۵ مرحله تا افزایش ثبات کسب و کار نوپا

به طور معمول هر کسب و کار چه در آغاز فعالیت و چه به عنوان کسب و کاری جا افتاده، نمی تواند روی بیش از سه هدف در یک بازه زمانی مشخص تمرکز داشته باشد. این جا است که ضرورت می یابد از عبارت معروف “کیفیت را فدای کمیت نکنید” یاد کنیم.

موبنا؛ رکسانا دانیالی – تفاوتی ندارد رهبر یک تیم کوچک باشید و یا اینکه یک کمپانی بزرگ را اداره می کنید، در نهایت مجبور خواهید شد تا تغییراتی را جهت موفقیت در رقابت بازار مربوط به کسب و کار خود اعمال کنید. برای در اختیار داشتن تیمی خلاق و کارا باید بستر های خلاقیت را فراهم آورد و سپس انتظار شکوفایی تفکرات خلاق را داشت. برنامه هایی که برای رشد و موفقیت کسب و کار های تازه تاسیس ارائه می شوند، باید بتوانند نیازهای هر کسب و کار را به صورت اختصاصی پاسخ گو باشند. اغلب این برنامه ها با تمرکز بر استراتژی مشتری محور آغاز می شوند و در ادامه مسیر نیز در نقاط بسیاری هم پوشانی دارند. اما آن چه که به راستی یک برنامه را منحصر به فرد می کند، اهداف خاص کسب و کار است.

آمار نشان می دهد ۴۰ تا ۶۰ درصد کسب و کار های نوپا در چند سال اخیر با ضعف در برنامه ریزی های مدیریتی و عملکردی رو به رو شده اند که در نهایت به از میان رفتن آن ها در میدان رقابت منتهی شده است. به همین دلیل است که تنها نیمی از کسب و کار های به پا خاسته توانسته اند در ۵ سال ابتدایی آغاز فعالیت خود دوام آورده و مسیر را ادامه دهند. با توجه به این آمار اهمیت مطالب ذکر شده بیش از پیش آشکار می شود، از این رو به چندین مورد اشاره خواهیم کرد که امید است در کاهش سیر صعودی شکست ها در کسب و کار های نوپا موثر واقع شود.

مشتری ایده آل

مشتری های اصلی کسب و کار شما را چه افرادی تشکیل می دهند؟ تفکر آن ها، محدوده ی سکونت، نوع فعالیت شغلی، توانایی دسترسی به آن ها چگونه است؟ آیا سیگنال خاصی وجود دارد که دسته ای از آن ها را ایده آل کسب و کار شما طبقه بندی کند؟ نیاز های این دسته چیست و تا چه اندازه می توانید آن ها را برآورده کنید؟ به عنوان مدیر یک کسب و کار تازه تاسیس زمانی را برای پاسخ دهی به سوالات گفته شده اختصاص دهید. به وضوح به این سوالات پاسخ دهید چرا که دست یابی به دیدگاهی اساسی از کسب و کار خود در گرو روشن سازی این گونه مسائل خواهد بود. در حقیقت هدف از این فاز در برنامه ریزی کشف مشتری های ایده آل و آن هایی است که بیشترین میزان سود آوری را به دنبال دارند.

دلایل برتری

لازم است پاسخ سوالی مهم را از خود جویا شوید؛ کسب و کاری که اداره می کنید نسبت به رقبای خود چه برتری هایی برای جذب مشتری دارد؟ بهترین شیوه برای دست یابی به پاسخی کامل برای این سوال، پرسش از مشتری است. از آن ها بخواهید دلیل انتخاب خود را شرح دهند. دلایلی که اشاره می شود یقینا نقشه ای جامع از نقاط مثبت و برتری های کسب و کار شما خواهد بود که برای رشد بیشتر باید به پرورش آن ها توجه لازم را داشته باشید.

بازسازی ایده ها

ازریابی های به دست آمده از مشتریان ایده آل را یادداشت کنید. این ارزیابی ها کامل ترین اسنادی هستند که می توانید برای بررسی وضعیت کسب و کار خود به آن تکیه کنید. اصلی که معمولا مشتری از آن پیروی می کند، ۶ گام را در بر میگیرد؛ شناخت، علاقه مندی، اعتماد، امتحان، خرید و تکرار. به وسیله بازسازی ایده ها و استفاده از آن ها در جهت بهبود کسب و کار در واقع گام ششم یعنی تکرار رجوع مشتری را تضمین کرده اید که این تکرار نیز به معنای سود آوری بیشتر خواهد بود.

اولویت بندی اهداف

مشکلی که گریبان گیر بسیاری از کسب و کار های تازه تاسیس است، حجم بالای اهداف تعیین شده، است. به طور معمول هر کسب و کار چه در آغاز فعالیت و چه به عنوان کسب و کاری جا افتاده، نمی تواند روی بیش از سه هدف در یک بازه زمانی مشخص تمرکز داشته باشد. این جا است که ضرورت می یابد از عبارت معروف “کیفیت را فدای کمیت نکنید” یاد کنیم. سه هدف گفته شده را نیز اولویت بندی کنید و تا محقق نشدن آن ها به سراغ اهداف دیگر نروید چرا که نه تنها نتیجه ی مطلوب در پی ندارد بلکه سبب سردرگمی کسب و کار و تیم کاری می شود.

افزایش درآمد

دو راه اصلی برای افزایش درآمد وجود دارد. یا باید تعداد مشتریانی که خواهان خدمات و یا محصول شما هستند را افزایش دهید و یا سطح فروش به مشتری های فعلی را افزایش دهید. با مقایسه میان این دو روش می توان دریافت که راه دوم قطعا آسان تر خواهد بود. در این گام نیز لازم است پاسخ سوال هایی را مشخص کنید؛ چه خدمات و کالا هایی را می توانید به لیست کسب و کار خود اضافه کنید؟ چه تغییراتی در نوع بسته بندی و بازاریابی می توانید اعمال کنید تا جذابیت فروش را برای مشتریان ثابت افزایش دهید؟

نکته ای قابل توجه که باید به آن اشاره کرد توانایی رهبر مجموعه در مدیریت شرایط بحران است. با در اختیار داشتن یک برنامه ی مناسب و قوی و همینطور ایجاد بستر برای اجرای آن می توان متحمل کم ترین رکود در این گونه موقعیت ها شد و تفاوت کسب و کار خود با سایر رقبا را به مشتری ثابت کرد.

 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا