لباس مجهز به کیسه هوا برای دوچرخه سواران (+عکس)

بر اساس توضیحات شرکت سازنده، تمامی این فرآیند از مرحله تشخیص خطر تا تورم کامل کیسه‌های هوا در کمتر از ۸۰ صدم ثانیه صورت می‌گیرد.

موبنا –  حدود ۴۰ درصد آسیب‌های جدی ناشی از تصادفات دوچرخه سوران در قسمت قفسه سینه آنها رخ می‌دهد و همچنین ۲۵ درصد این قبیل آسیب‌ها در منطقه نخاعی فرد بروز می‌کند. با توجه به این موضوع، شرکت «بی’سِیف» از بزرگترین توسعه دهندگان فناوری کیسه هوا یک جلیقه مخصوص دوچرخه سواری طراحی کرده است که هر زمان فرد با زمین برخورد کند به صورت خودکار باد می‌شود و از بروز حوادث مربوطه جلوگیری می‌کند.

جلیقه شرکت «بی’سِیف» از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش اصلی جلیقه بازتابنده، و بخش دیگر حاوی واحدهای الکترونیکی که زیر جلیقه جاسازی شد‌ه‌اند و هرگونه فشار از ناحیه بیرونی را تشخیص می‌دهند. در فضای میان لایه بیرونی جلیقه و حسگرهای هوشمند کیسه‌های هوا جاسازی شده‌اند و هر زمان که سیستم هوشمند تشخیص دهد که فرد در حال برخورد با زمین است، به صورت خودکار کیسه‌های هوا را باز می‌کند.

لباس مجهز به کیسه هوا برای دوچرخه سواران (+عکس)

در موارد مرتبط با ضربات وارد شده به دوچرخه، یک شتاب سنج هوشمند در سیستم داخلی جلیقه جاسازی شده است که شوک‌های آنی و احتمالی را شناسایی می‌کند. این اتفاق موجب می‌شود که واحد هوشمند به صورت بی‌سیم حسگر حرکتی که در جلیقه جا گرفته است را فعال کند. اگر این حسگر تشخیص دهد که دوچرخه سوار در حال سقوط و برخورد با زمین است، کیسه‌های حاوی گاز دی‌اکسید کربن عکس‌العمل نشان می‌دهند و به سرعت باد می‌شوند. بر اساس توضیحات شرکت سازنده، تمامی این فرآیند از مرحله تشخیص خطر تا تورم کامل کیسه‌های هوا در کمتر از ۸۰ صدم ثانیه صورت می‌گیرد.

این جلیقه به گونه‌ای طراحی شده است که در حوادث غیرجدی که ضربه‌ای به دوچرخه سوار وارد نمی‌شود و از جمله آنها می‌تواند به لغزش در خیابان اشاره کرد، حسگر حرکتی در جلیقه میزان خطر را تشخیص می‌دهد و متناسب با آن دستوری را صادر می‌کند تا کیسه‌های هوا باز نشوند.

سیستمی که برای این جلیقه هوشمند در نظر گرفته شده است پس از باد شدن کیسه‌های هوا از طریق یک زیپ معمولی دوباره به حالت اولیه برمی‌گردد و این اتفاق می‌تواند کیسه‌های هوای جلیقه دوچرخه سواری را کاربردی‌تر کند. این جلیقه هوشمند یک باتری را نیز در خود جا داده است تا انرژی مخصوص حسگر و شتاب‌ سنج را از این طریق تامین کند و هر بار که کاربر از طریق ورودی یو‌اس‌بی باتری مربوطه را شارژ می‌کند، جلیقه تا یک هفته انرژی مورد نیاز خود را در اختیار دارد.

کمپانی «بی’سِیف» توضیح داد که جلیقه هوشمند دوچرخه سواری مجهز به کیسه هوا از بهار پیش‌رو وارد اروپا و آمریکا می‌شود و قیمت در نظر گرفته شده برای آن ۷۰۰ دلار است. لازم به ذکر است شرکت «هیلایت» پیش از این سیستم کیسه هوای پوشیدنی را ارایه کرده بود که برای اسکی بازها مورد استفاده قرار می‌گرفت تا از آسیب‌های جدی ناشی از پرش‌های بلند در آنها جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا