گازهای مبرد کولر گازی

گازهای سرد کننده یا گازهای خنک کننده یا گازهای مبرد یا گازهای رفریجرنت (Refrigerant) دسته‌ای از گازها می‌باشند که بطور متداول در حالت سیال قرار دارند و معمولاً در پمپ‌های حرارتی و چرخه‌های تبریدی استفاده می‌شوند.

CFC ها:

کلروفلوئوروکربن  (Chlorofluorocarbons (CFC)) موادی شیمیایی هستند که در تهویه و در چرخه‌های انتقال حرارت به عنوان مادهٔ واسط کاربرد وسیعی دارند. از کلروفلوئورکربن‌ها به عنوان گاز یخچال و کولر گازی نیز استفاده می‌شود.cfc‌ها باعث نابودی لایه‌ی اوزون نیز شده‌اند. مشهورترین کلروفلوئورکربن‌ها cfc۱۱ و cfc۱۲ هستند. نور خورشید باعث شکسته شدن موکول‌های این ماده می‌شود واتم های کلر ازاد می‌شوند. کلرها به اوزون حمله می‌کنند هر اتم کلر قادر است صد هزار مولکول اوزون را از بین ببرد. Cfc ها موادی هستند که به عنوان سرمازا در یخچال‌ها به عنوان عامل فشار در اسپری‌ها استفاده می‌شود. اتم کلر بسیار فعال و پرانرژی است و می‌تواند با اکسیژن حاصل از تجزیه‌ی اوزون واکنش داده و clo را ساخته و باعث تخریب اوزون می‌شود. هر اتم کلر قبل از خارج شدن از استراتوسفر می‌تواند حدود ۱۰۰۰۰ مولکول اوزون را نابود کند.

شایان ذکر است، نحوه‌ی کار این چرخه‌های تبریدی برپایه ی تغییر فازهای پیاپی بین مایع و گاز استوار می‌باشد.
هیدرو کلروفلوئوروکربن ها (HCFC) و کلروفلوئوروکربن ها (CFC) از عمده‌ترین گازهای سرد کننده می‌باشند که با وجود غیر سمی بودن، عدم واکنش پذیری و غیر قابل اشتعال بودن به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای که منجر به تخریب لایه‌ی اوزون و در نهایت گرم شدن زمین می‌شود، استفاده از این گازها در حال منسوخ شدن می‌باشد بطوریکه در کشورهای پیشرفته مصرف برخی از این گازها پیگرد قانونی دارد.

به اطلاع می‌رساند برخی دیگر از گازها در صنعت قابلیت استفاده بعنوان گاز مبرد را دارند از جمله گاز آمونیاک، گاز گوگرد دی اکسید و هالوکربن هایی که فاقد ترکیبات هالوژنه باشند مثل گاز پروپان و بوتان.
گازهائی مثل آمونیاک، گوگرد دی اکسید، پروپان و بوتان بر خلاف CFC ها و HCFC ها بی اثر و خنثی نمی‌باشند و در صورت نشت از دستگاه‌ها سمی و اشتعال پذیر هستند.

گازهای مبرد کولر گازی

کولر گازی گری اسماتیک کم مصرف با به روزترین تکنولوژی روز دنیا دارای گاز R32 که هم از نظر اکونومی و صرفه جویی در مصرف انرژی و هم از لحاظ جلوگیری از تخریب محیط زیست و لایه اُزن از جمله کم خطرترین گازهای مبرد موجود در سیستمهای سرمایشی و سیکل‌های تبریدی است، کولر گازی گری مدل اسماتیک با گاز R32 با قابلیت کارکرد بی وقفه در بالاترین دمای محیطی و بیشترین بازده در مناطق دارای آب و هوای گرم و خشک حاره‌ای توانسته است محبوبیت خاصی بین خریداران پیدا کرده و یکی از بهترین گزینه‌های خرید و فروش در بازار کولر گازی اسپلیت باشد.

کولر گازی گری مدل اکسنت با گاز مبرد R410a که به علت دارا بودن میزان پایین‌تر آلاینده‌های موسوم به CFC یکی از گازهای دوست دار محیط زیست به شمار می‌آید. گاز R410a نصبت به گاز R22 در فشار کمتری مایع می‌شود و به همین دلیل است که برای سرما دهی مصرف برق کمتری را می‌طلبد. آزمایش‌های انجام شده در محیط و دمای معمولی نشان داده است که مصرف برق در کولر گازی های گری دارای گاز R410a به میزان ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

این اختلاف و تضادی که میان مبردها وجود دارد انتخاب آن‌ها را برای مصرف کنندگان مشکل کرده است و آن‌ها می‌بایست همواره در چالش انتخاب بین حفظ محیط زیست و جلوگیری از گرم شدن آن و احتمال اشتعال و به خطر افتادن سلامتی‌شان یکی را انتخاب کنند.
گازهای رفریجرنت برای استفاده در کولرها، چیلرها، اچ وک ها، یخچال‌ها، اسپری‌ها، در فرآیند تولید فوم و در شستشوهای صنعتی کاربرد دارند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا