چراغ راهنمای دوچرخه با الهام از اتومبیل آلمانی «آئودی اِی۸» (+عکس و فیلم)

موبنا – شاید شما هم پیش از این نشانگرهای مخصوص دوچرخه را که به فرمان این وسیله نقلیه متصل می‌شود مشاهده کرده باشید. با این وجود تاکنون هیچ مورد نشانگر دوچرخه مجهز به چراغ وارد بازار نشده است. گروهی از مهندسان هم اکنون با الهام گرفتن از چراغ‌های زاراتوسترا در اتومبیل «آئودی اِی۸» نشانگر جدیدی برای دوچرخه‌ها ارایه کردند که هر کدام از آنها در یک سر فرمان دایره‌ای مجهز به ۲۰ چراغ ال‌ای‌دی را شامل می‌شود که به صورت متناوب چشمک می‌زنند و با سیستم نوردهی منحصر به فرد خود موقعیت دوچرخه در خیابان را نمایان می‌کنند.

 

 

چراغ‌های زاراتوسترا که در آلمان طراحی شده‌اند در اصل دو بدنه آلومینیومی را شامل می‌شود که روی آنها را یک لایه چرمی پوشانده است و این سیستم در مجموع جایگزین دستگیره‌های لاستیکی و چرمی می‌شود که هم اکنون روی فرمان دوچرخه شما نصب شده است. این چراغ‌های ال‌ای‌دی در اصل کار چراغ راهنما در اتومبیل‌ها را انجام می‌دهند و هر کدام از آنها به کمک دکمه‌ای که روی هر قسمت فرمان نصب شده است، فعال می‌شوند. این دکمه‌ها به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که دوچرخه سوار به راحتی می‌توانند با انگشت شست آنها را فشار دهد و از این طریق با چشمک زدن‌های متوالی اعلام کند که قصد چرخش به کدام سمت را دارد. این چراغ‌های چرخشی همچنین می‌توانند به صورت پیوسته و بدون چشمک زدن به عنوان یک راهنما هنگام دوچرخه سواری در شب مورد استفاده قرار گیرند و به جز موارد مذکور این قابلیت برای آنها در نظر گرفته شده است که هنگام اعلام هشدار، هر دو چراغ چرخشی در دو سر فرمان دوچرخه به صورت همزمان خاموش و روشن شوند.

سازندگان چراغ‌های ال‌ای‌دی دوچرخه همچنین اعلام کردند حسگرهای این سیستم که به اهرم ترمز در هر بخش فرمان متصل می‌شوند به گونه‌ای ساخته شده‌اند که می‌تواند سرعت دوچرخه و زمان متوقف شدن آن را تشخیص دهند. این اتفاق باعث می‌شود زمانی که دوچرخه در حال ایستادن است چراغ‌ها به صورت خودکار و همزمان با رنگ قرمز روشن شوند و نشان دهند که دوچرخه در حال ایستادن است. دو گیره‌ای که در دو سر فرمان نصب شده‌اند به صورت بی‌سیم با هم در تماس هستند و بنابراین کشیدن اهرم ترمز در هر سر فرمان می‌تواند باعث روشن شدن همزمان هر دو چراغ ال‌ای‌دی شود تا در قالب چراغ ترمز مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است دیگر چراغ‌های ترمز که هم اکنون برای دوچرخه‌ها عرضه می‌شوند سیستم شتاب سنج را به کار گرفته‌اند تا از این طریق بتوانند سرعت دوچرخه را تحلیل کنند. با این توضیحات نمی‌توان گفت چراغ ترمز دوچرخه با سیستم شتاب‌سنج بهتر عمل می‌کند یا سیستم جدید مبتنی بر حسگرهای ترمز می‌تواند قابلیت بهتری برای به کارگیری چراغ ترمز دوچرخه باشد.

چراغ‌ها در دو سر فرمان به صورت ضدآب ساخته شده‌اند و کاربر به راحتی می‌تواند آنها را از فرمان جدا کند. این اتفاق به دوچرخه سوار امکان می‌دهد زمانی که قصد دارد دوچرخه خود را برای چند ساعت در یک نقطه رها کند، جلوی سرقت چراغ‌ها را بگیرد و همچنین زمانی که قرار است چراغ‌ها شارژ شوند تا نیروی مورد نیاز را در اختیار داشته باشند، امکان جدا کردن آنها به راحتی فراهم شود. میزان انرژی ذخیره شده در باتری ژراغ‌ها از طریق اپلیکیشن مربوطه که روی گوشی‌های اندرویدی یا آیفون نصب می‌شود، به نمایش درمی‌آید و این اپلیکیشن همچنین به کاربر امکان می‌دهد تا بتوانند به حالت‌های بیشتر برای خاموش و روشن شدن چراغ‌ها دسترسی داشته باشد و همچنین میزان نوردهی و رنگ آنها را مدیریت کند.

اگر شما هم تمایل به خریدن این محصول دارید، چراغ زاراتوسترا هم اکنون آماده ورود به بازار جهانی شده است و قیمت آن ۱۹۹ دلار است.

خروج از نسخه موبایل