آشنایی با نخستین لئوناردوی زمین که راه می‌رود و پرواز می‌کند (+عکس)

لئوناردو دو بال کمکی در دو طرف بدن خود را هم شامل می‌شود و این باله‌ها به قدری قوی است که به او امکان می‌دهد پرواز کند.

موبنا – روبات‌ها از قدیم به صورت زمینی یا هوابرد ساخته می‌شدند تا بر این اساس وظایف خود را روی زمین انجام دهند یا آنها را در آسمان دنبال کنند و در این میان روباتی ساخته نشده بود که بتواند هر دو وظیفه را به صورت همزمان انجام دهد. با این وجود محققان دانشگاه نورث‌ایسترن هم اکنون موفق به ساخت مدل جدیدی از روبات‌ها شده‌اند که به راحتی می‌تواند هر دو کار را انجام دهد و بر اسا توضیحات منتشر شده این روبات به آسانی می‌تواند روی دو پای خود راه برود، به کمک پاهای خود بپرد، در مسافت‌های کوتاه پرواز کند و از این طریق تمام موانع پیش رو را پشت سر بگذارد.

محققان دانشگاه نورث‌ایسترن می‌گویند این نخستین روبات در جهان است که می‌تواند همه این کارها را انجام دهد و روبات مذکور «لئوناردو» نامگذاری شده است که البته حروف این نام مخفف عبارتی است که تمام قابلیت‌های روبات برای راه رفتن، پریدن و پرواز کردن را نشان می‌دهد.

قد این روبات دوپا ۰.۸ متر محاسبه می‌شود و سازندگان آن می‌گویند لئوناردو شبیه به مرغ راه می‌رود و دو پایی که برای آن در نظر گرفته شده است می‌تواند تمام وزن بدن و تعادل آن را حفظ کند. برای آنکه روبات بتواند در همه شرایط تعادل خود را حفظ کند و به راحتی روی دو پای خود بایستد، محققان بدن آن را از فیبرهای کربنی تولید کردند تا وزن روبات در مجموع ۲.۷ کیلوگرم باشد و این وزن سبک با مقاومت بالا به لئوناردو امکان دهد در هر شرایطی روی دو پای خود متعادل بایستد.

با این وجود توجه داشته باشید که اینها فقط نیمی از ماجرا است. علاوه بر موارد یاد شده لئوناردو دو بال کمکی در دو طرف بدن خود را هم شامل می‌شود و این باله‌ها به قدری قوی است که به او امکان می‌دهد پرواز کند. البته باید توجه داشت که لئوناردو یک پرنده کامل محسوب نمی‌شود و قدرت مانورپذیری بالایی ندارد تا از آن به عنوان یک پهپاد یاد کنیم، زیرا هدف اصلی از ساخت این روبات پرواز کردن نبوده است. در عوض باله‌هایی که اطراف بدن لئوناردو کار گذاشته شده‌اند به او امکان می‌دهند زمانی که از آسمان بلند شد برای مدت طولانی‌تر در هوا بماند و در واقع بتواند پرواز کند. لئوناردو به کمک این باله‌ها می‌تواند به صورت کاملا ایمن از زمین بلند شود و سپس بدون هرگونه مشکلی دوباره روی زمین فرود آید.

آشنایی با نخستین لئوناردوی زمین که راه می‌رود و پرواز می‌کند (+عکس)

دکتر «علیرضا رمضانی» مدیر گروه تحقیقاتی برای ساخت این پروژه گفت: «ایده اصلی برای ساخت این محصول تولید یک پهپاد چهار پروانه‌ای نبوده است. تئوری ما به این صورت بوده است که در نهایت بتوانیم ماشینی را در اختیار داشته باشیم که می‌تواند به کمک دو پای خود راه بود و به کمک باله‌های کوچک خود پرواز کند و البته، به راحتی بتواند از روی موانع بپرد».

باله‌های کوچک همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند برای حفظ تعادل لئوناردو هم مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه به نظر می‌رسد قابلیت‌های این روبات با توانایی‌های انسان برای راه رفتن و پریدن قابل قیاس نباشد، ولی این نخستین روبات جهان محسوب می‌شود که هر سه قابلیت راه رفتن، پریدن و پرواز کردن را در خود جا داده است. ما انسان‌ها تصور می‌کنیم ایستادن روی دو پا و حفظ تعادل به این شکل فرآیند چندان دشواری نیست. ولی باید توجه داشت در بدن انسان سیستم بسیار پیچیده‌ای وجود دارد که بتواند وزن انسان را روی دو پا حفظ کند و در این میان روبات‌هایی که هم اکنون با این قابلیت ساخته می‌شوند مشکلات فراوانی را دارند و ناهمواری روی سطح زمین ممکن است آنها را با مشکل مواجه کند. در مجموع، حدود پنج سال قبل شرکت «بوستون داینامیکس» سری روبات‌هایی را با نام «اطلس» تولید کرد که روی دو پای خود می‌ایستادند و مدل پیشرفته آنها هم اکنون به گونه‌ای ساخته شده است که می‌توانند از سطوح ناهموار در جنگل‌ها هم عبور کنند و حتی وسایل و تجهیزات را هم با خود حمل کنند. ولی تفاوتی که بین لئونارئو و آنها وجود دارد در این است که روبات جدید می‌تواند ضمن نشان دادن تعادل و استحکام مشابه، در موارد لازم از روی موانع بپرد یا اینکه برای مسافت‌های کوتاه پرواز کند.

البته باید توجه داشت لئونارئو هم اکنون در نخستین مراحل تکمیل و توسعه خود پیش می‌رود و محققان اعلام کردند در آینده نه چندان دور این روبات می‌تواند برای اکتشافات از جمله تحقیق روی دیگر سیاره‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر رمضانی در پایان صحبت‌های خود گفت: «دراین مرحله تلاش می‌کنیم یک پلتفرم بسیار مناسب برای روبات‌ها ارایه دهیم تا بتوانند با دوپای خود قابلیت راه رفتن و پرواز کردن را داشته باشند. روباتی را در ذهن خود تصور کنید که هرگز روی زمین سقوط نمی‌کند، به راحتی می‌تواند روی سخت‌ترین زمین‌ها قدم بزند، به سادگی پرواز می‌کند و از روی موانع می‌پرد. این یک سیستم فوق توانمند است که نسل بعدی روبات‌ها به آن مجهز می‌شود. ما در این مسیر اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهیم و هر محصول جدیدی که تولید می‌کنیم شبیه به یک اکتشاف تازه مزایای فراوانی را برایمان به همراه می‌آورد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا