ابهامات مالی در عملکرد مدیران اپراتور چندملیتی ایرانسل-MTN

شرکت ایرانی-آفریقایی ایرانسل-MTN بر اساس قانون، دو سهامدار عمده با حق‌السهم ۵۱ درصد ایرانی و ۴۹ درصد خارجی (آفریقای جنوبی) دارد.

موبنا؛ عبداله افتاده-دانیال رمضانی – در مورد میزان انطباق عملکرد شرکت ایرانسل با مصوبات قانونی، می‌توان انبوهی از گزارش‌های بی‌سرانجام متعدد را از حدود ۱۰ سال قبل تا‌کنون در رسانه‌های کشور خواند که یکی از این موارد ماجرای قدیمی بورسی‌شدن ایرانسل است که درنهایت نیز هیچ‌کدام از نهادهای قانونی موفق به اجرای الزام قانون در این خصوص نشدند.

از تاریخچه این شرکت و ابهامات گسترده که بارها در همین هفته‌نامه به آن پرداختیم که بگذریم، هفته گذشته اطلاعاتی به دستمان رسید که اگرچه به نظر جدید نمی‌رسند اما باید آنها را نیز به فهرست ابهامات بلندبالای قبلی افزود.

 

**توضیح:** برحسب عادت، اصولاً تلاشی برای تماس با ایرانسل در زمینه تأیید یا توضیح بیشتر پیرامون اطلاعات واصله نداشتیم؛ زیرا از قبل می‌دانستیم منتج به نتیجه نمی‌شود. بنابراین مانند گذشته با طرح سؤالات و ابهامات، آمادگی خود را برای دریافت پاسخ احتمالی از سوی اپراتور زرد اعلام می‌کنیم.

ابهامات مالی در عملکرد مدیران اپراتور چندملیتی ایرانسل-MTN

حقوق مدیران ایرانسل؛ دلاری یا ریالی؟

ابهام نخست درباره این اپراتور به حقوق مدیرعامل و دیگر مدیران این شرکت چندملیتی باز می‌گردد که بر اساس ریال محاسبه می‌شود یا دلار. همان‌طور که ذکر شد، شرکت MTN-ایرانسل دارای ۵۱ درصد سهام ایرانی و ۴۹ درصد سهام خارجی است. این موضوع اگرچه به سال ۸۴ و مدیر‌عاملی مادام‌العمر این شرکت تاکنون یعنی علیرضا قلمبر دزفولی (کارمند صاایران) باز می‌گردد، اما این سؤال مطرح و بی‌پاسخ است که مدیران این شرکت به دلار حقوق می‌گیرند یا به ریال و یا به هر دو حالت دلاری و ریالی؟

مبنای محاسبه نرخ دلار برای MTN

دومین ابهام به نحوه تعیین نرخ دلار برای خروج حق‌السهم طرف خارجی این اپراتور یعنی MTN باز می‌گردد. این موضوع به‌ویژه با کاهش حدود چهار برابری ارزش ریال در کشور، اکنون قطعاً مساله‌ای جدی محسوب می‌شود.

برای آنکه میزان اهمیت این موضوع بیشتر روشن شود، بد نیست سری به میزان درآمد این اپراتور و میزان خروج ارز بابت قدرالسهم شرکت MTN در این شرکت چندملیتی داشته باشیم.

ازآنجاکه ایرانسل- MTN بورسی نشده، اطلاعات دقیقی از میزان دخل‌وخرج این شرکت در دست نیست، اما برای درک بهتر از تأثیر کاهش ارزش ریال و مبنای محاسبه نرخ دلار برای شریک خارجی ایرانسل باید سری به آرشیو اخبار در دو سال گذشته زد.

اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ بود که شرکت MTN که در آفریقای جنوبی به ثبت رسیده، اعلام کرد؛ به‌دنبال رفع تحریم‌ها علیه ایران تا دو ماه آینده حدود یک میلیارد دلار پول خود را از ایران خارج خواهد کرد.

ابهامات مالی در عملکرد مدیران اپراتور چندملیتی ایرانسل-MTN

به گزارش پایگاه خبری آی او آل، درحالی‌که جاکوب زوما، رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی باهدف گسترش‌ روابط تجاری با ایران، سفری دو روزه به تهران داشته، شرکت MTN اعلام کرد تا ماه ژوئن ۱۵ میلیارد رند پول خود را از ایران خارج خواهد کرد.

در آن مقطع فوتوما نهلکو، رییس اجرایی گروه MTN گفته بود: لغو تحریم‌های ایران و بهبودهای اقتصادی مرتبط با آن فرصت‌های قابل‌توجهی را برای ارتقای خدمات ما به‌خصوص در فضای دیجیتال این کشور که ما می‌توانیم موقعیت قوی در آن بازار داشته باشیم، فراهم می‌کند. ما داریم روی بازگرداندن ۱۵ میلیارد رند از پولمان از ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ کار می‌کنیم.

شرکت چندملیتی MTN‌ به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا، قادر به دسترسی به پول خود در داخل ایران نبود.

سینونگینکوزی نیانگا، یک تحلیلگر اقتصادی در آن مقطع گفته بود، MTN خواهد توانست این پول را صرف پرداخت جریمه‌ای که در نیجریه (بابت عرضه سیمکارت‌های بی‌نام و نشان) متحمل‌شده کند: این یک اتفاق مهم برای MTN است. اگر این پول‌ها بتواند از ایران خارج شود، MTN ممکن است تصمیم بگیرد این پول را صرف پرداخت جریمه‌اش در نیجریه کند. MTN قبلاً ۲۵۰ میلیون دلار بابت این جریمه پرداخت کرده است.

این تحلیلگر افزود: MTN در سال ۲۰۱۵ سالی بسیار سخت را تجربه کرد، به‌ویژه در سه‌ماهه پایانی سال که کمیسیون مخابرات نیجریه این شرکت را به‌دلیل نقض مقررات ثبت مشترکان ۲/۵ میلیارد دلار آمریکا، جریمه کرد. (منبع: تسنیم)

ابهامات مالی در عملکرد مدیران اپراتور چندملیتی ایرانسل-MTN

تلاش برای سرمایه‌گذاری MTN در ایران

اگرچه در سال‌های قبل تلاش شد تا بخشی از سود یک میلیارد دلاری MTN در ایران در قالب سرمایه‌گذاری در دیگر پروژه‌ها حفظ‌شده و از کشور خارج نشود، بخشی از تلاش‌های ایران برای حفظ سرمایه MTN در ایران، به سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی MTN در چند کسب‌وکار اینترنتی ازجمله یکی از تاکسی‌های اینترنتی ایران منجر شد.

در ادامه تلاش شد تا نظر MTN برای سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری روی پروژه فیبر نوری و شرکت ایرانیان‌نت جلب شود که این تلاش‌ها به دو علت تبعات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، و افت ارزش پول ملی از یک‌سو، و جریمه و بدهی سنگین MTN به رگولاتوری کشور نیجریه محقق نشد.

اگرچه اخبار و اطلاعات دقیقی از سرنوشت و چگونگی خروج باقی سود MTN از ایران در دست نیست، اما در مقاطعی اعلام شد که سرانجام این اپراتور چند‌ملیتی توانسته پول خود را از ایران خارج کند.

ابهامات مالی در عملکرد مدیران اپراتور چندملیتی ایرانسل-MTN

کاهش شدید درآمد MTN از پروژه‌اش در ایران

اینکه مبنای محاسبه نرخ دلار برای سهامداران خارجی ایرانسل کدام‌یک از سه نرخ مرسوم نیمایی، سنایی یا بازار آزاد است، اطلاع دقیقی در دست نیست که البته با توجه به حجم بالای ارقام حاصله بر مبنای یکی از سه روش‌ محاسبه، خود موضوعی بسیار مهم و قابل‌توجه است. اما شنیده‌های تایید‌نشده ما حکایت از آن دارد که مبنای محاسبه نرخ ارز بابت سود ایرانسل بر مبنای نرخ ارز در بازار آزاد محاسبه می‌شود؛ موضوعی که طبعاً معقول بوده و نباید ارز سوبسیدی در اختیار این شرکت خارجی قرار گیرد.

در صورت صحت این موضوع، معنا و مفهوم آن این است که با توجه به کاهش شدید نرخ برابری ریال در برابر ارز و با تبدیل ریال‌های دریافت‌شده از مشترکان و تبدیل آن به مثلاً دلار در بازار آزاد، می‌توان گفت اکنون میزان درآمدهای MTN از سهامداری خود در اپراتور دوم ایران به حدود یک‌چهارم سال‌های قبل (معادل ۷۵ درصد) کاهش یافته است؛ موضوعی که ظاهراً سهامداران خارجی ایرانسل را ناخشنود ساخته و به همین دلیل نیز ماجرای سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری MTN در شرکت ایرانیان‌نت را که در دوره وزارت محمود واعظی و در آخرین ساعات باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم امضا شد! منتفی کرد.

اگرچه موضوع این سرمایه‌گذاری از سوی محمود واعظی؛ پشت درهای بسته و با حضور مدیر‌عامل MTN در ایران مطرح شد و صرفاً یک عکس از مصاحبه و ادعای جذب این سرمایه‌گذاری به خبرنگارانی که پشت درها منتظر بودند، ارائه شد، ولی همان زمان هم زیر سؤال بود و مانور تبلیغاتی از سوی وزیر وقت ارتباطات که حالا رییس دفتر رییس‌جمهور است، محسوب می‌شد.

 منبع: عصرارتباط

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا