۲۰ درصد تصادف‌ها ساختگی است!

انتقال مالکیت بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از خودرو به راننده، تازه‌ترین تصمیم بیمه مرکزی است؛ تصمیمی که باید دید آیا می‌تواند از بروز تقلبات گسترده‌ای در ابعاد ۲۰۰۰ میلیارد تومان در صنعت بیمه جلوگیری کند یا خیر؟

موبنا – “صحنه‌سازی” اصطلاحی است که این روزها در صنعت بیمه بسیار زیاد شنیده می‌شود و اکثر مدیران عامل شرکت‌های بیمه و حتی رئیس کل بیمه مرکزی هم از تقلب‌های گسترده برخی از بیمه‌گذاران از بیمه‌نامه‌های شخص ثالث خبر می‌دهند.
صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث بر اساس عملکرد صاحبان بیمه‌ها یکی از راهکارهایی است که فناوری‌های نوین برای کنترل بیمه‌گذاران در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌دهند. بر این اساس اگر برای مثال شخصی تخلفات رانندگی بیشتری را مرتکب شود احتمال خسارت آفرینی بیشتری هم از سوی او وجود دارد؛ بنابراین بیمه‌نامه او باید گران‌تر تمام شود.
رئیس کل بیمه مرکزی همچنین درباره جزئیات طرح جدید بیمه شخص ثالث و فرد محوری به جای خودرو محوری، یکی از وظایف بیمه مرکزی را در راستای اجرای قانون برنامه ششم و قانون بیمه شخص ثالث، صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث بر اساس راننده اظهار کرده است.
سلیمانی زمان اجرای این طرح را اواخر سال آینده و به شکل پایلوت اعلام کرده و گفته که هر زمان دوره بیمه‌نامه خودرو تمام شود، بیمه‌نامه جدید برای فرد و نه خودرو صادر می‌شود. بر این اساس، شرکت‌های بیمه موظف خواهند بود بر اساس عملکرد راننده بیمه شخص ثالث را صادر کنند. برای اجرای این طرح لازم است اطلاعات راننده از جمله جنسیت، سن، تجربه، میزان تخلفات و سایر اطلاعات جمع آوری و برنامه نرم افزاری لازم بر آن اساس تهیه شود.
در رابطه با تأثیر انتقال مالکیت بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از خودرو به راننده جواد بارانی، کارشناس ارزیاب خسارت بیمه شخص ثالث معتقد است که این مساله هرچند ممکن است از طریق خنثی کردن برخی صحنه‌سازی‌ها که خودروی دارای بیمه‌نامه را در صحنه جابه جا می‌کنند روی کاهش تقلبات هم اثر بگذارد؛ هرچند ممکن است بعد از این تقلب در جا به جایی رانندگان صورت بگیرد.
او استفاده از فناوری‌های جدید را راهکاری مؤثر برای جلوگیری از بروز تقلبات در بیمه‌های شخص ثالث اظهار کرد و گفت: با این حال بیمه‌ها هنوز استفاده از این فناوری‌های جدید را نپذیرفته‌اند در حالی که واقعاً می‌توانند اثرگذار باشند؛ مثلاً با نصب دستگاه‌ gps روی خودروهای بیمه شده می‌توان پیشینه مسیر حرکت خودرو را پیدا کرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا