تشخیص سریع مالاریا از طریق بزاق دهان

علیرغم پیشرفت هایی که در زمینه درمان بیماری مالاریا در چند دهه اخیر رخ داده، این بیماری هنوز سالانه نیم میلیون نفر را به کشتن می دهد. یک آزمایش جدید فناورانه می تواند به نبرد این مشکل برود.

موبنا – مهم ترین مشکل در زمینه مقابله با بیماری مالاریا شناسایی به موقع ابتلا به بیماری مذکور است. سپس باید برای درمان این بیماری اقدام کرد.
گروهی از محققان توانسته اند روشی خلاقانه برای آزمون بزاق افراد ابداع کنند که تشخیص سریع و کم هزینه بیماری مالاریا را تا یک هفته زودتر از زمان بروز علائم آن ممکن می کند.
تا به امروز برای تشخیص بیماری مالاریا از آزمایش خون استفاده می شد که دقیق بودن تشخیص در این روش مستلزم بهره گیری از متخصصان باتجربه و نمونه گیری مناسب است. روش های جدید تست خون تشخیص مالاریا را در ۲۰ دقیقه ممکن می کنند و از این روش به خصوص در نواحی روستایی استفاده می شود. اما ضعف مهم این روش هم دقیق نبودن آن است.
محققان دانشگاه کالیفرنیا می گویند بزاق افراد مبتلا به مالاریا حاوی موادی است که شناسایی به موقع آنها مقابله با این بیماری را تسهیل می کند. در روش مذکور برای شناسایی پروتئینی تلاش می شود که برای زنده ماندن انگل مالاریا ضروری بوده و Plasmodium falciparum نام دارد.
در این روش فرد مشکوک آب دهان خود را در داخل یک لوله پلاستیکی می ریزد و ظرف ۲۰ دقیقه می توان از ابتلای وی به بیماری مطلع شد. تست یادشده که SMAART نام گرفته بعد از تکمیل و کسب مجوزهای لازم از سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار می گیرد.

تشخیص سریع مالاریا از طریق بزاق دهان

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا