اپل از بزرگترین تامین‌کننده تراشه‌های آیفون شاکی است

اپل به تازگی ادعا کرده‌است که کوالکام علاوه بر خودداری از فروش تراشه‌های مودم موردنیاز این شرکت، هیچ همکاری مثبتی نیز با اپل برای تامین قطعات گوشی‌های آیفون نداشته است.

موبنا – جف ویلیامز، مدیر اجرایی اپل هم زمان با اظهارات خود به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا خاطرنشان کرده است که کوالکام علاوه بر عدم همکاری با شرکت اپل، در تامین تراشه های مودم از اپل نیز سرباز زده و امتناع ورزیده است.

به نظر می‌رسد که شرکت اپل قصد داشته که برای تامین تراشه‌های پردازنده موردنیاز برای تولید و مونتاژ گوشی های آیفون ایکس اس، آیفون ایکس اس مکس و آیفون ایکس آر از تراشه های مودم و پردازنده های کوالکام استفاده کند، اما این شرکت به دلیل تشکیل پرونده شکایت اپل از این شرکت در خصوص حق امتیاز و پتنت، از فروش تراشه به اپل خودداری کرده است و اپل از تراشه های LTE شرکت اینتل بدین منظور استفاده کرده است.

کوالکام و اینتل که دو شرکت آمریکایی بزرگ تولیدکننده تراشه‌های پردازنده و مودم به شمار می روند، در رقابت تنگاتنگی برای جلب توجه اپل در تامین تراشه های موردنیاز آن در تولید آیفون به سر می‌برند.

کوالکام در حال حاضر به اقدامات انحصارگرایانه متعددی متهم شده است که از مهم ترین آنها می توان به مواردی همچون دریافت حق پتنت بیشتر، ممانعت و خودداری از فروش پتنت ها به سایر تولیدکنندگان و اجبار اپل و سایر تولیدکنندگان به همکاری انحصاری با خود اشاره کرد.

بر اساس گزارش وب سایت ExtremeTech ، به نظر می‌رسد که اپل نیز به منظور افزایش رقابت میان کوالکام و اینتل و مقابله با انحصارگرایی این غول تراشه سازی، تصمیم گرفته است تراشه های موردنیاز خود را از طریق شرکت اینتل بعنوان بزرگترین رقیب کوالکام تامین و تهیه کند.

چندی پیش بود اخبار و گزارش های دیگری منتشر شد که نشان می‌داد اپل به دنبال جایگزین کردن این دو شرکت با شرکت های آسیایی تراشه ساز دیگری همچون مدیاتک و سامسونگ است تا خود را به تدریج از وابستگی به این دو شرکت برهاند. البته این در حالیست که کیفیت تراشه مودم های کوالکام از سایر رقبایش بالاتر و بهتر است و ممکن است اپل بعد از همکاری با سایر تراشه سازان، با مشکل کاهش سرعت مودم مواجه شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا