روش جالب برای سیری کاذب و جلوگیری از نیش زدن پشه‌ها !

نتیجه این بررسی نشان داد پشه به صورت مصنوعی احساس سیری کاذب کرده است و هیچ تمایلی به نیش زدن موش نداشته است.

موبنا – بدون تردید می‌توان گفت همه شما دستکم یکبار به عنوان غذای مورد علاقه پشه‌ها انتخاب شده‌اید تا این حشره با اشتهای فراوان خون شما را بیاشامد. با این وجود دانشمندان هم اکنون ادعا می‌کنند روش جدیدی ارایه کرده‌اند که انگیزه پشه‌ها را برای نیش زدن انسان از بین می‌رود. این روش به گونه‌ای ارایه شده است که بر اساس آن پشه‌ها به صورت مصنوعی احساس می‌کنند که کامل سیر هستند و نیازی به مکیدن خون ندارند. بنابراین آنها از خوردن این وعده غذایی صرف نظر می‌کنند و از اطراف انسان دور می‌شوند.

زمانی که پشه‌های ماده تغذیه شده باشند، بدن آنها ملکول‌های مشابه پروتئین را تولید می‌کند که از آن با نام نوروپپتاید یاد می‌شود. این پروتئین سپس گیرنده‌های عصبی را در سلول‌های بدن حشره فعال می‌کند و باعث می‌شود پشه‌ها از خوردن خون بیشتر خودداری کنند و بدن آنها نیاز به خون بیشتر نداشته باشد.

به هر حال، گروهی از دانشمندان در دانشگاه راکفلر نیویورک با مدیریت پروفسور «لائورا دوال» مطالعاتی را به انجام رساند تا دریابند که چگونه می‌توانند گیرنده‌های عصبی را در سلول‌های پشه فعال کنند. در بررسی‌های محققان مشخص شد تزریق و مدیریت نوروپپتایدها در بدن پشه می‌تواند آنها را فریب دهد تا از نیش زدن منصرف شوند. در این زمینه مشکل اصلی مطرح شده این بوده است که انواع مختلفی از پروتئین نوروپپتاید و انواع مختلف گیرنده‌های عصبی شناسایی شده است و به همین خاطر دانشمندان سعی کردند ترکیب‌های مختلف را در این زمینه مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود بدن پشه نسبت به کدام یک از این پروتئین‌ها حساس است.

دانشمندان برای آنکه به نتایج عملی دست پیدا کنند بدن انسان را نیز مورد مطالعه قرار دادند تا مشخص شود کدام یک از داروهایی که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند قادر به فعال سازی گیرنده‌های عصبی «نوروپپتاید وای» یا NPY هستند. هنگامی که پشه‌های ماده از محلول حاوی این نوع دارو تغذیه می‌کنند، گیرنده‌های مخصوص پروتئین «نوروپپتاید وای» در بدن آنها فعال می‌شود که این گیرنده به صورت علمی NPYLR7 نامگذاری شده است. در نتیجه این اتفاق پشه‌ها هیچ علاقه‌ای به نیش زدن انسان و مکیدن خون نارند. در مقابل، هنگامی که از محلول تحریک کننده گیرنده‌های عصبی NPYLR7 دور نگه داشته شدند، این حشره‌ها علاقه بیشتری برای نیش زدن و مکیدن خون انسان نشان دادند.

دانشمندان اعلام کردند روش‌هایی که هم اکنون برای دور نگه داشتن پشه‌ها از بدن انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد چندان هم کاربردی نیست، زیرا محلول‌های شیمیایی کنونی می‌تواند برای بدن انسان یا دیگر حشرات موجود در محیط عوارضی را به دنبال داشته باشند. با این توضیح محققان ملکولی را موسوم به «ترکیب ۱۸» شناسایی کردند که به صورت اختصاصی فقط گیرنده عصبی NPYLR7 را در بدن پشه فعال می‌کند. دانشمندان در مرحله بعدی آزمایش‌های خود ملکول یاد شده را در بدن پشه فعال کردند و سپس آن را در یک محفظه بسته در کنار یک موش زنده قرار دادند.

نتیجه این بررسی نشان داد پشه به صورت مصنوعی احساس سیری کاذب کرده است و هیچ تمایلی به نیش زدن موش نداشته است. دانشمندان هم اکنون امیدوار هستند نمونه قوی‌تر «ترکیب ۱۸» را تولید کنند تا سرانجام بتوانند ایستگاه‌های تغذیه برای پیشه را به صورت عمومی وارد بازار کنند تا آنها نیازی به خوردن خون انسان نداشته باشند.

محققان آمریکایی نتایج حاصل از این مطالعات را در قالب یک مقاله علمی در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «سلول» به چاپ رساندند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا