چگونه می‌توانیم ۱۰ میلیارد نفر را سیر کنیم؟

سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۱۰ میلیارد نفر می‌رسد و واقعیت این است که شیوه‌های کنونی برای تولید مواد غذایی نمی‌تواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی از کره زمین و ساکنان روی آن محافظت کند و البته فرآیند کنونی به میزان قابل ملاحظه سلامت زمین را به خطر می‌اندازد.

موبنا – این مسئله واضح و مبرهن است که تولیدات و محصولات غذایی اصلی که نیازمند عموم مردم در سراسر جهان هستند اصلاحات جدی را نیاز دارند و یک گزارش جدید منتشر شده از سوی گروه بین‌المللی دانشمندان نشان می‌دهد که فرآیند اصلاح تولید و مصرف مواد غذایی می‌بایست یک مسیر پایدار را دنبال کند تا در نسل های بعدی این روند شرایط بهتری را به دست آورد. اتفاقی که دانشمندان از آن به عنوان یک رژیم غذایی سالم برای کره زمین و ساکنان روی آن یاد می‌کنند مجموعه دستورالعمل‌هایی است که در کمیسیون EAT-Lancet مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بر اساس آن برنامه «تبدیل گسترده مواد غذایی» برای تغذیه ۱۰ میلیارد نفر اجرا شود تا بر اساس آن از زندگی مردم به صورت یکپارچه محافظت شود و جلوی تخریب گسترده محیط زیست نیز گرفته شود.

سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۱۰ میلیارد نفر می‌رسد و واقعیت این است که شیوه‌های کنونی برای تولید مواد غذایی نمی‌تواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی از کره زمین و ساکنان روی آن محافظت کند و البته فرآیند کنونی به میزان قابل ملاحظه سلامت زمین را به خطر می‌اندازد. در حقیت محیطی که هم اکنون از حیات انسان پشتیبانی می‌کند با توجه به دنبال کردن وضعیت فعلی فرآیند تولید غذا با مشکلات قابل ملاحظه مواجه خواهد شد. با این توضیح «اندرو هوانگ» یکی از پروفسورهای سرشناس حوزه ریاضیات در کنفرانس جدیدی که به تازگی با میزبانی سازمان ملل متحد برگزار شد توضیح داد کشورهای ثروتمند که بخش اعظم دانشمندان در آنها زندگی می‌کنند می‌بایست تعادل را در چرخه تولید مواد غذایی حفظ کنند و به تمام شدن این منبع در دهه‌های آتی توجه داشته باشند.

کمیسیون EAT-Lancet یک تیم بزرگ متشکل از ۳۷ دانشمند در حوزه‌های مختلف است که با یکدیگر تلاش می‌کنند تا مشکلات موجود مرتبط با منشور غذایی کنونی را برطرف کنند. هدف از این گروه تحقیقاتی ایجاد یک توافق جامع و علمی در مورد یک رژیم غذایی جامع است که به جز سالم بودن و مغزی بودن می‌تواند در سال ۲۰۵۰ میلادی به حفظ پایدار کره زمین ختم شود.

این طور که انجمن غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است، یکی از آمارهای ناخوشایند در مورد شیوه‌های فغلی غذایی ما این است که از هر سه غذایی که در گوشه و کنار کره زمین آماده می شود یکی از آنها دور ریخته می‌شود و این اتفاق معادل ۱.۳ میلیارد تن ماده غذایی است که سالانه وارد سطل زباله‌ها می‌شود. دانشمندان گروه EAT-Lancet توضیح دادند روزانه حدود ۸۲۰ میلیون نفر نفر در سراسر جهان گرسنه هستند که ۱۵۰ میلیون نفر از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند و این افراد گرسنگی طولانی مدت را تجربه کرده‌اند که این اتفاق مانع رشد مناسب آنها شده است و ۵۰ میلیون نفر از این کودکان در گروه «گرسنگی شدید» قرار می‌گیرند.

این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که به صورت همزمان میزان چاقی و دیابت در سراسر جهان در حال افزایش ایت و بیش از ۲ میلیارد نفر در نقاط مختلف جهان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند. اینکه چطور بتوانیم این اختلال را تصحیح کنیم و با رفع این ناهماهنگی به مردم سراسر جهان کمک کنیم، مهم‌ترین هدفی است که ۳۷ دانشمند گروه EAT-Lancet دنبال می‌کنند و بر اساس بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی پایدار مهم‌ترین راهکار برای حل مشکل مذکور محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا