لهستان خواستار ممنوعیت فعالیت هواوی در اروپا شد

یوآخیم برودزینسکی، وزیر کشور و امور داخلی لهستان در خصوص خبر دستگیری کارمندان هواوی در این کشور به اتهام جاسوسی، اتحادیه اروپا و ناتو را به اعلام ممنوعیت فعالیت این شرکت چینی در بازارهای اروپا فراخواند.

موبنا – روز گذشته بود که اخبار متعددی در رسانه ها منتشر شد که خبر از دستگیری دو نفر از کارمندان هواوی به اتهام جاسوسی توسط پلیس لهستان می داد. طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها، دو نفر از کارمندان شرکت هواوی که یکی از آنها ملیتی چینی و دیگری ملیت لهستانی داشتند، توسط پلیس این کشور دستگیر و بازداشت شده‌اند. هواوی نیز در اولین واکنش به انتشار خبر دستگیری دو نفر از کارمندانش از هرگونه اظهار نظر درباره اتهام جاسوسی آنها خودداری کرد و ضمن ابراز مطلع بودن از این خبر، عنوان کرد که خواستار پیگیری قانونی و حقوقی این قضیه خواهد بود.

با آنکه مقامات پلیس لهستان در ابتدا اعلام کردند که اتهامات وارده بر این دو نفر به طور مستقیم ارتباطی با خود شرکت هواوی ندارد، اما حالا همانطور که هواوی و بسیاری دیگر از کارشناسان و تحلیلگران انتظار داشتند، این خبر آتش تنازعات و درگیری های میان این غول تکنولوژی چینی با کشورهای غربی و هم پیمانان ایالات متحده آمریکا را باری دیگر شعله ور، و به افزایش بی اعتمادی آنها نسبت به امنیت سایبری تجهیزات نصب شده و محصولات و فعالیت آن در این زیرساخت های مخابراتی کشورهای مربوطه نیز کمک بسزایی کرده است.

تا جایی که یوآخیم برودزینسکی، وزیر کشور و امور داخلی لهستان از تمامی مقامات مربوطه در اتحادیه اروپا و سازمان ناتو درخواست کرده است که هرچه سریعتر به تفاهمی در خصوص منع فعالیت و فروش محصولات و تجهیزات شرکت چینی هواوی در کشورهای اروپایی دست یابند چراکه به گفته وی، ادامه فعالیت این شرکت در کشورهای غربی و اروپایی امنیت ملی آنها را به مخاطره خواهد انداخت.

در گزارش های منتشر شده در روز گذشته، مقامات امنیتی لهستان عنوان کرده بودند که دو نفری که به اتهام جاسوسی دستگیر شده اند، حداقل به مدت سه ماه در بازداشت به سر خواهند برد و در صورت اثبات جاسوسی آنها با مجازاتی همچون حبس به مدت ۱۰ سال مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، البته این در حالیست که هنوز هیچ یک از کشورهای مذکور شواهد و مدارکی دال بر اثبات جاسوسی تجهیزات و محصولات هواوی به صورت عمومی و رسمی ارائه و منتشر نکرده اند و این شرکت نیز تمامی این اتهامات را تاکنون رد و تکذیب کرده است اما با همه این تفاسیر، پس از آنکه برای نخستین بار ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت که فعالیت و فروش محصولات، گوشی های هوشمند و تجهیزات مخابراتی هواوی و زد تی ای را در این کشور به اتهام جاسوسی ممنوع اعلام کند، کشورهای دیگری همچون کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی نیز چنین تصمیمی را اتخاذ کردند و فعالیت هواوی را در بازار کشور خود با محدودیت مواجه ساختند.

ماجرا از اوایل سال جاری میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند.

به نظر می‌رسد که هواوی در طول یک سال اخیر به شدت زیر تیغ ایالات متحده آمریکا و به تبع آن برخی دیگر از کشورها قرار گرفته است با اینکه بارها مقامات این شرکت چینی تمامی اتهامات وارده نظیر جاسوسی و حمایت دولت چین را رد و تکذیب کرده‌اند، اما همچنان تحت فشار از سوی دولت برخی از کشورها قرار گرفته است.

این شرکت همچنین پس از دستگیری و بازداشت مدیر ارشد مالی در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا بیش از پیش تحت فشارهای سیاسی قرار گرفته است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا