گزارش وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد؛ از زیرساخت تا زیست بوم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در کشور را از مهمترین دستاوردها و نمونه‌ای از پیشرفت‌های علمی و فناوری پس از انقلاب اسلامی برشمرد و از تلاش برای برقراری عدالت در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه در بخش‌های روستایی خبر داد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، اکرم فداکار مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان در گفت و گو، با تشریح تاریخچه شکل گیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این وزارتخانه از زمان شکل‌گیری پست و ابداع تلگراف تا امروز که روشهای نوین ارتباطی روز به روز در حال گسترش هستند با شاخص‌های متفاوت ارتباطاتی و مخابراتی در هر دوره همواره نقش چشمگیری در توسعه ارتباطات و تحول آفرینی در همه عرصه های کاری و زندگی مردم داشته و دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد توسعه مناسب زیرساخت‌های ارتباطی در استان را یادآور شد و افزود: خوشبختانه متناسب با سرمایه‌گذاری وسیع موجود، عدالت در توسعه زیرساخت‌ها مدنظر بوده و پس از واگذاری تلفن خانگی و تک ارتباط‌ها و اینترنت پرسرعت ADSL به روستاها در آینده نزدیک، اینترنت پر سرعت بی سیم نیز شامل حال روستاها می‌شود.

وی از واگذاری اینترنت ثابت به بیش از ۳۵۰ روستای استان خبر داد و گفت: اینترنت سیار نیز در فاز اول به ۴۱۹ روستا و در فاز دوم به ۱۶۰ روستا واگذار می‌شود که خوشبختانه هر دو فاز با منابع دولتی محدود و در اختیار، در دست اجرا است.

فداکار با اشاره به جایگاه سوم یزد در شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات استان‌ها (IDI) گفت: استان یزد با ضریب نفوذ ۸۸ درصدی اپراتور همراه اول، جایگاه اول کشور و با ضریب نفوذ ۱۰۱ درصدی مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار، رتبه سوم را دارد. همچنین رتبه چهارم کشور در ضریب نفوذ تلفن ثابت را با میزان ۴۶ درصد، در این دوره کسب کرده است.

نماینده ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان یزد، با بیان اینکه پهنای باند ورودی به این استان ۳۶ برابر شده است، افزود: پهنای باند واگذارشده به اپراتورها نیز از ابتدای دولت تدبیر و امید، ۱۴ برابر شده است. از طرفی تمام شهرهای استان از پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه بهره‌مند شده‌اند.

عضو کمیته سیاستگذاری و راهبری اشتغال استان یزد با اشاره به تسهیلات این اداره کل برای ارتقا و توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و تولید برنامه‌های نرم‌افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه ICT، گفت: تسهیلات وام وجوه وزارت ارتباطات در راستای اشتغال‌ آفرینی در این بخش، تا سقف ۳ میلیاد تومان و در موارد خاص تا ۵ میلیارد تومان، به شرکت‌های فعال دارای طرح فناورانه پرداخت می‌شود که این رقم از سال ۹۵ تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد اجرای کامل طرح رومینگ ملی در استان یزد با همکاری اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و نورتل را از مهمترین اقدامات وزارت ارتباطات در چند ماه اخیر برشمرد و گفت: در راستای اجرای این طرح در استان، امکان استفاده مشترکین ایرانسل از خدمات اپراتور همراه اول در بیش از ۳۳۰ روستا و همچنین امکان استفاده مشترکین همراه اول از شبکه اپراتور ایرانسل در بیش از ۳۰ روستای استان فراهم شده است. همچنین با بهره‌برداری از طرح رومینگ ملی در شبکه اپراتور کوه نور، اهالی ۴ روستای دربید، مزرعه میرها، فضل آباد سفلی و باغدر می‌توانند از خدمات دو اپراتور همراه اول و ایرانسل نیز استفاده کنند.
عضو شورای هماهنگی فناوری و نوآوری استان در بخش دیگری از سخنان خود درباره توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، به وجود ۶۹ دانشگاه و مرکز عالی اشاره کرد و گفت: ۱۵ مرکز رشد فناوری، مرکز شتابدهنده و فضای کار اشتراکی از جمله نهادهای تکمیل کننده این زیست بوم هستند.

فداکار، کانون تفکر شهر هوشمند توسط دانشگاه یزد، آزمایشگاه‌های تخصصی مانند آزمایشگاه فیبر نوری و آزمایشگاه معماری سازمانی در دانشگاه یزد و مراکز پژوهشی استان را از دیگر ساختارهای ایجاد شده در استان عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۰ هزار دانشجو در سطح آموزش عالی و سالانه بیش از ۸۰۰ فارغ‌التحصیل در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، بیش از ۶۰۰ نفر متخصص فعال در مراکز وابسته به پارک و علم و فناوری و ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در استان، سرمایه‌های ارزشمند انسانی موجود در بخش ارتباطات و فناوری استان هستند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته گردشگری الکترونیک در اداره کل میراث فرهنگی استان، آن را از اقدامات خوب در راستای توسعه صنعت گردشگری و پیوند این حوزه با فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در راستای افزایش بهره‌وری اقتصادی دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا