بوئینگ در یک پروژه متفاوت! (+عکس)

اگر همه اتفاقات طبق برنامه‌های قبلی پیش برود، هواپیمای AS2 در سال ۲۰۲۳ میلادی نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام می‌دهد و این هواپیما از سال ۲۰۲۵ میلادی می‌تواند به عنوان نخستین هواپیمای تجاری مافوق صوت جهان وارد خطوط هوایی شود.

موبنا – شرکت بوئینگ هم وارد بازار رقابتی شده است تا نسل بعدی هواپیماهای تجاری مافوق صوت را تولید کند و بر و این اساس در تازه‌ترین اخبار اعلام شده است که شرکت آمریکایی مذکور همکاری‌هایی را با شرکت «آئریون» آغاز کرده است. در مرحله کنونی جزییات اندکی در مورد این همکاری منتشر شده است، با این وجود گفته می‌شود که طی قرارداد یاد شده بوئینگ در نظر دارد سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در این زمینه انجام دهد و این غول هوانوردی جهان در حوزه مهندسی، ساخت و پروازهای آزمایشی برای توسعه هواپیمای جت مافوق صوتی تجاری «آئریون» موسوم به AS2 مشارکت کند.

عرصه هوانوردی سال‌ها قبل یک تحول بزرگ را پیش روی خود دید و آن زمان «کنکورد» به عنوان نخستین هواپیمای تجاری مافوق صوت جهان در سال ۲۰۰۳ میلادی وارد خطوط هوایی شد. از آن زمان به بعد هیچ هواپیمای دیگری نتوانست جایگزین کنکورد شود و و با این وجود طی یک دهه گذشته پس از بازنشستگی کنکورد فناوری هوانوردی در زمینه‌های مختلف توسعه یافت نسل جدید هواپیماهای تجاری با قابلیت پرواز با سرعت بالای صوت در اختیار مردم قرار گیرند تا با هزینه کمتر و امکانات بیشتر سفرهای هوایی را مدیریت کنند.

بوئینگ در یک پروژه متفاوت! (+عکس)

یکی از شرکت‌های بزرگ برای توسعه هواپیماهای تجاری مافوق صوت و جایگزین کردن محصول جدید به جای کنکورد شرکت آمریکایی «آئریون» است که دفتر مرکزی آن در شهر نوادای آمریکا قرار دارد. شرکت مذکور هم اکنون موفق به ساخت هواپیمای جت با ظرفیت ۱۲ مسافر شده است که می‌تواند با سرعت ۱.۴ ماخ معادل ۱۶۷۱ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و برای این هواپیما از موتور «جی‌ای اَفینیتی» استفاده شده است. طراحی هواپیمای مذکور به گونه‌ای است که صدای شکستن دیوار صوتی را به میزان قابل ملاحظه کاهش می‌دهد و این اتفاق به واسطه طراحی پیشرفته بدنه صورت می‌گیرد. اگر همه اتفاقات طبق برنامه‌های قبلی پیش برود، هواپیمای AS2 در سال ۲۰۲۳ میلادی نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام می‌دهد و این هواپیما از سال ۲۰۲۵ میلادی می‌تواند به عنوان نخستین هواپیمای تجاری مافوق صوت جهان وارد خطوط هوایی شود.

بوئینگ در یک پروژه متفاوت! (+عکس)

شرکت «آئریون» تاکنون همکاری‌هایی را با شرکت «لاکهید مارتین» به عنوان بازوی اصلی وزارت دفاع آمریکا برای ساخت هواپیما و دیگر وسایل نقلیه هوایی انجام داده بود و در این زمینه برخی پشتیبانی‌های فنی از طرف لاکهید مارتین انجام شده بود. با این وجود همکاری‌های مذکور به دلایل نامعلوم به اتمام رسید و هرگز مشخص نشد این همکاری‌ها به چه دلیل خاتمه یافته است.

«استیو نوردلاند» مدیر پروژه «نکست» در شرکت بوئینگ در این خصوص گفت: «بوئینگ یک تحول بزرگ را هدایت می‌کند تا سفرهای هوایی جهان به صورت ایمن‌تر و با سرعت بیشتر انجام شود. این یک سرمایه‌گذاری پیش رونده، استراتژیک و انحصاری در زمینه توسعه فناوری‌های هوانوردی است. با همکاری‌های جدیدی که با شرکت آئریون آغاز کردیم می‌توانیم در مقیاس جهانی تجربه بوئینگ را برای ارایه هواپیمای مافوق صوت به کار بریم. ما برای توسعه این هواپیما گروه زبده‌ای را در اختیار گرفته‌ایم که به کمک آنها شرایط پایدار برای ساخت هواپیماهای تجاری مافوق صوت را فراهم کرده‌ایم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا