نخستین خودروی چهارپا و چهارچرخ معرفی شد (+عکس)

اتومبیل الوِیت برای آنکه بتواند به راحتی چنین مسیرهای را پشت سر بگذارد و به کمک سیستم خودران خود از تمام موانع عبور کند، سیستم‌هال معمول و همیشگی نظیر محور خودرو و سیستم تعلیق را کنار گذاشته است و به جای آنها از چرخ‌های مجهز به پاهای روباتیک بهره برده است.

موبنا – یک خودروی اورژانس را تصور کنید که به جز انتقال نیروهای امداد به مناطق حادثه دیده می‌تواند به راحتی از روی آوارها نیز عبور کند و به تعبیر برخی کارشناسان، شبیه به یک عنکبوت روی خرابه ساختمان‌ها ناشی از زلزله یا دیگر بلایای طبیعی قدم بزند، نیروهای متخصص و کارشناسان را به محل حادثه ببرد، آسیب دیدگان را نجات دهد و در نهایت به بهترین شکل چنین ماموریتی را به انجام برسید. این اتفاق همه آن چیزی است که هیوندای در مدل مفهومی خودروی جدید خود موسوم به «الوِیت» پیش‌بینی کرده است تا چهار چرخ محصول یاد شده به جز قابلیت حرکت در خیابان، مانند چهار پا از زمین بلند شود و امکان حرکت خودرو در سخت‌ترین مسیرها را هم فراهم کند.

نخستین خودروی چهارپا و چهارچرخ معرفی شد (+عکس)

این خودرو در جریان همکاری مرکز توسعه نوآوری‌های «کرادل» وابسته به شرکت هیوندای و استدیوی تولید نوآوری‌های «ساندبرگ-فِرار» در دترویت آمریکا تولید شده است. «الویت» در اصل مجموعه‌ای از صنعت روباتیک و صنعت خودروسازی محسوب می‌شود که با یک طراحی ویژه در خانواده «وسایل نقلیه نهایی» (UMV) قرار می‌گیرد. این مدل مفهومی به مدت دو سال مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است و شرکت هیوندای هم اکنون بر این باور است که از آن می‌تواند در شرایط اورژانسی و اضطراری استفاده کرد.

نخستین خودروی چهارپا و چهارچرخ معرفی شد (+عکس)

«جان سوه» معاون شرکت هیوندای در این خصوص گفت: «زمانی که یک سونامی رخ می‌دهد یا زلزله مناطق وسیعی را تخریب می‌کند، وسیل نقلیه امدادی که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند تنها می‌توانند تا لبه خرابی‌ها پیش بروند و نیروهای امدادی را با خود حمل کنند. مابقی مسیر را نیروهای امدادی می‌بایست با پای پیاده جلو بروند. ولی خودروی الوِیت قادر است روی تمام مسیرهای سخت و ناهموار به راحتی حرکت کند، از گودال‌های آب عبور کند، از آوارها بالا برود یا اینکه شبیه به یک خزنده جلو برود».

نخستین خودروی چهارپا و چهارچرخ معرفی شد (+عکس)

اتومبیل الوِیت برای آنکه بتواند به راحتی چنین مسیرهای را پشت سر بگذارد و به کمک سیستم خودران خود از تمام موانع عبور کند، سیستم‌هال معمول و همیشگی نظیر محور خودرو و سیستم تعلیق را کنار گذاشته است و به جای آنها از چرخ‌های مجهز به پاهای روباتیک بهره برده است. هر کدام از این پاها قابلیت چرخش تا ۵ درجه را در جهت افقی و عمودی دارا می‌باشند و همچنین یک مفصل شبیه به زانو برای آنها تعبیه شده است که پای روباتیک از این نقطه می‌تواند با زاویه ۳۶۰ درجه در اطراف محور عمودی چرخش کند. موتورهای هیدرولیکی در چرخ‌ها نیز قدرت حرکت به سمت جلو را فراهم می‌کنند.

نخستین خودروی چهارپا و چهارچرخ معرفی شد (+عکس)

زمانی که این خودرو در خیابان‌های عادی و جاده‌ها قرار دارد، پاهای روباتیک داخل بدنه خودرو جمع می‌شوند و این قابلیت به الوِیت امکان می‌دهد تا مانند یک خودروی برقی معمول به راحتی حرکت کند. سیستم تعلیق غیرفعال که در این خودرو به کار گرفته شده است این امکان را فراهم می‌کند تا کمترین فشار به چرخ‌ها وارد شودو در مقابل قدرت چرخ‌ها نسبت به شرایط محیطی بالا رود.

هنگامی که الوِیت روی زمین‌های صخره‌ای با پستی و بلندی زیاد حرکت می‌کند، این خودرو ارتفاع خود را افزایش می‌دهد و پاهای آن باز می‌شود تا بتواند بهترین واکنش را نشان دهد و در این شرایط کابین خودرو در ارتفاع بالاتر روی پاهای روباتیک قرار می‌گیرد و خودرو ماننده یک خزنده بزرگ شروع به حرکت می‌کند. این خودرو در چنین شرایطی می‌تواند از موانع با ارتفاع ۱.۵ متر بالا برود و همچنین در چاله‌هایی که تا ۱.۵ متر عمق دارند به راحتی وارد شود. در چنین شرایطی راننده می‌تواند تمام مسیرهای احتمالی پیش رو را از طریق دوربین‌های پیرامون بررسی کند تا بهترین راه برای بیرون آمدن از چاله یا بالا رفتن از مانع را بیابد و از این طریق تمامی موانع را پشت سر بگذارد.

مهم‌ترین دلیل برای طراحی و ساخت خودروی مذکور استفاده از آن در شرایط اورژانسی بوده است و با این وجود دو شرکت هیوندای و ساندبرگ-فِرار در نظر دارد آن را با قابلیت نظامی یا … نیز تولید کنند. در حقیق می‌توان گفت الوِیت یک ماژول اصلی است که می‌تواند قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی را در اختیار بگیرد و از این طریق در زمینه‌های متفاوت به کار گرفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا