نخستین اتومبیل پرنده بوئینگ به آسمان رفت (+عکس)

هواپیمای مسافربری کوچک بوئینگ که هم اکنون مورد آزمایش قرار گرفته است ۳۰ فوت طول و ۲۸ فوت عرض دارد و به عبارت دیگر با طول و عرض ۹.۱ در ۸.۵ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موبنا – این روزها شرکت‌های فراوانی در حال طراحی و ساخت هواپیماهای کوچک یا خودروهای پرنده برقی با قابلیت فرود و پرواز عمودی (eVTOL) هستند و بر این اساس چندان دور از ذهن نیست که بوئینگ به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده هواپیما در جهان نیز اقداماتی را در این زمینه انجام دهند. با این توضیح، شرکت آمریکایی مذکور روز گذشته نمونه اولیه یکی از محصولاتی که در این حوزه طراحی کرده است را مورد آزمایش عملی قرار داد.

این خودروها در مرحله کنونی با عنوان وسایل نقلیه هوایی مسافربری (PAV) شناخته می‌شوند و هواپیمای کوچکی که هم اکنون مورد آزمایش قرار گرفته است در اصل بخشی از سطح بزرگ «بوئینگ نکست» محسوب می‌شود که طی آن پروژه حمل و نقل هوایی در مسیرهای شهری پیش می‌رود. این هواپیمای کوچک به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به صورت خودکار پرواز کند، شبیه به هلی‌کوپتر به صورت عمودی از روی زمین بلند شود و دوباره روی زمین فرود آید،‌ و با طراحی متفاوت پروانه‌های خود بتواند به صورت ایمن‌تر و سریع‌تر حمل و نقل‌های درون شهری را در فضاهای کوچک مخصوص فرود و صعود انجام دهد.

هواپیمای مسافربری کوچک بوئینگ که هم اکنون مورد آزمایش قرار گرفته است ۳۰ فوت طول و ۲۸ فوت عرض دارد و به عبارت دیگر با طول و عرض ۹.۱ در ۸.۵ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت سازنده می‌گوید که این خودروی پرنده به صورت کامل از انرژی الکتریسیته استفاده می‌کند و با هر بار شارژ کامل می‌تواند مسافتی معادل ۸۰.۵ کیلومتر را طی کند. از دیگر اقداماتی که این روزها در پروژه «بوئینگ نکست» دنبال می‌شود می‌توان به طراحی و توسعه یک وسیله نقلیه هوایی برقی باربری (CAV) اشاره کرد که قادر است با وجود جثه کوچک خود بارها را تا وزن ۵۰۰ پوند معادل ۲۲۷ کیلوگرم حمل کند. این هواپیمای کوچک نخستین پرواز آزمایشی خود را سال گذشته در فضای بسته انجام داد و هم اکنون قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی نخستین آزمایش آن در فضای باز صورت گیرد.

به هر حال، پرواز آزمایشی که این هفته برای نخستین وسیله نقلیه برقی هوایی مسافربری بوئینگ انجام شد، به کمک قابلیت خودران و سیستم‌های کنترلی هوشمند صورت گرفت و طی آن هواپیمای کوچک توانست صعود عمودی کاملا موفق داشته باشد، از روی ساختمان‌‌ها عبور کند و در نهایت در نقطه مورد نظر خود با موفقیت کامل فرود آید. شرکت بوئینگ اعلام کرد که همچنان در حال تکمیل و توسعه این هواپیما است تا در آینده از آن به عنوان نسل آتی خودروهای پرنده در محیط‌های شهری استفاده کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا