بزرگترین موتور جت تاریخ روی هواپیمای مسافربری بوئینگ (+عکس)

ابتدای پروژه ساخت هواپیماهای مسافربری ۷۷۷X با برآورد هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار آغاز شد و هم اکنون پیش‌بینی شده است که دو مدل مختلف آن با نام‌های ۸-۷۷۷ و ۹-۷۷۷ با برد هوایی ۸۷۰۰ مایل معادل برد زمینی ۱۰۰۱۲ مایل یا ۱۶۱۱۰ کیلومتر به پرواز درآیند.

موبنا – شرکت بوئینگ اعلام کرد بر اساس تلاش‌های فراوان مهندسان خود سرانجام موفق شد بزرگترین فن مخصوص موتور هواپیما و بزرگترین موتور دوگانه هواپیما را برای مدل ۷۷۷X خود تولید کند. تصاویری که از سوی این شرکت آمریکایی منتشر شده است نشان می‌دهد که کمپانی مذکور هنوز هواپیمای مدل ۷۷۷X خود را کامل نکرده است و این پرنده آهنی در کارخانه رِنتون بوئینگ در شهر واشنگتن در حال تکمیل است و پیش‌بینی شده است موتور «جنرال الکتریک جی‌ای۹ایکس» روی بال‌های آن نصب شود تا این هواپیمای مسافربری غولپیکر اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی نخستین پرواز رسمی خود را انجام دهد.

ساخت مدل اولیه ۷۷۷X از سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده است. بوئینگ برنامه‌ریزی کرده است که دو مدل مختلف از این هواپیمای دوربرد با با بدنه عریض را تولید کند تا این محصول سرانجام به عنوان بزرگترین هواپیما و کم‌مصرف‌ترین هواپیمای دو موتوره جهان به آسمان برود. این هواپیما به دنبال فعالیت‌های مهندسی و اعمال نوآوری‌های مختلف مبتنی بر پلتفرم ۷۷۷ و همچنین «۷۸۷ دریملاینر» ساخته شده است و شرکت سازنده ادعا می‌کند که هواپیمای مذکور قادر است پروازهای بین قاره‌ای از نیویورک تا سنگاپور را انجام دهد.

بزرگترین موتور جت تاریخ روی هواپیمای مسافربری بوئینگ (+عکس)

ابتدای پروژه ساخت هواپیماهای مسافربری ۷۷۷X با برآورد هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار آغاز شد و هم اکنون پیش‌بینی شده است که دو مدل مختلف آن با نام‌های ۸-۷۷۷ و ۹-۷۷۷ با برد هوایی ۸۷۰۰ مایل معادل برد زمینی ۱۰۰۱۲ مایل یا ۱۶۱۱۰ کیلومتر به پرواز درآیند و همچنین قرار است این هواپیما گنجایش ۳۵۰ تا ۴۲۵ مسافر را داشته باشد. این یک طراحی منحصر به فرد با بدنه کامپوزیتی و کربنی است که به به ۷۷۷X امکان می‌دهد با طول بال ۷۲ متر بتواند مسافت طولانی را پرواز کند.

بوئینگ برای آنکه بتواند بال‌های ۷۷۷X را در بزرگترین حالت ممکن تولید کند، این هواپیما را به گونه‌ای طراحی کرده است که دو موتور جت توربوفن جی‌ای‌۹ایکس با حداکثر قدرت روی آن نصب می‌شوند. پروانه‌های این موتور که از آن به عنوان بزرگترین موتور هواپیما در جهان یاد می‌شود به کمک چاپگر سه‌ بُعدی تولید شده است و شرکت «جی‌ای اوییشن» در جریان طراحی و ساخت آن توانسته است تعداد پره‌های آن را به ۱۶ عدد کاهش دهد و از این طریق وزن موتور به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است که این اتفاق موجب بزرگتر شدن اندازه آن و همچنین افزایش توان موتور شده است.

موتور جی‌ای۹ایکس با قطر ۳.۴۱ متر ساخته شده است و همین مسئله باعث شده است موتور جدید نسبت به موتور بوئینگ ۷۳۷ هم بیشتر شود و شرکت سازنده توضیح داده است. شرکت بوئینگ همچنین توضیح داد این موتور جدید می‌تواند معادل ۱۰۰ هزار پوند فشار بشتری را تحمل کند و در این میان نسبت به مدل قبلی خود یعنی جی‌ای۹۰ حدود ۱۰ درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند. در این میان ساخت بخش عمده بدنه داخلی این موتور از جنس سرامیک باعث شده است تا از این طریق بتواند دمای ۲۴۰۰ درجه فارنهایت معادل ۱۳۱۶ درجه سانتی‌گراد را هم در بعضی شرایط تحمل کند و با هیچ مشکلی مواجه نشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا