فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

مصرف هویج برای کاهش درد زانو در واقع یک روش درمان چینی محسوب می شود. سبزی های نارنجی رنگ سرشار از بتا-کاروتن و ویتامین A هستند که دو ترکیب ضد التهاب قوی محسوب می شوند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – احتمالا تا زمانی که با احساس در زانوهای خود مواجه نشوید، هرگز به این که تا چه اندازه به آنها وابسته هستید، فکر نمی کنید. مدیریت زانو درد مزمن دشوار است زیرا این بخش از بدن چه در حالت ایستاده و چه نشسته، پیاده روی، دوچرخه سواری، بالا رفتن از پله یا یافتن حالتی راحت هنگام خواب درگیر می شود. زمانی که با زانو درد مواجه هستید، این شرایط می تواند فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

چه به واسطه آرتریت، بورسیت یا یک آسیب دیدگی شکل گرفته باشد، درمان های مختلفی برای درد و التهاب وجود دارند که می توانند قدرت حرکت را بار دیگر به زندگی شما باز گردانند. متاسفانه، بسیاری از داروهای بدون نسخه و تجویزی با عوارض جانبی مختلف همراه هستند. به عنوان مثال، استامینوفن یکی از دلایل اصلی نارسایی کلیوی در سطح جهان است.

اما شاید شگفت زده شوید اگر بدانید که رژیم غذایی تا چه اندازه می تواند بر سطوح درد تاثیرگذار باشد، به ویژه زمانی که با التهاب همراه است. در ادامه با برخی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با زانو درد بیشتر آشنا می شویم. افزودن آنها به رژیم غذایی روزانه می تواند کاهش وابستگی به داروهای ضد درد و حفظ سلامت کلی را در پی داشته باشد.

هویج

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

مصرف هویج برای کاهش درد زانو در واقع یک روش درمان چینی محسوب می شود. سبزی های نارنجی رنگ سرشار از بتا-کاروتن و ویتامین A هستند که دو ترکیب ضد التهاب قوی محسوب می شوند.

بهتر است هویج را به صورت پخته مصرف کنید، اما اگر علاقه ای به هویج پخته ندارید، مصرف خام آن نیز مفید است. برای کاهش درد زانو مصرف دو وعده هویج در روز را مد نظر قرار دهید.

زردچوبه

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام «کورکومین» است که فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند. قرن هاست که از این ترکیب به واسطه خواص ضد التهاب خود در پزشکی گیاهی استفاده می شود. مصرف کورکومین در وهله نخست می تواند خطر ابتلا به بیماری های مفصلی دردناک را کاهش دهد و همچنین مشخص شده است که در زمینه تسکین درد نیز می تواند تقریبا با داروی ایبوپروفن برابری کند.

سرکه سیب

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

سرکه سیب گزینه ای مفیدتر از تنها یک چاشنی سالاد محسوب می شود. این محصول می تواند به تسکین درد زانو چه در صورت مصرف خوراکی و چه موضعی کمک کند. زمانی که سرکه سیب می نوشید (دو قاشق غذاخوری در روز) این ماده می تواند به از بین بردن سمومی که می توانند زمینه ساز التهاب شوند، کمک کند.

زمانی که سرکه سیب را با روغن زیتون ترکیب کرده و زانوهای دردناک خود را با این ترکیب یک بار در روز و به مدت یک هفته ماساژ می دهید نیز نتیجه ای مشابه کسب می شود.

زنجبیل

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

زنجبیل ماده غذایی دیگری است که می توانید به صورت خوراکی و موضعی برای تسکین درد زانو استفاده کنید. هر دو روش عالی هستند زیرا زنجبیل عطر و طعم خوبی دارد. ماده فعال موجود در زنجبیل به نام «جینجرول» از خواص ضد التهاب قوی سود می برد.

در حقیقت، یک مطالعه نشان داده افرادی که از آرتریت رنج می برند با افزودن زنجبیل به یک رژیم دارویی کاهش درد، نسبت به زمانی که تنها از دارو استفاده می کردند، کاهش هرچه بیشتر درد را تجربه کردند. زنجبیل را به روش های مختلف می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. روغن زنجبیل نیز گزینه عالی برای ماساژ زانوهای دردناک و متورم است.

گردو

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

گردو از جمله مغزدانه های مغذی و سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ و آنتی اکسیدان هاست که آن را به گزینه ای عالی برای تسکین درد زانو تبدیل می کنند.

برخی مطالعات نشان داده اند که به رغم محتوای کالری بالا، مصرف منظم گردو می تواند هوس مصرف غذاهای کم ارزش را کاهش داده، از این رو به کاهش وزن کمک کند. کاهش وزن راهبرد خوب دیگری برای کاهش استرس روی زانوی دردناک است.

غلات کامل

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

مصرف غلات کامل می تواند التهاب که موجب احساس درد در زانوها می شود را کاهش دهد، به ویژه اگر این شرایط در نتیجه انجام ورزش شکل گرفته باشد. از سوی دیگر، مصرف غلات پالایش شده به التهاب بیشتر منجر می شود.

از جمله بهترین انتخاب ها در این زمینه می توان به برنج قهوه ای، جو دوسر، کینوآ، جو، و نان های تهیه شده از آرد غلات کامل به جای نان های سفید اشاره کرد.

روغن خردل

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

زمانی که روغن خردل را خریداری می کنید، مراقب باشید. این محصول به استثنای نمونه های که برچسب روغن اساسی خردل دارند برای خوردن مناسب نیست. روغن خردل را می توانید با روغن زیتون یا نارگیل ترکیب کرده و زانوهای دردناک خود را با این ترکیب ماساژ دهید.

روغن اساسی خردل یک افزودنی تند به وعده های غذایی است که می تواند جریان خون به سمت بخش های تحت تاثیر قرار گرفته را بهبود ببخشد، در شرایطی که التهاب را نیز کاهش می دهد. زمانی که اندکی پیاز یا سیر را در روغن خردل تفت می دهید از فواید بیشتری نیز بهره‌مند خواهید شد. پیاز و سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین هستند که از خواص ضد التهابی قوی برخوردار است.

آووکادو

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

آووکادو سرشار از چربی های غیر اشباع سالم است. اسید اولئیک یکی از چربی های موجود در آووکادو است که مطالعات نشان داده اند می تواند برخی نشانگرهای زیستی خاص التهاب را کاهش دهد. دلیل زانو درد شما هرچه باشد، درد با کاهش التهاب تسکین خواهد یافت. آووکادو یکی از معدود مواد غذایی است که توانایی کاهش توانایی مواد غذایی دیگر برای تولید التهاب را دارد، از این رو، گزینه ای مفید برای افزودن به هر وعده غذایی است.

گیلاس ترش

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

گیلاس ترش یا آب گیلاس ترش می تواند گزینه ای مفید برای افراد مبتلا به زانو درد مزمن باشد. گیلاس رنگ قرمز خود را از مواد شیمیایی گیاهی به نام آنتوسیانین ها دریافت می کند که می توانند به تسکین التهاب کمک کنند.

همچنین، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف گیلاس ترش شعله‌ور شدن بیماری در افراد مبتلا به نقرس، نوعی آرتریت که به واسطه تشکیل بلورهای سخت در مفاصل موجب احساس درد می شود، را کاهش دهد.

فلفل های قرمز

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

فلفل های قرمز به طور ویژه برای مقابله با زانو درد مفید محسوب می شوند زیرا حاوی مقادیر زیاد ویتامین C هستند. این ماده مغذی برای تولید کلاژن که از مواد تشکیل دهنده ساختار مفاصل و اتصالات ماهیچه به استخوان محسوب می شود، ضروری است.

با پشتیبانی از تاندون ها، غضروف ها و رباط ها که حرکت مفصل زانو را تسهیل می کنند، این ماده به تسکین درد کمک می کند. در واقع، به جای تسکین مستقیم درد، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C شرایط زانوی شما را بهبود می بخشد.

اسموتی آناناس، دارچین و جو دوسر

فرمول غذایی برای تسکین درد زانو

زمانی که در پی روشی ساده و دوستدار زانو برای آغاز روز خود هستید، می توانید نوشیدن اسموتی آناناس، دارچین و جو دوسر را مد نظر قرار دهید. با مصرف این اسموتی شما از فواید غلات کامل، ویتامین C، و یک ماده ضد التهاب قوی به نام «بروملین» که در آناناس وجود دارد، برخوردار می شوید.

دارچین به کاهش تورم و درد در مفاصل کمک می کند و همچنین عطر و طعم خوبی به اسموتی شما می بخشد. برای تهیه این اسموتی به یک فنجان جو دوسر پخته، یک فنجان آب پرتقال، سه فنجان آناناس خرد شده، یک قاشق چایخوری پودر دارچین، یک فنجان آب ، و یک قاشق چایخوری عسل نیاز دارید. تمام مواد تشکیل دهنده را به استثنای جو دوسر در یک دستگاه مخلوط کن ریخته و به مدت ۲۰ ثانیه ترکیب کنید. سپس، سرعت دستگاه را کاهش داده و به آرامی جو دوسر پخته را اضافه کرده و تا زمانی که ترکیبی با بافت یکدست شکل بگیرد به هم زدن ادامه دهید.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا