روبات هوشمند رومیزی که همه کارهای کهنسالان را انجام می‌دهد (+عکس)

این دستگاه همچنین می‌تواند به صورت خودکار برنامه‌ریزی کند و اتفاقات مختلف از جمله زمان مصرف دارو یا نوشیدن آب را به فرد سالخورده یادآوری کند.

موبنا – این یک واقعیت تلخ است که بسیاری از سالمندان به واسطه شرایط سنی خود به انزوای اجتماعی می‌روند و در شرایط روحی چندان مناسبی به سر نمی‌برند. شرکت «اینتوئیشن روباتیکس» تصمیم گرفته است مشکل این دسته از افراد را حل کند و از این رو به همین خاطر سیستم مجهز به هوش مصنوعی خود موسومبه «اِلی‌کیو» را در بزرگترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی جهان موسوم به CES 2019 که در لاس‌وگاس آمریکا دایر شده، به نمایش گذاشته است.

سیستم هوشمند «اِلی‌کیو» مانند دستار شخصی الکسای آمازون عمل می‌کند و به گفته شرکت سازنده از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اصلی این دستگاه یک میکروفون، اسپیکر و سیستم شارژ مغناطیسی را شامل می‌شود و یک دستگاه رایانه لوحی مجهز به دو دوربین دیجیتالی مجزا روی این قسمت مغناطیسی متصل می‌شوند. بخش اصلی این سیستم در اصل یک «سر» روباتیک است که قابلیت تشخیص گفتار برای آن در نظر گرفته شده است و به محض شنیدن هرگونه صدا یا کلام به سمت آن می‌چرخد و این اتفاق دقیقا مشابه چرخاندن سر انسان به محض شنیدن صدا صورت می‌گیرد. این سر روباتیک به یک دوربین دیجیتالی هشمند مجهز شده است و البته در اطراف صورت آن هم چراغ‌های ال‌ای‌دی نصب شده‌اند.

دوربین‌ها و میکروفون به سیستم هوش مصنوعی مجهز شده‌اند و الی‌کیو به کمک آنها می‌تواند به صورت لحظه به لحظه اتاقی که در آن قرار دارد را به طور کامل زیر نظر بگیرید و از این طریق محیط پیرامون خود را ببیند، صداهای منتشر شده در آن را بشنود و اگر صاحب آن با شخص دیگری داخل اتاق صحبت می‌کند، تلویزیون تماشا می‌کند یا هر اقدامی انجام می‌دهد به درستی از این اتفاق مطلع شود. اگر دستگاه تشخیص دهد که فرد در یک گوشه نشسته است و حرکت نمی‌کند به صورت خودکار دست به کار می‌شود و سپس به صورت شفاهی شروع به برقراری ارتباط می‌کند. در این اتفاق ممکن است دستگاه به فرد پیشنهاد دهد که باهم تمرینات ورزشی انجام دهند، برای فرد سالخورده لطیفه تعریف کند، برای او داستان بخواند، موسیقی پخش کند، آخرین اخبار روز را در اختیار او قرار دهد، یا به صورت مشترک باهم بازی ویدیویی انجام دهند.

روبات هوشمند رومیزی که همه کارهای کهنسالان را انجام می‌دهد (+عکس)

نوشته های مشابه

این دستگاه هوشمند همچنین می‌تواند به صورت خودکار برنامه‌ریزی کند و اتفاقات مختلف از جمله زمان مصرف دارو یا نوشیدن آب را به فرد سالخورده یادآوری کند. اعضای خانواده نیز می‌توانند از راه دور با این روبات خانگی در ارتباط باشند و از طریق اپلیکیشن مخصوصی که روی گوشی هوشمند خود نصب می‌کنند، کنترل اِلی‌کیو را در دست بگیرند. اگر الی‌کیو تشخیص دهد که فرد سالخورده تمایلی به انجام کاری ندارد و ترجیح می‌دهد کسی مزاحم او نشود، ساکت می‌شود و فقط از طریق رایانه لوحی برنامه‌های پیش‌بینی شده را به کاربر ارسال می‌کند تا او متوجه شود که چه زمان باید داروی خود را بخورد یا با چه کسی می‌بایست تماس بگیرد.

رایانه لوحی ویژه‌ای که برای این دستگاه ساخته شده است می‌تواند امکان برقراری ارتباط با اعضای خانواده را فراهم آورد و همچنین به فرد سالخورده کمک کند که به راحتی به دوستان خود پیام بفرستد و در این میان،‌ تبلت مربوطه امکان برقراری تماس‌های صوتی و تصویری را نیز فراهم می‌کند و همچنین به صورت مستقیم قابلیت به اشتراک گذاری عکس‌ها و فیلم‌ها روی شبکه‌های اجتماعی را هم ارایه می‌دهد. الی‌کیو این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا هر زمان که پیام جدید دریافت می‌شود از آن مطلع شوند، پیام‌های متنی را برای فرد می‌خواند، و زمانی که یک تصویر برای او ارسال می‌شود با دقت توضیح می دهد که چه چیزهایی در این عکس وجود دارد. کاربر هم به راحتی می‌تواند از طریق این دستگاه پیام صوتی ارسال کند تا الی‌کیو به بهترین شکل آن را به دست مخاطب برساند.

کاربران آمریکایی هم اکنون می‌توانند الی‌کیو را به صورت اینترنتی خریداری کنند و البته باید توجه داشته باشید قیمت این روبات هوشمند رومیزی ۱۴۹۹ دلار در نظر گرفته شده است. این دستگاه از طریق گیرنده بی‌سیم وای-فای به اینترنت متصل می‌شود و  خدمات مختلف خود را در اختیار کاربران می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا