفی در قراردادها این موضوع مدیریت شده است.
سیدمجید صدری ادامه داد: تغییرات نرخ ارز باعث شده تا قیمت فیبر نوری از ۶۰ تا ۷۰ هزار ریال به ۲۸۰ هزار ریال افزایش یابد اما در عین حال تعرفه خدمات شرکت مخابرات در این زمینه هیچگونه تغییری نداشته و خدمات فیبر نوری به صورت رایگان تا ورودی ساختمان متقاضیان اجرا می شود.
صدری در خصوص کاهش هزینه خدمات مخابراتی نیز یادآور شد: هم اکنون هزینه خدمات در کمترین سطح ممکن قرارداد و بیش از این قابل کاهش نیست و تلاش این شرکت بر سرمایه گذاری در زمینه توسعه سیستم هایی است که ارزش افزوده بیشتری دارد.
وی همچنین در خصوص میزان بومی سازی در صنعت مخابرات تصریح کرد: میزان وابستگی به تکنولوژی خارجی در حوزه تلفن همراه کمتر است، اما در مجموع در حوزه صنعت مخابرات بالای ۷۰ درصد نیازها از طریق تولیدات داخلی تامین می شود و حدود ۳۰ درصد نیاز به استفاده از محصولات خارجی در این حوزه داریم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه یکی از زیرساخت های لازم برای ارائه سرویس های نو، دسترسی به شبکه فیبر نوری است، گفت: تاکنون توسعه ۱.۵ میلیون پرت فیبرنوری درکشور اجرا شده و در قالب طرحی تار نوری مخابرات ایران (تانوما) یا فیبر نوری، هزینه فیبرکشی دریافت نمی شود.
صدری خاطرنشان کرد: مصرف اینترنت داخلی ۶۱ درصد و بین المللی ۵۵ درصد رشد یافته و ترافیک داخلی هم حدود چهار برابر شد.
وی اضافه کرد: حذف آبونمان سالانه ۷۰۰ میلیارد به مخابرات زیان وارد می کند که این هزینه صرف نگهداری تجهیزات می شود.
وی تعهد درآمد امسال شرکت مخابرات در بورس را ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

*توسعه شبکه مخابراتی اصفهان بعد از انقلاب بوده است
مدیرعامل شرکت مخابرات اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه توسعه شبکه مخابراتی و ارتباطی اصفهان در ۴۰ سال گذشته بوده است، افزود: ضریب تلفن ثابت در این استان نسبت به قبل از انقلاب ۲۰ برابر شده است
و اکنون بیش از ۴۷ درصد است که این ضریب در مقایسه با میانگین کشوری ۹ درصد بیشتر است.
مهدی حیدری زاده با اشاره به توسعه شبکه تلفن همراه در استان یادآورشد: بیش از ۹۸ درصد مردم استان اصفهان دارای تلفن همراه هستند که ضریب نفوذ این وسیله ارتباطی در این منطقه بیش از ۱۰۰ درصد است.
به گفته وی دسترسی به خدمات ارتباطی و مخابراتی در استان اصفهان فراهم شده و مناطق فاقد تلفن ثابت خانگی در سال های آینده از این خدمات بهره مند خواهند شد.
حیدری زاده اضافه کرد: در روستاهای فاقد تلفن ثابت خانگی تلفن های عمومی و مراکز عمومی برای برقراری ارتباط پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات اصفهان ارائه خدمات اینترنت پر سرعت در استان را از دیگر خدمات این شرکت اعلام کرد و گفت: شبکه اینترنت در مناطق مختلف استان توسعه یافته و دسترسی به اینترنت در اماکن عمومی، شرکت های حمل و نقل و امکان تفریحی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه از فناوری های نو در بسترهای مخابراتی استفاده می شود، یادآورشد: در زمان حاضر در اجرای شبکه های مخابراتی از فیبر نوری استفاده می شود و سیم های مسی در حال حذف است.

** افزون بر ۱۴۰۰ روستای دارای ارتباط مخابراتی در اصفهان
بنا به اظهار کارشناسان اولین مرکز مخابرات در شهر اصفهان از حدود ۹۰ سال پیش در کوچه تلفخانه (خیابان سپاه فعلی) تاسیس و با یک دستگاه ۳۰۰ شماره مغناطیسی، حدود ۱۵۰۰ شماره را در غرب اصفهان پوشش داد.
ارسال پیام در این سال ها به وسیله تلگراف، مورس و بی سیم صورت می گرفت و ارتباط توسط تلفن چی انجام می شد.
در سال ۱۳۵۰ مایکروویو نصب و دستگاه سوئیچ راه دور و بین شهری (STD) در مرکز شهید بهشتی نصب گردید و در سال ۱۳۵۴ ارتباط با کلیه کشورها(ارتباط بین الملل) برقرار شد.
در سال ۱۳۵۷ همراه با پیروزی انقلاب، هفت مرکز مخابراتی راه اندازی شد، در آن زمان جمعیت استان اصفهان ۲ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۶۷۸ نفر بود.
در سال ۱۳۷۳ بر اساس قاتون اصلاح ماده هفت تاسیس شرکت مخابرات استان ها، شرکت مخابرات استان اصفهان تاسیس و در ۱۳۸۸ مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد و پس از آن ضمن استمرار توسعه مخابرات موضوع بهبود کیفیت، مشتری مداری در دستور کار قرار گرفت.
در زمان حاضر مقارن با دهه چهارم انقلاب تعداد خطوط اینترنت پرسرعت PAP، ۲۱۱ هزار و ۳۲۳ خط است. این رقم در سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ صفر و در سال ۱۳۷۸، ۱۶ هزار و ۲۰۷ خط بوده است.
همچنین تعداد خطوط اینترنت پرسرعت مخابرات در زمان حاضر ۶۳۲ هزار و ۲۵۰ خط است. این خطوط در سه دهه اخیر وجود نداشت.
تعداد تلفن همگانی شهری و راه دور نیز در زمان حاضر ۹ هزار و ۹۱ دستگاه است، این رقم در سال ۱۳۵۷ ، ۲۹۹ دستگاه و در دهه سوم انقلاب یعنی سال ۱۳۸۷ بیش از ۱۵ هزار دستگاه بوده است.
روستاهای دارای ارتباط در دهه نخست یعنی سال ۱۳۵۷ ، ۲۸ روستا بود که این میزان در زمان حاضر ۱۴۲۵ روستا است، همچنین تعداد دفاتر خدمات ارتباطی روستایی ICT در سال ۱۳۵۷ صفر و در زمان حاضر ۲۸۶ دفتر است.
مقایسه آمارهای استان با کشور در بخش مخابرات نشان می دهد در زمان حاضر ۸۵۲ مرکز تلفن ثابت در استان وجود دارد، تعداد شماره مصوبه تلفن ثابت سه میلیون و ۸۲ هزار و ۹۴۶ شماره(در سال ۱۳۵۷ بیش از ۷۵ هزار شماره)، تعداد شماره مشغول بکارتلفن ثابت ۲ میلیون و ۴۶۵ هزار (در سال ۱۳۵۷ بیش از ۵۱ هزار شماره) و ۸۴۸ و ضریب نفوذ تلفن ثابت ۴۷.۴۲ درصد (در سال ۱۳۵۷ ،۲ درصد) است.
همچنین در حالی که در دهه نخست و دوم انقلاب تعداد شهرهای تحت پوشش تلفن همراه صفر بوده این رقم در زمان حاضر به ۱۰۷ شهر رسیده است.
اکنون پنج میلیون و ۴۵۴ هزار دایری تلفن همراه ، افزون بر ۲ هزار و ۱۰۰ سایت سایت BTS ، بیش از هزار و ۴۰۰ سایت ۳G و ۴G در استان وجود دارد. ضریب نفوذ تلفن همراه نیز بیش از ۱۰۴ درصد است.
به گفته معاون مخابرات سیار استان اصفهان در جلسه اخیر شورای اداری شهرستان فریدونشهر که با حضور استاندار اصفهان برگزار شد، در زمان حاضر پهنای باند اینترنت برای استان ۲ گیگابایت است و مصرف روزانه ADSL در استان یک هزار گیگابایت و مصرف روزانه اینترنت همراه ۸۴۰ گیگابایت است .
بنا به اظهارمسوولان شرکت مخابرات اصفهان، همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در مجموع افزون بر ۵۰۰ طرح در بخش کانالسازی، IPNI، ظرفیت سازی و توسعه پروت پرسرعت دیتا(ADSL و G.)، تاسیس و توسعه تلفن ثابت ازطریق کافوی نوری و GPON، توسعه شبکه تلفن همراه، افزایش ظرفیت ارتباط بین مراکز مخابراتی(ترانسمیشن)، OLT، افزایش ظرفیت باطری و اجرای تغذیه نیروی مراکز و سایت ها، FTTH، فبیر نوری، ساختمان، توسعه و تقویت شبکه کابل در این استان بهره برداری شده است.
اصفهان دارای ۲۶ شهرستان، ۱۰۷ شهر ، ۱۶۹۹ روستا است که از این میان ۱۴۲۲ روستا دارای ارتباط مخابراتی است.
استان اصفهان دارای سه میلیون و ۸۲ هزار و ۹۴۶ شماره تلفن ثابت است دو میلیون و ۴۶۵ هزار و ۸۴۸ شماره آن مشغول به کار است و بر این اساس ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان ۴۷.۴۲ درصد است.
به گزارش ایرنا، نزدیک به پنج میلیون مشترک تلفن همراه اپراتور همراه اول با ضریب نفوذ ۹۵ درصد و ۵۳۰ هزار پورت اینترنت پرسرعت با ضریب نفوذ ۲۵ درصد است.
جمعیت استان اصفهان ۵ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۹ نفر است که معادل ۶.۵۲ درصد جمعیت کشور را شامل می شود.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا