برای بررسی احتمال بروز بیماری پارکینسون گریه کنید

محققان در این بررسی جدید طی اقدامی با سرپرستی دکتر «مارک لیو» مطالعات گسترده‌ای را روی قطرات اشک انجام دادند و طی آن متوجه شدند اشک پروتئین‌هایی را در خود جا داده است که در پاسخ به سیگنال‌های عصبی به کمک غده ترشح اشک ایجاد می‌شوند.

موبنا –  پارکینسون از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شود که تشخیص آن در مراحل نخست بروز اتفاق چندان آسانی نیست و همین مسئله باعث می‌شود درمان بیماری در افراد مبتلا تقریبا غیرممکن شود. با این وجود دانشمندان می‌گویند به کمک روش‌های جدید به زودی این امکان فراهم می‌شود تا بتوانیم این بیماری را آسان‌تر تشخیص دهیم. گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس به این نتیجه رسیده‌اند این امکان وجود دارد که احتمال بروز بیماری پارکینسون را در مراحل اولیه از روی اشک‌های بیمار تشخیص دهیم.

محققان در این بررسی جدید طی اقدامی با سرپرستی دکتر «مارک لیو» مطالعات گسترده‌ای را روی قطرات اشک انجام دادند و طی آن متوجه شدند اشک پروتئین‌هایی را در خود جا داده است که در پاسخ به سیگنال‌های عصبی به کمک غده ترشح اشک ایجاد می‌شوند. با توجه به اینکه بیماری پارکینسون می‌تواند روی عملکرد اعصاب در خارج از محیط مغز تاثیر بگذارد، این فرضیه مطرح شده است که، هرگونه تغییر در عملکرد عصب‌ها می‌تواند روی سطح پروتئین‌های موجود در اشک تاثیر بگذارد و بنابراین بررسی میزان پروتئین ترشح شده نشان می‌دهد که فرد به بیماری پارکینسون مبتلا شده است یا خیر.

دانشمندان برای آنکه بتوانند فرضیه خود را مورد بررسی قرار دهند، نمونه‌های اشک که از ۵۵ بیمار مبتلا به پارکینسون جمع‌آوری شده بود را در اختیار گرفتند و همچنین نمونه اشک ۲۷ نفری که به این بیماری مبتلا نبودند و البته در گروه سنی و با جنسیت مشابه قرار داشتند هم بررسی شد.

آنچه که دانشمندان در پایان بررسی‌های خود متوجه شدند این بود که میزان نسخه پایه این پروتئین که با نام «آلفا-ساینوکلین» شناخته می‌شود در اشک افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمتر بود و در مقابل، دیگر نسخه‌های این پروتئین از جمله «اولیگومریک آلفا-سینوکلین» در قطرات اشک این گروه از افراد بیشتر یافت شد. پروتئین «اولیگومریک آلفا-سینوکلین» در اصل همان «آلفا-سینوکلین» محسوب می شود که شکل متراکم به خود گرفته اند و با اعصاب آسیب دیده در بیماران پارکینسونی پیوند خورده‌اند.

نوشته های مشابه

دانشمندان هم اکنون اعلام کردند که برای اعلام نتایج قطعی‌تر در این زمینه نیاز به انجام بررسی‌های بیشتر دارند و بر این اساس می‌بایست مطالعات آنها روی گروه‌های وسیع‌تر مبتلایان به پارکینسون انجام شود تا در نهایت دریابند بروز این بیماری چه تغییرات محسوسی را در سطح پروتئین ایجاد می‌کند و همچنین چگونه می‌توان این بیماری را پیش از بروز آن به صورت آسان‌تر تشخیص داد.

دکتر لیو در این خصوص گفت: «اینکه یک ابزار بسیار ساده و در دسترس نظیر اشک بتواند احتمال بروز پارکینسون در افراد را نشان دهد، به متخصصان حوزه مغز و اعصاب کمک می‌کند تا بتوانند تفاوت میان مبتلایان به پارکینسون و افرادی که هیچ گونه رفتارهای غیرمخرب در بدن آنها شناسایی نشده است را به راحتی پیدا کنند. بر این اساس، با توجه به اینکه فرآیند بروز بیماری پارکینسون می‌تواند سال‌های طولانی به طول انجامد یا حتی چندین دهه طول بکشد تا نخستین نشانه‌های بیماری بروز کند، نشانه‌های بیولوژیکی از جمله سطح پروتئین‌ها در اشک بهترین و آسان‌ترین روش محسوب می‌شود تا بر اساس آن بتوانیم احتمال بروز این بیماری را تشخیص دهیم و از این طریق بتوانیم جلوی بروز بیماری پارکینسون را بگیریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا