هوآوی با نسل بعدی تراشه‌ سرورها، بازار رایانش ابری را هدف گرفته است

هوآوی به تازگی از تراشه‌ی جدیدی به نام Kunpeng 920 رونمایی کرد. این تراشه برای سرورهای جدید TaiShan طراحی شده است. هدف هوآوی ورود به کسب و کار رایانش ابری است.

موبنا – این محصول، Kunpeng 920، براساس معماری (ARM) است. معماری ARM نوعی از معماری و ساختار پردازنده‌ است که شرکت انگلیسی ARM هولدینگز آن را طراحی کرده. معماری ARM دستورالعمل‌های ۳۲ بیتی را پردازش می‌کند و شرکت‌ها نیز به راحتی تراشه‌های خود را براساس معماری ARM تولید می‌کنند.

مدیر ارشد بازاریابی راهبردی هوآوی گفت که امیدوار است این شرکت به یکی از ۵ بازیگر اصلی رایانش ابری در جهان مبدل شود. هوآوی چند روز پیش از نسل بعدی تراشه‌هایش برای سرورها رونمایی کرد تا احتمالاً در برابر غول‌های این حوزه قدعلم کند. تراشه جدید با نام Kunpeng 920 برای مراکز داده (دیتاسنتر) طراحی شده و در سرور شرکت TaiShan که آن هم به‌تازگی راه اندازی شده، به کار خواهد رفت.

ویلیام زو، مدیر ارشد بازاریابی راهبردی هوآوی و رئیس این هیئت درباره اینکه آیا فشار سیاسی بر فروش این سرور جدید اثر خواهد گذاشت یا خیر، جواب داد که شرکت امیدوار است با تولید محصولات خوب، مشتریان را جذب کند. «تنها با تولید محصولات با کیفیت خوب است که ما پیروز خواهیم شد. ما به قوانین و محدودیت‌های بازارهای محلی احترام می‌گذاریم و در نهایت محصولاتی تولید می‌کنیم که توسط مشتریان مورد پذیرش قرار بگیرند.»

همان‌طور که قبلاً گفته شد، این محصول جدید هوآوی براساس معماری ARM طراحی شده است. Kunpeng 920 تراشه‌ای ۷ نانومتری است و از آخرین فناوری‌های موجود در آن استفاده شده است. این محصول درعین حال که کوچک‌تر است، اما نسبت به تراشه‌های دیگر در بازار قوی‌تر است و بهینگی بیشتری در مصرف انرژی دارد.

هوآوی گفته طراحی سرورهای جدیدش با Kunpeng 920 با این هدف بوده تا به پردازش و ذخیره‌سازی حجم زیاد اطلاعات کمک کند.

تراشه‌های ARM معمولاً در زمینه‌ گوشی‌ها بکار می‌روند، اما این اواخر تلاش شده تا از آن در سرورها و بازار رایانش ابری استفاده شود. هوآوی تنها شرکتی نیست که برای سرورها، تراشه ۷ نانومتری تولید می‌کند. AMD هم محصول خود را دارد که سال گذشته عرضه شد. بنابراین این اقدام تازه‌ی هوآوی به نوعی آغاز یک رقابت به شمار می‌رود.

البته این محصول، اولین تراشه‌ی ۷ نانومتری هوآوی هم نیست. این شرکت پیش‌تر Kirin 980 را داشته که برای گوشی‌های هوآوی بکار می‌رفته و Ascend 910 راتولید کرده تا بتوان اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی روی فضای ابری را کنترل کرد. Ascend 910 همچنین در مراکز داده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نسبت به این محصول جدید یعنی Kunpeng 920، کارکرد متفاوتی دارد.

هوآوی با نسل بعدی تراشه‌ سرورها، بازار رایانش ابری را هدف گرفته است

تلاش برای رسیدن به صدر لیست شرکت‌های فعال در رایانش ابری

هوآوی بیشتر درآمدش را از طریق فروش ابزار و دستگاه‌های ارتباط از راه دور (به‌خصوص گوشی) به دست می‌آورد. اما حالا به‌دنبال مسیرهای تازه‌ای برای رشد، مثل عرضه‌ی لوازم الکترونیکی مصرفی و فعالیت در رایانش ابری است. هوآوی امیدوار است سرورهای TaiShan به توانمندی این شرکت در حوزه‌ی رایانش ابری کمک کند.

هوآوی سال‌هاست که برای ساخت محصولاتش با اینتل همکاری داشته، اما Kungpeng 920 مبتنی بر معماری ARM است. ویلیام زو گفته که هوآوی به ارتباطش با اینتل ادامه خواهد داد اما برای هر محصولی به دنبال استفاده از بهترین گزینه‌ی موجود است: «هوآوی و اینتل از گذشته تا به حال و آینده شرکای راهبردی بلند مدت بوده‌اند و خواهند بود. گرچه در ساختار سی‌پی‌یوهایمان تفاوت‌هایی وجود دارد، اما ارتباط ما و اینتل مکمل کار یکدیگر خواهد بود. ما در حوزه‌هایی که سی‌پی‌یو اینتل بهتر عمل می‌کند همچنان از آن استفاده خواهیم کرد و در حوزه‌هایی مثل رایانش ابری که سی‌پی‌یوهای مبتنی بر معماری ARM بهتر باشد، از آن استفاده می‌کنیم.»

شرکت‌های فناوری چینی فعالانه تلاش دارند تا از تکیه بر فناوری شرکت‌های آمریکایی بپرهیزند. هوآوی قصد دارد به طور گسترده‌ای از تراشه‌های خودش در تلفن‌های هوشمند و سرورها استفاده کند و امیدوار است تلاش تازه‌اش در حوزه‌ی رایانش ابری کمک کند تا در نهایت به یکی بازیگران عمده‌ رایانش ابری در جهان تبدیل شود. زو در این مورد گفت: «ما امیدواریم با کمک شرکای‌مان، سرویس رایانش ابری خود را به یکی از ۵ سرویس برتر ابری در جهان مبدل کنیم.»

براساس نتایج تحقیقاتی گروه سینرژی، بازیگران اصلی حوزه‌ی رایانش ابری در حال حاضر آمازون، مایکروسافت، IBM، گوگل، و علی‌بابا هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا