تاکسی پرنده جدید! (+عکس)

این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده است که گنجایش ۲ تا ۴ مسافر را دارد یا در عوض می‌توان با آن حدود ۲۰۰ کیلوگرم بار را با میانگین سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت تا فاصله ۱۰۴ کیلومتر حمل کرد.

موبنا – شرکت «اِیراِسپِیس‌ اکسپرینس تکنولوژیز» که محصولات خود را با برند «اِیراِسپِیس‌ایکس» معرفی می‌کند پیش نمایش اولیه تاکسی پرنده خود را در «نمایشگاه بین‌المللی سالانه اوتو شو» (NAIAS) که در شهر دترویت آمریکا برگزار شده است به نمایش گذاشت و توضیح داد این محصول به صورت عملی امکان حمل و نقل هوایی درون شهری را برای مردم فراهم می‌کند و می‌تواند به عنوان نخستین تاکسی پرنده در اختیار همگان قرار گیرد. این کمپانی در نمایشگاه مذکور یک مدل جدید هواپیما با قابلیت پرواز و فرود عمودی (VTOL) را ب نام «موبی-وان» به نمایش گذاشت و توضیح داد این پرنده آهنی خودران در اص یک هواپیمای ویژه با قابلیت جمع شدن بال‌ها و با قابلیت حمل بار یا مسافر با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود.

تاکسی پرنده جدید! (+عکس)

به گفته شرکت ایراسپیس‌ایکس، ترافیک خیابانی در ایالات متحده آمریکا سالانه موجب می‌شود مبلغ معادل ۳۰۰ میلیارد دلار بابت سوخت خودروها هدر رود. علاوه بر این، رانندگان در مسیرهای شهری سالانه بیش از ۴۲ ساعت را پشت ترافیک می‌مانند تا به مقصد خود برسند و این اتفاق موجب می‌شود بیش از ۱۷ میلیارد کیلوگرم دی‌اکسید کربن وارد هوا شود.

شرکت مادرایر‌اسپیس‌ایکس که با نام «دترویت ایرکرافت کورپوریشن» (DAC) شناخته می‌شود طراحی و ساخت این هواپیما را برعهده داشته است و هم اکنون برای نخستین بار در فرودگاه شهری دترویت از آن رونمایی کرده است. «موبی-وان» به عنوان یک وسیله نقلیه بدون آلایندگی برای سفرهای درون شهری از مبدا تا مقصد طراحی شده است و می‌تواند بهترین جایگزین برای حمل و نقل جاده‌ای محسوب شود. شرکت سازنده می‌گویند که این تاکسی هوایی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند با قیمت پایین به تولید انبوه برسد و برای آن امکانات ویژه سفرهای هوایی کوتاه در نظر گرفته شده است.

تاکسی پرنده جدید! (+عکس)

«موبی-وان» به چهار موتور ملخی برقی روی بال‌های خود مجهز شده است و شرکت سازنده ادعا می‌کند اندازه این هواپیما از هلی‌کوپترهای معمول و امروزی کوچک‌تر است. این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده است که گنجایش ۲ تا ۴ مسافر را دارد یا در عوض می‌توان با آن حدود ۲۰۰ کیلوگرم بار را با میانگین سرعت ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت تا فاصله ۱۰۴ کیلومتر حمل کرد.

تاکسی پرنده جدید! (+عکس)

به جز سیستم خلبان خودکار و پرواز خودران که برای این تاکسی پرنده در نظر گرفته شده است، داخل کابین این پرنده آهنی امکان برقراری ارتباط با اینترنت پرسرعت را برای کاربران فراهم می‌کند و همچنین سیستم هوشمند وی۲ایکس برای جلوگیری از هرگونه برخورد و تصادف احتمالی هم برای آن در نظر گرفته شده است که این سیستم می‌تواند پیام‌های امنیتی را به سرنشینان ارسال کند. علاوه بر خدمات ویژه مخصوص حمل بار و مسافر، این هواپیمای کوچک می‌تواند برای خدمات پزشکی اورژانس و جابه‌جایی مجروحان در حوادث مختلف، جمع‌آوری اطلاعات تاکتیکی، نظارت و شناسایی، پروازهای تحقیقاتی و … مورد استفاده قرار گیرد.

تاکسی پرنده جدید! (+عکس)

«موبی-وان» به دنبال همکاری با شخصی به نام «کامیلو پاردو» ساخته شده است که او در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی مدیر مرکز طراحی‌های شرکت خودروسازی فورد بود. شرکت سازنده هم اکنون اعلام کرده است که تکمیل بسته مهندسی پرواز مهم‌ترین اولویت برای ساخت این دستگاه محسوب می‌شود و در این میان پیش‌بینی می‌شود که به زودی اولین مدل ساخته شده از آن مجوز سازمان فدرال هوانوردی آمریکا را دریافت کند.

«جِی‌پی یورو» مدیر مرکز توسعه تجاری شرکت ایراسپیس‌ایکس در این خصوص گفت: «هدف ما این است که ۲۵۰۰ دستاه از این هواپیما را تا سال ۲۰۲۶ میلادی در ۵۰ شهر بزرگ آمریکا مورد استفاده قرار دهیم و بتوانیم در گام نخست زیرساخت‌های لازم برای صعود و فرود این هواپیما را راه‌اندازی کنیم. طرح توسعه موبی-وان با سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه دنبال شده است و هم اکنون می‌توانیم به مردم قول دهیم که در آینده نه چندان دور تاکسی‌های پرنده وظیفه حمل و نقل آنها را برعهده می‌گیرند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا