اندام‌واره رگ‌های خونی انسان در آزمایشگاه پرورش یافت

پژوهشگران کانادایی موفق شدند برای نخستین بار، اندام‌واره رگ‌های خونی انسان را در آزمایشگاه پرورش دهند.

موبنا – دانشمندان موفق شدند برای نخستین بار، رگ‌های خونی انسان را در آزمایشگاه پرورش دهند. شاید این کار غیرمنتظره بتواند اثر قابل توجهی در پژوهش‌های مربوط به مشکلات عروقی داشته باشد و به پژوهشگران امکان دهد تا داروهای جدید را به سادگی بررسی و آزمایش کنند.

“جوزف پنینگر” (Josef Penninger)، مدیر “موسسه علوم زندگی” (LSI) در “دانشگاه بریتیش کلمبیا” (UBC) و از پژوهشگران این پروژه گفت: توانایی پرورش رگ‌های خونی انسان از سلول‌های بنیادی، کار چالش‌برانگیزی است. از آنجا که همه اندام‌های بدن به سیستم گردش خون متصل هستند، این کار به پژوهشگران امکان می‌دهد علت‌ها و راه‌های درمانی بسیاری از بیماری‌های عروقی، آلزایمر، مشکلات مربوط به ترمیم زخم، سکته، سرطان و البته دیابت را مورد بررسی قرار دهند.

پنینگر  و همکارانش، روشی ابداع کردند تا به وسیله آن بتوانند “اندام‌واره” (organoid) رگ‌های خونی انسانی را به صورت سه‌بعدی در آزمایشگاه پرورش دهند.

اندام‌واره رگ‌های خونی انسان در آزمایشگاه پرورش یافت

اندام‌واره، یک ساختار سه‌بعدی است که با استفاده از سلول‌های بنیادی پرورش داده می‌شود و به اندام اصلی شباهت دارد؛ در نتیجه می‌توان از آن برای مطالعه جنبه‌های گوناگون یک اندام واقعی استفاده کرد. اندام‌واره‌های عروقی که با استفاده از سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه کشت می‌شوند، می‌توانند ساختار و عملکرد رگ‌های خونی انسان را تقلید کنند.

هنگامی که پژوهشگران، اندام‌واره رگ‌های خونی را به موش‌ها پیوند زدند، دریافتند که عملکرد آنها مانند عملکرد رگ‌های خونی انسان از جمله شریان‌ها و مویرگ ها است.

این بررسی نشان می‌دهد که نه تنها می‌توان اندام‌واره‌ها را از سلول‌های بنیادی انسان در آزمایشگاه پرورش داد، بلکه حتی امکان به کار بردن آنها در گونه‌های دیگر جانوری نیز وجود دارد.

اندام‌واره رگ‌های خونی انسان در آزمایشگاه پرورش یافت

این پژوهش، روش جدیدی را برای پیشگیری از تغییر رگ‌های خونی که اغلب موجب مرگ و عوارض جانبی در افراد مبتلا به دیابت می‌شود، نشان داد.

پژوهشگران، اندام‌واره‌ رگ‌های خونی را در شرایط بیماری دیابت قرار دادند. “رینر ویمر” (Reiner Wimmer)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما با این کار توانستیم بسیاری از غشاهای زیرین را در اندام واره‌های عروقی بررسی کنیم.

این پژوهش، در مجله ” Natural” به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا