گام‌هایی برای آغاز کسب و کار

شما فردی هستید که در مسیر کسب و کار به آموزه ها و استانداردهای روز دنیا اعتقاد داشته و سعی بر آن دارید تا با راهکار و برنامه پا به میدان بگذارید. یا در نقطه مقابل اینگونه ارزشی برای مباحث دنیای مدیریت و کسب و کار قائل نبوده و مسیر کسب تجربه را بدان ترجیح می دهید؟

موبنا؛ سمیه علی اصغری – راه اندازی کسب و کار جدید، شرایط مربوط به آن، خطرات مسیر و عدم اطمینان به آینده مجموعه موارد مهمی  هستند که پیش روی تازه واردان دنیای کسب و کار قرار دارند. تا کنون با نگرانی هایی از این دست مواجه بوده اید؟ آیا در اندیشه راه اندازی یک کسب و کار مناسب هستید اما این مشکلات همانند قله هایی تسخیر ناشدنی در برابر شما خودنمایی می کنند؟ آیا شرایط و ملزومات اولیه را فراهم کرده اید اما نگرانی ها را سدی در برابر آغاز قدرتمند خود می دانید؟

اینها پرسش هایی هستند که اگر پاسخ مناسبی برای آنها نداشته باشیم حتی به فرض آغاز کسب و کار، در آینده شما را با مشکلاتی جدی مواجه خواهند کرد و آثار مخرب خود را در تجارت به نمایش خواهند گذاشت. حال که اهمیت موضوع برایمان روشن شده، در نظر داریم تا طی مباحث مختلف استانداردهایی را برای شروع مطمئن تر و کاهش استرس در مسیر راه اندازی کسب و کار جدید ارائه دهیم.

گام‌هایی برای آغاز کسب و کار

برای شروع

در ابتدا باید تکلیفتان را با خود روشن کنید. شما فردی هستید که در مسیر کسب و کار به آموزه ها و استانداردهای روز دنیا اعتقاد داشته و سعی بر آن دارید تا با راهکار و برنامه پا به میدان بگذارید. یا در نقطه مقابل اینگونه ارزشی برای مباحث دنیای مدیریت و کسب و کار قائل نبوده و مسیر کسب تجربه را بدان ترجیح می دهید؟

اگر از گروه اول باشید که ادامه مباحث ما می تواند برایتان جذابیت ها و البته نتایجی بدنبال داشته باشد اما اگر جز گروه دوم هستید بازهم تقاضا داریم تا اینبار مسیر کسب تجربه را به روش پیشنهادی ما بپیمایید.

گام اول. به عنوان نخستین قدم، لازم است تا اهمیت مساله انتخاب را به خوبی درک کنید. مثلا اگر دوست شما در فروش لوازم آرایشی تا حدودی موفق بوده، تضمینی وجود ندارد که همین اتفاق برای شما نیز روی دهد! پس لازم است تا از انتخاب های مبتنی بر احساس و هیجان دوری کرده و یک جلسه جدی با خودمان برگزار کنیم. در این مرحله کاغذ و قلم برداشته و بادقت لیستی از توانایی های خود تهیه می کنیم؛ هر آنچه را که در دایره توانایی خود می دانید یادداشت کنید. در این مرحله فقط به توانایی های خود فکر کنید و کاری با تجربه های موفق و یا ناموفق نزدیکان خود نداشته باشید. پس از آن لیستی از علایق خود در حوزه کسب و کار تهیه کنید. مثلا فروش لوازم آرایش، شرکت تبلیغاتی، شرکت خدماتی و سایر موارد. در تهیه بخش دوم این لیست تا می توانید ماجراجویی کنید زیرا اینجا بحث علایق مطرح است و محدودیتی وجود ندارد. این لیست را فعلا بدون ویرایش کنار می گذاریم.

گام دوم. در این مرحله نیازمند واقع بینی هستیم. اگر خواستار آغاز کسب و کاری جدید هستید ممکن است تا حدودی به منابع مالی دسترسی داشته باشید. شاید در فکر وام هستید یا شاید هم به دریافت کمکی محدود از خانواده امید بسته اید. به هرتترتیب با واقع بینی لیست منابع مالی را نیز تهیه کرده و به نوشته های خود در گام اول اضافه می کنیم. یادتان باشد قرار بر واقع بینی است مثلا با خود نگوید من چند میلیون تومان وام تهیه می کنم و اقساط آن را قطعا با درآمد کسب و کارم خواهم پرداخت. حال آنکه سطح درآمد شما در بهترین حالت ممکن است برابر با میزان اقساط ماهیانه باشد! اگر این متغیر برایتان تا یک سوم و یا در خوش بینانه ترین حالت تا یک دوم درآمد پیش بینی شده باشد، بازهم قابل تحمل تر است. پس در اینجا لازم است تا از خوش بینی بی اساس نسبت به سطح درآمدمان نیز دوری کنیم.

گام سوم. در این مرحله به مشورت و بهره برداری از تجربیات دیگران نیاز داریم. این مرحله ای بسیار حساس است. تا کنون برایتان پیش آمده که از یکی از دوستان خود که مثلا سوپر مارکت دارد، پرسیده باشید کسب و کار چطور است؟ در ۹۹ درصد موارد آنها با چهره ای حق به جانب خواهند گفت: وضع خراب است، نمی چرخد، فایده ای ندارد! در اینجا با خود می گوئید اگر شرایط کسب و کار چنین آشفته و خراب است پس اینها چگونه به زندگی خود ادامه داده و زندگی مرتبی دارند! از این رو؛ آنقدر جستجو کنید تا به عضویی از گروه ۱ درصدی ها برخورد کرده و از وی راهنمایی صادقانه بگیرید. اگر در این مرحله زود خسته شوید و جستجو را متوقف کنید قطعا با امواج منفی ارسالی دلزده خواهید شد یا در نهایت ناامیدی کسب و کار خود را راه اهندازی خواهید کرد.

گام چهارم. باردیگر نگاهی به همان لیست تهیه شده خواهیم داشت. حال که اطلاعات ما در مورد تعدای از پارامترهای این لیست بیشتر شده می توانیم به جابجایی و حذف برخی موارد اقدام کنیم. به عبارت دیگر هم اکنون دیدگاهی نسبت به برخی مشاغل و آینده آنها برایتان ایجاد شده، پس اقدام به ویرایش لیست می کنیم. پس از ویرایش لیستی سبک تر در برابر ما قرار داد.

گام پنجم. در این مرحله نیازمند تطبیق هستیم. نگاهی به منابع مالی و گزینه های فعال در لیست کسب و کار خواهسم داشت. نباید ناامید شوید زیرا عدم هماهنگی میزان منابع مالی ما با هزینه لازم برای راه اندازی کسب و کار کاملا طبیعی است. البته ممکن است شما جز گروه خاص با شانس های ویژه باشید مثلا شرایط مناسب خانواده امکان تامین مناسب منابع مالی را برایتان فراهم کرده باشد که در این صورت یک مرحله پیش افتاده اید.

اگر با عدم انطباق در لیست مواجه هستید این به مفهوم پایان رویاهای شما نیست. ما ابزار های مخفی زیادی در اختیار داریم که یکی از مهمترین آنها خلاقیت است.

گام ششم. زمان خلاقیت. برای راه اندازی کسب و کارتان به خلاقیت خود اتکا کنید و آنرا هر چه زودتر فعال کنید. اینجا به یک مثال مراجعه می کنیم: تصور کنید برای راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی هنوز مقداری پول پیش رهن مغازه را کم دارید و هیچ گزینه خاصی(مانند دریافت وام و یا کمک نزدیکان) هم در برابر شما وجود ندارد. خوب طبق آموزه های قبلی نمی خواهیم ریسک کرده و تجارت ریسکی را نیز راه اندازی کنیم. پس چاره چیست؟ آیا شما باید تا زمان معجزه و تهیه مبلغ لازم بیکار باشید؟! آیا تضمینی وجود دارد که این مبلغ تا چند ماه دیگر فراهم شود؟! قطعا پاسخ ها منفی است. پس هر چه سریعتر شروع می کنیم. برای شروع سراغ صاحبان مغازه هایی می رویم که تمایل به همکاری بیشتر از اجاره ملک خود دارند مثلا به آنها پیشنهاد مغازه از شما جنس و کار از من را ارائه می دهیم. می توانیم یک وب سایت روی سرویس های مجانی همانند وردپرس با کمترین هزینه ممکن راه اندازی کرده و تجارت لوازم آرایش را آنلاین هم دنبال کنیم. البته باید مقداری فعالیت کرده و مثلا یک روز به پخش تراکت در بورس لوازم آرایش مشغول شویم. استفاده از تخفیف های کوچک نیز بسیار جذاب به نظر می رسد. جیسون کرای نوجوان سیاه پوست اهل منهتن که هم اکنون مالک دو فروشگاه بزرگ لوازم آرایشی در نیویورک است در رابطه با روزهای آغاز فعالیت خود می گوید: بازار لوازم آرایش را برای فعالیت انتخاب کردم اما هزینه راه انداری یک فروشگاه را نداشتم با پولی که تهیه کرده بودم انواع مختلفی از لوازم آرایش پرطرفدار را تهیه کرده و به نقطه ای دورتر از بازار مرکزی رفتم. با مراجعه به فروشگاه های لوازم آرایشی و با گفتاری مناسب نظر آنها را برای خرید اجانس خود جلب کرده و به تدریج رابطه کاری مناسبی را با آنها برقرار کردم همواره لیست نیازهای آنها را دریافت و اقدام به تهیه اجناس برایشان می کردم. در اینجا درآمد من بسیار کمتر از پخش کنندگان عمده بازار بود اما با جدیت این کار را ادامه داده و هم اکنون صاحب ۲ فروشگاه موفق هستم. سود دریافتی من در مقایسه با سایر پخش کنندگان ۱۰ درصد کمتر بود اما چاره ای نداشتم زیرا نه فروشگاهی در بازار در اختیارم بود و نه سرمایه قابل توجهی برای اجازه آن داشتم.

گام‌هایی برای آغاز کسب و کار

»»» بخش دوم

همانطور که در بخش آغازین این مبحث اشاره شد، برای راه اندازی موفق کسب و کار نیازمند بررسی و انتخاب مسیر هستیم. مقداری تفکر و دریافت اطلاعاتی متناسب با آنچه در ذهن داریم نقش مهمی در افزایش شانس ما برای موفقیت در کارمان خواهد داشت. در تلاش برای راه اندازی کسب و کار همانند کوهنوردی هستیم که قله را از دامنه کوه می نگرد و قطعا برای رسیدن به مقصد و حرکت مطمئن نیازمند نقشه مسیر و اسباب لازم خواهیم بود. حال گام های آغازین برای راه اندازی کسب و کار را به عنوان ملزوماتی برای فتح مطمئن تر قله ادامه خواهیم داد.

راه اندازی. اکنون که شرایط آغاز فعالیت اقتصادی برایمان فراهم شده باید در مرحله راه اندازی کاملا حساب شده عمل کرده و از گرفتاری در هیجان و احساسات پرهیز کنیم. برای مثال به همان فروشگاه لوازم آرایشی می پردازیم. چنانچه هزینه لازم برای اجازه ملک فراهم شد و یک مکان مناسب را برای آغاز کسب و کار جدید مان انتخاب کردیم. نوبت به مرحله راه اندازی می رسد.

گام اول.در نخستین مرحله لازم است تا دکوراسیون مناسبی را برای کسب و کار خود ترتیب دهیم. برای مثال اگر فروشگاه لوازم آریش را برای شغل خود انتخاب کرده اید باید مقداری اعتبار برای بروزرسانی دکوراسیون فروشگاه در نظر داشته باشیم. اگر توجه به ظاهر و قضاوت بر اساس آن در تعاملات اجتماعی امری ناپسند است در دنیای کسب و کار این مساله بسیار پسندیده و حتی واجب است. کارشناسان بازار تاکید می کنند: شرایط ظاهری کسب و کار شما اثری همانند آهنربا دارند. خوب طبیعتا هر چقدر این آهنربا قویتر باشد میزان جذب به همان نسبت افزایش خواهد یافت. ما چاره نداریم جز آنکه از همان برخورد نخست ذهن مشتریان را درگیر شرایط ظاهری کسب و کار خود کنیم. آنها بر اساس ظاهر در رابطه با ما قضاوت هایی خواهند داشت. مثلا می گویند ما به یک فروشگاه شیک رفتیم و کلی خرید خوب داشتیم. قطعا کسی نمی گوید به یک فروشگاه فرسوده رفتیم و همه چیز جذاب بود! پس برای دکوراسیون تا آنجا که می توانید تلاش کنید. این مبحث دکوراسیون خود شامل مواردی بسیار ظریف و خاص می شود که در چارچوب یک مطلب مستقل و جامع در آینده بدان خواهیم پرداخت.

گام دوم. اکنون که شرایط فیزیکی مکان موردنظر ما برای آغاز کسب و کار آماده شده، نوبت به تهیه کالا یا خدماتی می شود که قرار است به مشتریان خود ارائه دهیم. این مرحله بر خلاف تصور موجود علاوه بر بودجه کافی نیازمند برخورداری از بینش و شناسایی شرایط بازار در صنف شغلی مربوطه خواهد بود. برای مثال اگر فروشنده لوازم آرایش شده ایم باید چند روز را به بررسی نامحسوس فروشگاه همکاران نزدیک خود بپردازیم. لیستی تقریبی از موجودی اجناس فروشگاه آنها تهیه کنید. قطعا در این مرحله نیازمند یاری تعدادی از اعضا خانواده خود خواهید بود. با دقت بررسی کنید آنها چه اجناسی را ارائه می دهند. پس از این بررسی نوبت به تهیه جنس می رسد. تلاش کنید تا اجناسی علاوه بر آنچه همکارانتان دارند برای عرضه وارد فروشگاه خود کنید. مثلا مجموعه ای کامل تر از یک کالای ساده مانند لاک را تهیه کنید. خلاصه لازم است تا متفاوت باشید!

گام سوم.شاید تصور کنید در این مرحله همه چیز آماده است تا درب را باز کرده و فروش را آغاز کنید، اما نه! هنوز برای آماده سازی یک مرحله مهم باقی مانده است. لازم است تا مقداری تمرین مشتری مداری کنیم. در ذهن خود به دنبال تفکرتان راجع به “مشتری” بگردید! از واژه مشتری چه تعریفی پیش خود دارید؟! در اینجا سعی می کنیم تا تعریفی ساده و کوتاه برای مشتری و جایگاه آن ارائه دهیم: مشتری مهمترین رکن تجارت ما خواهد بود و در آن شک نداشته باشید. اگر بخواهیم آداب برخورد با مشتری را برای خود مشخص کنیم باید کلام اول و آخر را در واژه “احترام” بیابیم. با فرصتی طلایی که وارد فروشگاه یا مرکز ارائه کسب و کارتان شده در نهایت هوشمندی و احترام برخورد کنید. اینجا کارشناسان مفهوم برخورد بومرنگی را مطرح می کنند یعنی تلاش ما باید بازگشتی بدنبال داشته باشد. پس آنقدر خوب باشید تا آن مشتری مجددا شانس بازگشت برای خرید را به فروشگاه شما اعطا کند.

گام چهارم. پیش از این در رابطه با مفهوم بازی سازی یا همان گیمیفیکیشن برایتان گفته ایم. لازم است تا در کسب و کار خود همواره بدنبال بهره برداری از این قابلیت بسیار بسیار عالی باشیم. همانطور که قبلا اشاره شده؛ در بهترین تعاریف موجود، از بازی سازی -در هر حوزه ای- به عنوان راهکاری برای سرگرمی مخاطب  نام برده می شود که طبیعتا اگر راهکارها موثر باشند، مخاطبین جذب و گرفتار آن “سرگرمی هدفمند” خواهند شد.  خوب هدف ما از این بازی سازی افزایش فروش خواهد بود. برای مثال در همان فروشگاه لوازم آرایشی می توانیم بهترین استفاده ممکن از بازی سازی را داشته باشیم. در هنگان خرید اجناس فروشگاه خود بودجه ای را برای تهیه اشانتیون های کوچک مثلا عطر یا رژلب اختصاص دهید. البته محدودیتی وجود ندارد هر جنسی که برای مشتری شما جذاب باشد را مدنظر قرار دهید حتی یک بسته کوچک دستمال مرطوب می تواند برای مشتریان جذاب باشد. به ازای هر میزان مشخص خرید، مثلا به ازای هر ۵ هزار تومان خرید امتیازی به مشتریان خود اختصاص دهید سپس برای هر امتیاز یک جایزه تعریف کنید. شرایطی را در نظر داشته باشید که اگر مشتریان مایل بودند به جمع آوری امتیازات بیشتر بپردازند و در خریدهای بعدی برای دریافت جایزه اقدام کنند.

گام پنجم. آیا تا کنون به مساله مهمی چون خدمات پس از فروش فکر کرده اید. قطعا طی زندگی شخصی تان بارها با این ماجرای گارنتی و امثال آن درگیر بوده اید، پس به خوبی می دانید خدمات پس از فروش خوب چه شرایطی دارد. البته اگر کسب و کار شما حالت خدماتی نداشته باشد ممکن است بگوئید جنس را کارخانه دیگری ساخته و خدمات آن به شما مربوط نمی شود اما این بدترین توجیه ممکن است. همواره در برابر مشتری پاسخگو باشید. برای مثال اگر یک رژ لب را به مشتری خود ارائه کرده اید و او بلافاصله نزد شما بازگشته و آن را بی کیفیت می داند در صورت صدق ادعای مطرح شده آن را پس گرفته و کالایی مناسب در اختیار مشتری قرار دهید حتی اگر مایل بود، وجه دریافتی را مرجوع کنید. این ضرر نیست بلکه حرکتی در راستای همان برخورد بومرنگی با مشتریان است. با روی باز و رفتار مناسب از آنها دلجویی کنید و خود را مسئول این اتفاق بدانید.

و این گام ها ادامه دارند…

 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا