اتومبیل جدید مرسدس-بنز از همه چیز شما باخبر است (+عکس)

«ویژِن اوربانتیک» نسل جدید فناوری خودران را برای حمل و نقل شهری معرفی کرده است و این خودرو مبتنی مبتنی بر شبکه مینی‌بوس‌های خودران حرکت می‌کند که به صورت خودکار مسیر خود را مشخص می‌کنند و در ایستگاه‌هایی که از پیش تعیین شده است اقدام به سوار و پیاده کردن مسافران می‌کنند.

موبنا – مرسدس-بنز طبق روال هرسال در بزرگترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی جهان موسوم به CES 2019 که در لاس‌وگاس آمریکا برگزار شده است به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی حضور پیدا کرد و طی آن دو محصول جدید را به نمایش گذاشت: مدل جدید سری خودروهای CLA کوپه مجهز به فناوری هوشمند با قابلیت تشخیص حالات روحی همه سرنشینان، و مدل مفهومی یک خودروی ۱۲ نفره خودران موسوم به «ویژن اوربانِتیک» مجهز به سیستم هوشمند تطبیقی برای رانندگی و چراغ‌های روشنایی خودرو.

اتومبیل جدید مرسدس-بنز از همه چیز شما باخبر است (+عکس)

شرکت آلمانی مرسدس بنز در مایشگاه CES امسال با یک تصویر ویدیویی که در سطح تولیدات شرکت فیلمسازی پیکسار بود به مدت ۱۸ دقیقه تمام محصولات جدید خود را به علاقمندان معرفی کرد. در بخش نخست این اتفاق یک ویدیو به مدت سه و نیم دقیقه پخش شد و طی آن سیستم صوتی هوشمند دستیار خودرو معرفی شد و تعجب همه حضار را برانگیخت.

اتومبیل جدید مرسدس-بنز از همه چیز شما باخبر است (+عکس)

«اولا کالنیوس» از اعضای هیئت مدیره شرکت دایملر در جریان معرفی خودروی «ویژن اوربانِتیک» گفت: «این همان محصولی است که باید برای آینده خودروها در نظر بگیریم. ین خودروی بزرگ ۱۲ نفره به صورت کاملا خودران حرکت می‌کند، ۱۲ صندلی مجزا دارد، نمایشگر کوچک و لمسی آن تصاویر را به صورت ۳۶۰ درجه پخش می‌کند، و طراحی بدنه آن با هرآنچه که تاکنون دیده‌اید متفاوت است تا زیبایی و کارآمدی به صورت یکجا در اختیار مردم قرار گیرد».

اتومبیل جدید مرسدس-بنز از همه چیز شما باخبر است (+عکس)

«ویژِن اوربانتیک» نسل جدید فناوری خودران را برای حمل و نقل شهری معرفی کرده است و این خودرو مبتنی مبتنی بر شبکه مینی‌بوس‌های خودران حرکت می‌کند که به صورت خودکار مسیر خود را مشخص می‌کنند و در ایستگاه‌هایی که از پیش تعیین شده است اقدام به سوار و پیاده کردن مسافران می‌کنند. شکل ظاهری خودروی مذکور شبیه به اتومبیل های غیرروباتیک امروزی طراحی شده است که البته با ظاهر متفاوت، بالاترین سطح آسایش را برای سرنشینان به همراه می‌آورد و به عنوان مثال، این خودرو با چراغ‌های مخصوص خود به دوچرخه‌سواران یا افراد پیاده که در نزدیکی آن قرار دارند اعلام می‌کند که آنها را دیده است و مراقب عبور آنها از خیابان است.

این خودروی هوشمند که در خانواده محصولات برقی EQC مرسدس-بنز معرفی شد یکی از بزرگترین اتفاقات مرسدس بنز برای نمایشگاه CES 2019 بود که البته پس از آن شرکت آلمانی عضو جدید خانوده CLA کوپه را به عنوان «احساساتی ترین محصول در این کلاس خودروها» معرفی کرد و همچنین از آن با نام «بهترین مجموعه کامل شامل آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌های خودرو» یاد شد.

اتومبیل جدید مرسدس-بنز از همه چیز شما باخبر است (+عکس)

این خودروی جدید که نسبت به مدل قبلی CLA طول بیشتر و اندازه بزرگتری دارد، سیستم هوشمند تشخیص دوچرخه سواران را نیز در خود جا داده است. در بخش فنی برای این خودرو موتور پرقدرت بنزینی ۴ سیلندر با توان ۲۲۵ اسب بخار در نظر گر گفته شده است و همچنین سیستم کلاچ دوگانه ۷G-DCT در آن موجب می‌شود میزان مصرف سوخت در آن تا ۶.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یابد.

البته تمرکز اصلی در جریان معرفی این محصول مربوط به فناوری‌های به کار گرفته شده داخل کابین خودرو بوده است. شرکت مرسدس در این محصول سعی کرده است سیستم کنترل صوتی و حرکتی «مرسدس-بنز یوزر ای‌اکسپرینس» (MBUX) را تقویت کند و سطح جدیدی از دستیار راننده در اختیار افراد بگذارد. به گفته شرکت سازنده این سیستم قادر است از رفتارهای راننده یاد بگیرد تا از این طریق بتواند سوال‌های معمول با لهجه‌ای که راننده به صورت دایم از او می‌پرسد را به خوبی تشخیص دهد و بهترین پاسخ را به آنها بدهد. به عنوان مثال در این خصوص، راننده می‌تواند از اتومبیل خود سوال کند: «سلام مرسدس، من به دنبال یک رستوران آسیایی در لاس وگاس می‌گردم. تمایلی به خوردن سوشی ندارم، و البته میخواهم به رستورانی بروم که دست کم چهار ستاره باشد». یا همچنین راننده می‌تواند از اتومبیل خود بپرسد: «سلام مرسدس، آووکادو چه میزان چربی را شامل می‌شود؟»

اتومبیل جدید مرسدس-بنز از همه چیز شما باخبر است (+عکس)

تا این مرحله می‌توان گفت که فناوری هوشمند مرسدس قابلیت‌های مشابه دستیار صوتی هوشمند اَلکسای آمازون را ارایه می‌دهد. ولی فناوری MBUX مرسدس یک گام فراتر رفته است و می‌تواند حالات روحی راننده را هم تشخیص دهد. این اتفاق از طریق ساعت مچی هوشمند راننده صورت می‌گیرد و شرکت مرسدس در برند جدید فناوری‌های جانبی پوشیدنی، ساعت هوشمند «ویوو-اکتیو ۳» را هم معرفی کرده است و البته توضیح داده است کلیه ساعت‌های هوشمند ساخت شرکت گارمین هم می‌توانند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند و از ضربان قلب راننده گرفته تا میزان خواب او شب قبل از رانندگی به دقت تحلیل شود.

اتومبیل جدید مرسدس-بنز از همه چیز شما باخبر است (+عکس)

این سیستم هوشمند به خوبی می‌داند که راننده در حال انجام چه کاری است و چقدر روی رانندگی خود تمرکز دارد. در این زمینه فناوری ویژه‌ای با نام «انرژایزینگ کُوچ» هم برای طول روز مورد استفاده قرار گرفته است و هر زمان که این سیستم تشخیص دهد شما استرس دارید یا خسته هستید، به صورت خودکار نور داخل کابین را تغییر می‌دهد، موسیقی مناسب با حال و هوای شما پخش می‌کند، دمای هوا را متناسب با حالت روحی شما عوض می‌کند، و یک پیام ویژه به سیستم هوشمند داخل صندلی راننده ارسال می‌کند تا آن را از وضعیت راننده مطلع کند.

البته هنوز هیچ تحقیق عملی انجام نشده است که مشخص کند این اقدامات می‌تواند استرس یا خستگی را از راننده دور کند و او را در حالت بهتری قرار دهد. با این وجود راننده متناسب با شرایطی که در آن قرار دارد می‌تواند بهترین موسیقی، بهترین بوی منتشر شده از سیستم هوشمند داخلی و بهترین نور را در اختیار داشته باشد و احساس بهتری نسبت به محیط پیرامون خود به دست آورد.

اینها اتفاقاتی است که شرکت مرسدس-بنز با قدمت ۱۴۰ ساله به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده اتومبیل بنزینی برای آینده پیش بینی کرده است و از هم اکنون باید منتظر ماند و دید که این فناوری ها چه زمانی وارد بازار می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا