رنگ ۵۰ درصد اقیانوس‌های جهان به زودی عوض می‌شود!

با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم رنگ بیش از ۵۰ اقیانوس‌های روی زمین تا پایان قرن بیست و یکم میلادی پررنگ‌تر خواهد شد.

موبنا – این طور که نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده است تغییرات جوی باعث خواهد شد پایان قرن بیست و یکم میلادی رنگ ۵۰ درصد اقیانوس‌های جهان تغییر کند. با این توضیح دانشمندان توضیح دادند رنگ سبز و آبی در اقیانوس‌های کره زمین پررنگ‌تر می‌شود و این اتفاق می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم برای حیات در دریاها تلقی شود.

تغییراتی که انسان در محیط پیرامون خود انجام داده است باعث ایجاد تغییرات گسترده آب و هوایی روی سیاره زمین شده است و دانشمندان می‌گویند این اتفاق می‌تواند به تلفات گسترده آبزیان منجر شود. اثراتی که انسان در محیط زیست برجا گذاشته است می‌تواند به افزایش دمای آب‌های آزاد، اسیدی شدن فضای اقیانوس، تخریب زیستگاه‌های دریایی از طریق تکثیر هرچه بیشتر مرجان‌های سفید و بزرگتر شدن هرچه بیشتر طول امواج منجر شود.

این مطالعه به تازگی در دانشگاه MIT انجام شد و دانشمندان طی آن دریافتند تغییرات جوی می‌تواند رنگ دریاها را تشدید کند و تغییر رنگ در آب‌های آزاد باعث ایجاد تغییرات بزرگ در اکوسیستم دریایی کره زمین می‌شود. دانشمندان پیش از آنکه صحبت در مورد اهمیت رنگ آب‌های آزاد و سلامت آن را برای آبزیان مطرح کنند، در این خصوص پاسخ دادند که چرا آب دریاها آبی به نظر می‌رسد. جواب سوال مذکور به چگونگی تابش نور خورشید با این فضا مربوط می‌شود. ملکول‌های آب قادر به جذب بخش اعظم اشعه‌های خورشید هستند و در این میان طول موج‌های بالاتر نیز مربوط به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و سبز بیشتر جذب می‌کنند. این مولکول‌ها هنگامی که نور طول موج کوتاه‌تر دارد، رنگ آبی را رها می‌کنند. رنگ آبی احتمال کمتری برای جذب شدن دارد و می‌تواند به عمق‌های بیشتر نفوذ پیدا کند و آب عمیق را آبی‌تر نشان دهد.

البته باید توجه داشته باشیم که اقیانوس‌های جهان فقط از آب تشکیل نشده‌اند. آنها محلی برای رویش طیف گسترده‌ای از اشکال مختلف زندگی محسوب می‌شوند و هر کدام از جاندارانی که در این فضا زندگی می‌کنند ویژگی‌های منحصر به فرد را در خود جا داده‌اند و ملکول‌های موجود در هر یک از آبزیان می‌توانند طول موج‌های مختلف را دریافت کنند. با این توضیح رنگ یک اقیانوس تا اندازه زیاد انعکاس تمام موجودات زنده داخل آن محسوب می‌شود و به همین خاطر دانشمندان رنگ اقیانوس را شاخص سلامت آن برای آبزیان می‌دانند.

در میان آبزیان مختلفی که در دریاهات زندگی می‌کنند پیتوپلانکتون‌ها حضور دارند که از آنها به عنوان یکی از میکرو ارگانیسم‌های دریایی یاد می‌شود که قادر هسند مقادیر زیاد کلروفیل را جذب کنند. این رنگدانه‌های طبیعی در جذب بخش آبی طیف الکترومغناطیسی نور خوشید و منعکس کردن نور سبز به محیط بیرون تاثیرگذار هستند.

حجم گسترده فیلتوپلانکتون‌ها باعث می‌شود که در برخی نقاط جهان آب‌ها با رنگ سبز دیده شوند. دانشمندان با استفاده از سیستم‌های تصویربرداری ماهواره‌ای و داده‌های دقیق پیش‌بینی کرده‌اند که حجم کلروفیل در آب‌های آزاد رو به افزایش است و بنابراین در سال‌های پیش رو اقیانوس‌ها با سبز پررنگ‌تر مشاهده می‌شوند.

دکتر «استفانی دوتکویتز» مدیر این گروه تحقیقاتی که مدیریت مرکز علوم زمینی و اتمسفری در دانشگاه MIT را هم برعهده دارد در این خصوص گفت: «مدلی که ما در این زمینه طراحی کردیم نشان می‌دهد تغییرات پیش‌رو به گونه‌ای پیش می‌رود که با چشمان غیرمسلح نمی‌توان آن را مشاهده کرد و در این میان اقیانوس در سال‌های پیش رو به گونه‌ای به نظر می‌رسد که تغییری در آن حاصل نشده است. ولی باید توجه داشته باشیم که در مناطق نزدیک به خط استوا و قطب‌های کره زمین رنگ اقیانوس‌ها پررنگ‌تر خواهد شد. با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم رنگ بیش از ۵۰ اقیانوس‌های روی زمین تا پایان قرن بیست و یکم میلادی پررنگ‌تر خواهد شد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا