آبشار ارتکند؛ ییلاق باصفای مشهد

گاهی باید از شهر دور شویم تا بتوانیم در نقطه زیبایی باشیم. برای مثال اگر از مشهد بیرون برویم و راهی کلات نادری شویم، به ییلاق ارتکند می‌رسیم و آنجا چشم‌مان به جمال آبشار ارتکند می‌افتد.

موبنا آبشار ارتکند کجاست؟

آبشاری در نزدیکی مشهد

ییلاق ارتکند، تفرجگاه شهر کلات نادری خراسان رضوی محسوب می‌شود. اول باید به مشهد برویم و از آنجا وارد جاده‌ مشهد – کلات شویم. حدود ۱۰۷ کیلومتر که رانندگی کنیم، خروجی روستای سررود را می‌بینیم. سررود روستای سرسبزی‌ست و از آن‌جایی که مجموعه‌ پرورش ماهی و شالیزار دارد، می‌توانیم ماهی تازه و برنج هم بخریم.

۵ کیلومتر جلوتر روستای اُرتُکند را می‌بنیم. رود‌خانه ارتکند هم از همین‌جا می‌گذرد. از این روستا باید دو ساعتی پیاده راه برویم و در جاده خاکی جلو برویم تا بتوانیم آبشار اول را درون تونلی ببینیم. مسیرمان سربالایی‌ست و بعضی جاها باریک می‌شود. در ارتکند دو آبشار وجود دارد که دسترسی به دومی سخت‌تر است و کمی سنگ‌نوردی لازم دارد.

 

چرا باید اینجا را ببینیم؟

مسیر دسترسی به آبشار ارتکند

ییلاق ارتکند هم آبشار و رودخانه دارد و هم کوه و طبیعت سرسبز. اگر اهل چادر زدن باشیم، می‌‌شود در دل طبیعت بمانیم و حسابی از هوا و منظره‌ها لذت ببریم.

این سفر به‌خصوص به‌درد کسانی می‌خورد که از رد شدن از رودخانه، خیس شدن و بالا و پایین رفتن در مسیر باریک کنار دره ترسی نداشته باشند. برای همین هم طبیعت‌گردها و کوهنوردهای زیادی عاشق این منطقه هستند.

به مقصد که برسیم، غار کوچکی شبیه به تونل می‌بینیم که آب رودخانه در آن جریان پیدا کرده. آب از این غار ۱۵ متری که می‌گذرد، از آن طرف تونل بیرون می‌آید و مثل آبشار از کوه سرازیر می‌شود. اینجا، اولین آبشار ارتکند است که از ارتفاع ۱۰ متری به پایین می‌ریزد.

ارتکند

کنار غار دو ردیف نردبان ساخته‌اند که می‌شود از آنها بالا رفت و آبشار بلندتر ارتکند را دید. در تابستان، حوضچه‌های خنک این غار حس و حال خیلی خوبی به بازدیدکننده‌ها می‌دهد.

بلندی آبشار ارتکند به ۳۵ متر می‌رسد. این یکی در آخر دره باریکی قرار گرفته. سه طرف آبشار با دیواره‌های سنگی پوشیده شده و برای رسیدن به آن لازم است اصول اولیه سنگ‌نوردی را بدانیم؛ به‌خصوص اگر بخواهیم خودمان را به بالای آبشار برسیانیم.

ارتکند

پس از سر زدن به آبشارها می‌توانیم کنار رودخانه ارتکند بیاییم. کنار رودخانه بساط پیک‌نیک برپا کنیم و همین‌طور که صدای قطره‌های ریز آب را می‌شنویم، چای خوش‌عطر بنوشیم. بعد پاها را در آب رودخانه بگذاریم و خستگی مدت‌ها کار را به فراموشی بسپاریم.

اینجا، پارکینگ یا اقامتگاه ندارد و ماشین را باید در روستا پارک کنیم.

بهترین فصل سفر

نیمه دوم بهار و تابستان بهترین زمانی‌ست که می‌شود به تفرجگاه ارتکند آمد. در فصل سرما، هوای خشک و بسیار سردی را تجربه می‌کنیم و بهتر است فکر سفر را از ذهن‌مان دور کنیم.

وسایل موردنیاز

وقتی مقصد سفر آبشار و رودخانه دارد، حتما به لباس اضافی نیاز پیدا می‌کنیم. کفش مناسب و کلاه باید برداریم و خوراکی سبک، آب وچای را هم فراموش نکنیم.

جاذبه‌های نزدیک

آبشار قره سو کلات

آبشار قره سو کلات: بعد از کلات نادری، آبشار قره سو قرار گرفته. از مشهد تا اینجا ۲ ساعت و نیم و از کلات نادری ۱۰ دقیقه راه است. بخشی از راه را باید در آب راه برویم و به لباس و کفش اضافی نیاز داریم. به آبشار که برسیم، دو ردیف نردبان می‌بینیم که زیر آب قرار گرفته‌‌اند و مردم از آنها بالا می‌روند تا به بالای آبشار برسند.

کاخ کلات

کاخ کلات: از آبشار قره سو تا کاخ کلات حدود ۱۵ دقیقه با ماشین و از کلات تا کاخ ۴ دقیقه با ماشین فاصله است. کاخ خورشید یا کاخ کلات در زمان نادرشاه افشار و به دستور او ساخته شده. کاخ، وسط باغی قرار گرفته و معماری جالب‌توجهی دارد.

کتیبه نادری: در ورودی قدیم شهر، کلات کتیبه نادری را می‌بینیم. از مرکز شهر تا اینجا ۵ دقیقه هم فاصله نیست. این کتیبه به دستور نادرشاه افشار روی کوه کنده‌کاری شده و دیدنش خالی از لطف نیست.  وقتی کنار کتیبه‌ها هستیم، اگر سر بلند کنیم و به کوه نگاه کنیم، برج و باروی نادری را هم می‌بینیم.

کتیبه نادری

مسجد گنبد کبود کلات: در دوره سلجوقی مسجدی ساخته شده که هنوز پابرجاست. نادرشاه آن ‌را مرمت کرده بود و یک‌بار هم در دوره فتحعلی‌شاه قاجار بازسازی شده.

کجا اقامت کنیم؟

اگر اهل کمپینگ نباشیم و نخواهیم در طبیعت چادر بزنیم، باید راه رفته را برگردیم و شب را در مشهد بمانیم. در مشهد، همه مدل هتلی پیدا می‌شود که با سلیقه و بودجه‌ ما سازگار باشد.

قیمت ارزان ‌ترین هتل مشهد برای هر شب اقامت ۴۲ هزار تومان است. هتل‌های متوسط را می‌توان با حدود ۲۰۰ هزار تومان رزرو کرد و گران‌ترین هتل‌ ۴۴۵ هزار تومان هزینه دارد.

این قیمت‌ها مربوط به بهمن ۱۳۹۷ است.

 منبع: اسنپ تریپ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا