رونمایی از یک تخت هوشمند برای نوزادان

“اسلیپِیس”(Sleepace) نام شرکتی است که یک پد هوشمند طراحی کرده است و روی تختخواب نوزاد قرار می‌گیرد و تنفس و حرکات نوزاد را در هنگام خواب تحلیل می‌کند، در حالی که اگر ۲۰ ثانیه صدای نفس نوزاد را نشنود یا حرکتی از وی نبیند زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورد.

موبنا – ذهن هر پدر و مادری که نوزاد در خانه دارد، در هنگام شب نگران وقوع اتفاقی ناخوشایند برای نوزاد خود است که مبادا نوزاد دچار سندروم مرگ ناگهانی(SIDS) شود.

همین امر موجب توسعه و تحول دستگاه‌های نظارت بر سلامت و خواب نوزادان شده است که می‌توانند نوزادان را به هنگام خواب نظارت کنند و در صورت تشخیص اختلال در تنفس به والدین هشدار بدهند.

شرکت “اسلیپِیس”(Sleepace) نیز در نمایشگاه امسال CES با پد جدید خود که یک حسگر خواب هوشمند برای نوزادان است، وارد شده است.

این پد هوشمند زیر تشک نوزاد قرار داده می‌شود تا ضربان قلب، تنفس و همچنین حرکت بدن وی را نظارت کند.

در صورتی که بیش از ۲۰ ثانیه صدای تنفس نوزاد را نشنود، یک زنگ هشدار را به صدا درمی‌آورد و موجب می‌شود تا والدین به موقع به سراغ فرزند خود بیایند و از وقوع یک فاجعه جلوگیری شود.

شرکت سازنده اضافه می‌کند که این پد ضد آب است و برای اندازه‌گیری خواب کودک طراحی شده است.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد که به اختصار SIDS نیز نامیده می‌شود، عبارت است از مرگ نابهنگام نوزادان در خواب بدون هیچ‌گونه پیش‌بینی قبلی پزشکی و بدون برجای‌گذاشتن هیچ‌گونه عارضه‌ای در بدن نوزاد که در حین کالبدشکافی قابل تشخیص باشد. به این بیماری مرگ تخت‌خواب نیز اطلاق می‌شود زیرا اغلب در کودکان در تخت‌خواب روی می‌دهد. این بیماری در نوزادان پسر شایع‌تر است.

عامل این بیماری ناشناخته است، گرچه دانشمندان توانسته‌اند برخی منشاهای این بیماری را شناسایی کنند. محققان پارامترهای متعددی را در ریسک‌پذیری نوزادان شناسایی کرده‌اند که از آن جمله زودرس بودن نوزادان، در معرض دود دخانیات قرار داشتن در هنگام خواب، به پشت نخواباندن نوزادان(نباید روی قلب آنها فشار باشد)، عوامل ژنتیکی، در معرض عوامل استرس‌زا بودن و یا در حالت دردناکی قرار گرفتن و غیره می‌باشند.

یکی از عوامل این بیماری می‌تواند ختنه نوزادان باشد، زیرا با از دست دادن خون در اثر ختنه فشار خون افت پیدا می‌کند و می‌تواند به سکته قلبی منجر شود. مخصوصا در نوزادانی که قلب آنها به طور کامل رشد نکرده یا نارسایی قلبی دارند.

از جمله اقدامات موثر در کاهش خطرپذیری نوزادان نسبت به این عارضه، قرار دادن پستانک در دهان آن‌ها در حین خواب و طاق‌باز خواباندن آن‌ها است. همچنین شناسایی کودکان در معرض کودک‌کشی و کودک‌آزاری که ممکن است علائم مشابهی در زمان مرگ با مبتلایان به این عارضه داشته باشند و حفاظت فیزیکی از آن‌ها می‌تواند آمار جان‌باختگان چنین بیماری را کاهش دهد.

هنوز هیچ حرفی از قیمت این پد هوشمند که مانع از این سندروم شوم می‌شود، زده نشده است، اما شرکت سازنده گفته است که آن را در ماه مارس روانه بازار خواهد کرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا