ساخت برچسب‌های اطلاعاتی نامرئی که تا ۴۰ بار قابلیت بازنویسی دارند

محققان آلمانی موفق به ساخت برچسب‌های اطلاعاتی نامرئی شدند که قادر به بازنویسی اطلاعات تا ۴۰ بار است.

موبنا – برچسب‌های روی بسته‌بندی کالاها حاوی اطلاعات خاصی از جمله بارکد و شماره سریال کالا هستند که به منظور جلوگیری از سرقت کالاها و سرعت در کسب اطلاعات استفاده می‌شود.

براساس گزارش «نیواطلس»، اکنون تیمی از محققان دانشگاه فنی «درسدن» آلمان برچسب‌های جدید و نامرئی را ارائه کردند که به هنگام قرار گرفتن در معرض نور نمایان شده و همچنین قابل بازنویسی هستند.

این برچسب‌ها از فویل‌های پلاستیکی ساخته شده که حاوی مولکول‌های شب‌تاب اورگانیک است. ضخامت این فویل‌ها کمتر از ۵۰ میکرومتر و نازک‌تر از موی انسان است. این مولکول‌ها به طور معمول در تاریکی غیرفعال هستند زیرا اکسیژن در این پلاستیک‌ها انرژی نوری را جذب می‌کند و زمانی که فویل‌ها در معرض نور فرابنفش قرار بگیرند یک واکنش شیمیایی رخ داده و اکسیژن از آن بخش حذف می‌شود. این کار به مولکول‌ها اجازه می‌دهد تا فعال شده و در نهایت به صورت نور منتشر شوند.

از طرفی؛ هنگامی که اطلاعات ثبت‌شده روی برچسب مورد نیاز نباشد، می‌توان اطلاعات را با قرار دادن فویل در معرض نور فروسرخ به مدت چند دقیقه، پاک کرد، بدین گونه که با افزایش دمای پلاستیک نفوذپذیری اکسیژن افزایش می‌یابد و در نتیجه مجددا اکسیژن در بخش‌های قبلی تولید می‌شود.

طبق این گزارش، از این برچسب می‌توان تا ۴۰ بار استفاده کرد و اطلاعات جدیدی را در آن نوشت.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا