کشف راز عجیب هویت فرمانده ارتش نازی به کمک DNA (+عکس)

نمونه خون و آزمایش DNA طی آخرین اقدام کارشناسان مورد بررسی‌ها و مطالعات دقیق قرار گرفت و در پایان آن تایید شد «زندانی شماره ۷» در واقع «رادولف هس» بوده است و با یک درصد اندک احتمال خطا می‌توان گفت این زندانی در اصل فرمانده نازی محسوب می‌شده است.

موبنا – هویت رمزآلود پیرمرد ۷۰ ساله‌ای که در زندان به سر می‌برد سرانجام مشخص شد و کارشناسان با تحلیل DNA ثابت کردند این مرد که با کد «زندانی شماره ۷» معرفی می‌شد و بیش زا ۴۰ سال را در زندان «اسپاندائو» در شهر برلین آلمان به سر می‌برد در اصل همان «رادولف هس» از فرماندهان نازی بوده و آن طور که در زمان حیات خود وانمود می‌کرده نبوده است. محققان برای حل کردن این مسئله نمونه‌های خون که از «رادولف هس» گرفته شده بود را با DNA به جا مانده از یک مردی که از بازماندگان او بود مورد مقایسه قار دادند و وظیفه این تحلیل‌های دقیق و پیچیده را «مرکز پزشکی نظامی والتر رید» برعهده گرفت و طی آن همکاری‌هایی را با دانشگاه سالزبورگ به انجام رساند و در پایان بررسی‌ها مشخص شد سری کدهای DNA این دو فرد تا ۹۹.۹۹ درصد مشابه یکدیگر بوده است.

این طور که ثبت شده است،‌ در تاریخ ۱۰ مه ۱۹۴۱ یکی از عجیب‌ترین داستان‌های مربوط به جنگ جهانی دوم آغاز شد. در حالی که هوا رو به تاریکی می‌رفت، «فوهرر رادولف هس» معاون ارتش نازی  در فرودگاه نظامی منطقه «آگسبورگ-هاوستتن» آلمان از هواپیمای جنگنده «مسراشمیت بی‌اف-۱۱۰» با چتر نجات به زمین پرید و سپس سوار بر کشتی از آب‌های دریای شمال عبور کرد تا به کشور اسکاتلند برسد.

دلیل اینکه چرا دومین مرد قدرتمند ارتش نازی مشخص نشد و این مسئله سوالات فراوانی را در ذهن مقامات بریتانیایی ایجاد کرده بود. بر اساس گمانه زنی‌های مختلف تصور می‌شد «رادولف هس» با ترس از اینکه آلمان در جنگ دوجانبه بین بریتانیا و روسیه گرفتار شود، تصمیم گرفته بود یک پرواز کاملا غیرمجاز را بر فراز آسمان دشمن انجام دهد و در نهایت بتواند برای معاهده صلح با آنها وارد گفت‌وگو شود.

البته نتایج نهایی نسبت به آنچه که هس پیش‌بینی کرده بود چندان امیدوار کننده نبود. هیتلر پس از آنکه متوجه شد هس با این پرواز خود را به مقصد یاد شده رسانده است، این ماموریت را به صورت کاملا قاطع رد کرد و معاونان خود اعلام کرد اگر هس به دست نیروهای آکسیس افتاد آن را بکشند. پس از گذشت چند روز اعلام شد که هس توسط ارتش بریتانیا دستگیر شده است و به عنوان یکی از زندانیان جنگی در برج لندن از او نگهداری می‌شود.

کشف راز عجیب هویت فرمانده ارتش نازی به کمک DNA (+عکس)

پس از آنکه ارتش آلمان در سال ۱۹۴۵ میلادی تسلیم شد و جنگ جهانی دوم به پایان رسید، «رادولف هس»به دادگاه جنایت‌های جنگی نورنبرگ منتقل شد و بررسی‌های صورت گرفته در پرونده او نشان داد که این فرمانده نازی در جرایم مربوط به جنگ جهانی دوم مقصر نبوده است و با این وجود می‌بایست به جرم جنایت علیه صلح در زندان اسپاندائو در آلمان حبس شود. این زندان به صورت ویژه برای محکومیت فرماندهان ارتش نازی راه‌ندازی شده بود و به صورت مشترک زیر نظر آمریکا، بریتانیا، فرانسه و شوروی کنترل می‌شود. هس تا آخرین روز زندگی خود در زندان اسپانتائو حضور داشت و سرانجام در تاریخ ۱۷ آگوست ۱۹۸۷ در این زندان اقدام به خودکشی کرد. در آن زمان او تنها فردی بود که پس از چندین دهه زندانی شدن همچنان زنده مانده بود.

با این وجود آنچه که این داستان را عجیب کرد این بود که مدت کوتاهی پس از دستگری هس تئوری توطئه صورت گرفت. بسیاری از افراد این سوال را مطرح کردند که شخصی که در زندان اسپتاندائو جان خود را از دست داد «رادولف هس» بود یا یک فرد متقلب؟ اگر او یک متقلب بود، چه کسی او را به عنوان بدل هس معرفی کرده بود و این نقشه را کشیده بود؟ آلمان؟ بریتانیا؟ به چه علت این نقشه کشیده شد تا «رادولف هس» واقعی فرار کند و بدل او با یک پرواز غیرواقعی و نقشه نه چندان عاقلانه خود را به چنگ دشمن بیاندازد؟ آیا او بخشی از یک فریب بزرگ بود یا فقط یک پوشش برای جلوگیری از قتل هس از هر دو طرف نیروهای نظامی محسوب می‌شد؟

یک نظریه که در این مورد مطرح شد این بود که اتفاق مذکور علل مختلفی داشته است که تمامی آنها از پرواز هواپیمای جنگنده و رفتن به اسکاتلند آغاز شد. در این میان چرا یکی از فرماندهان ارشد ارتش نازی چنین اقدام غیرمنطقی را انجام داد تا خود را به چنگ دشمن بیاندازد؟ پس با اتمام جنگ جهانی دوم گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای اطلاعاتی بریتانیا به این نتیجه رسیده‌اند که اتفاق مذکور برای دستگیری هس یک فریب بزرگ بوده است و آلمان آنها را گمراه کرده است تا یک شخص دیگر که در اصل بدل هس بوده است دستگیر شود. آیا این اتفاق بخشی از همان توطئه بزرگ محسوب می‌شود که بعدها گفته شد هیتلر هم با چنین اتفاقی فرار کرده است و سرنوشت او هرگز مشخص نشده است؟

کشف راز عجیب هویت فرمانده ارتش نازی به کمک DNA (+عکس)

این نظریه‌ها با عوامل دیگری که در زندان پیش‌ آمد تشدید شد که از جمله آنها می‌توان به اختلالات فیزیکی بین «زندانی شماره ۷» و شخصیت هس پیش از آغاز جنگ اشاره کرد. بر اساس گزارش‌های موجود گفته می‌َد که هس در طول محاکمه خود از نوعی بیماری فراموشی رنج می‌برد و همین مسئله باعث شد پرسش‌های فراوان در مورد سلامتی او و همچنین عدم پذیرش او برای داشتن رابطه با خویشاوندان تا سال ۱۹۶۱ میلادی شد و در این میان فرماندهان شوروی همان سال اعلام کرده بودند که اگرچه او ۲۰ سال در زندان به سر برده است و تنها بازمانده زندانی از زمان جنگ جهانی دوم در زندان اسپاندائو محسوب می‌شود همچنان باید به حبس خود ادامه دهد و نباید او را آزاد کنند. حتی مرگ او هم به نوعی تئوری توطئه را ثابت می‌کرد و در حالی که گفته می‌شد او با یک لامپ اقدام به خودکشی کرده است، بررسی‌های بیشتر نشان داد که علت مرگ وی خفگی بوده است.

البته باید توجه داشت که این اتفاق فقط یک نظریه بی پایه و اساس نبود. رزولت رئیس جمهور وقت آمریکا در مورد هویت «رادولف هس» تردیدهای فراوان داشت و همچنین «آلن دولس» از اداره مرکزی خدمات استراتژیک (OSS) هم تایید کرده بود که این شخص هس واقعی نیست. همچنین دکتر «هوگ توماس» پزشک مخصوص هس در زندان اسپاندائو طی گزارشی ادعا کرده بود این زندانی زخم‌هایی که روی قفسه سینه فرمانده ارتش نازی وجود داشته است را ندارد و اقدامات دندانپزشکی که برای این شخص انجام شده بود با وضعیت سلامت دندان‌های هس کاملا تفاوت داشت.

اگرچه بسیاری از شواهد فیزیکی در طول این سال‌ها رد شد، ولی پس از گذشت چندین دهه هویت هس همچنان ناشناخته باقی مانده بود و مشخص نشد این شخص فرمانده ارتش نازی بوده یا بدل او بوده است.

به هر حال، در سال ۱۹۸۲ میلادی یکی از محققان در پروژه تحلیل DNA که به عنوان مدیر مرکز درمانی زندان اسپاندائو فعالیت می‌کرد در این زمینه اقداماتی را انجام داد و یک نمونه خون از «زندانی شماره ۷» دریافت کرد تا آزمایش‌های لازم را روی آن انجام دهد. این نمونه خون روی یک لایه اسلاید مهر و موم شد و سپس توسط این پزشک به عنوان یکی از اسناد بایگانی شده نگهداری می‌شود و هنوز هم از این سند نگهداری می‌شود.

به گفته تیم تحقیقاتی، هم اکنون بررسی‌های گسترده روی نمونه خون به جا مانده از «رادولف هس» انجام شده است و همچنین نمونه DNA دریافت شده یک مرد که از بازماندگان هس محسوب می‌شود هم ارایه شده است تا در این زمینه مقایسه دقیق انجام شود. این شخص با یک خط مستقیم پس از دو نسل به «رادولف هس» می رسد و بنابراین نمونه DNA می‌تواند به سوال‌هایی که طی این سال‌ها در ذهن محققان باقی مانده است، پاسخ دهد. این نمونه خون و آزمایش DNA طی آخرین اقدام کارشناسان مورد بررسی‌ها و مطالعات دقیق قرار گرفت و در پایان آن تایید شد «زندانی شماره ۷» در واقع «رادولف هس» بوده است و با یک درصد اندک احتمال خطا می‌توان گفت این زندانی در اصل فرمانده نازی محسوب می‌شده است.

«توری کینگ» یکی از محققان حوزه ژنتیک در دانشگاه لیسستر که مدیریت این بررسی را برعهده داشت در مصاحبه با نشریه «نیو ساینتیست» توضیح داد: «ما پس از انجام بررسی‌های گسترده سرانجام موفق شدیم کروموزم Y بین این دو شخص را به دقت با یکدیگر تطبیق دهیم و نشان دهیم این کرومزوم با یکی از بازماندگان هس که هم اکنون زنده است کاملا مشابه یکدیگر بوده‌اند. اگر این زندانی یک فرد تقلبی یا بدل هس بود، نمی‌توانستیم تا این میزان تطبیق را تایید کنیم. بنابراین می‌توان گفت که این یک نتیجه خوب و قابل قبول بوده است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا