نخستین دانشگاه جهان با روبات‌های حمل غذا (+عکس)

این روبات‌ها به دوربین‌های ویژه و چراغ‌های روشن کننده محیط مجهز شده‌اند که این سیستم به آنها امکان می‌دهد حتی در فضای تاریک و هنگام شب هم بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

موبنا – شرکت پِپسی‌کو در عرصه جدید تحویل مواد غذایی به وسیله روبات‌ها وارد شده است و زیرمجموعه جدید آن موسوم به «هِلو گودنِس» با همکاری شرکت «رابی تکنولوژیز» تیم جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند تا نخستین واگن‌های روباتیک کوچک در مرکز کمپوس پسیفیک دانشگاه استاکتون در کالیفرنیا انواع مختلف نوشیدنی‌ها و مواد غذایی را به دست دانشجویان برسانند. این روبات‌ها مبتنی بر یک اپلیکیشن ساده کار می‌کنند که افراد می‌توانند آن را روی گوشی هوشمند خود دانلود کنند و سپس این روبات کوچک شش چرخ انواع غذاهای سرد و نوشیدنی‌های خنک را به دست آنها می‌رساند.

روبات‌های هوشمند تحویل دهنده غذا فناوری جدیدی محسوب نمی‌شوند. طی چند سال گذشته انواع مختلف طرح‌های آزمایشی در نقاط مختلف جهان به انجام رسید و البته مقامات شهری و قانونگذاران سعی کردند برای عبور و مرور این روبات‌های خودکار قوانینی وضع کنند و امکان عبور و مرور آسان آنها در پیاده‌روها را فراهم آورند. در این میان برای نخستین بار در جهان یک دانشگاه تصمیم گرفته است سرویس مذکور را بین دانشجویان خود ارایه دهد و از آنجایی که فضای کمپوس دانشگاه استاکتون کوچک و کنترل شده است، مکان بسیار مناسبی برای اجرای طرح آزمایشی فعالیت روبات‌های تحویل دهنده غذا محسوب می‌شود و روبات‌های هوشمند هم در چنین مجموعه‌ای بهتر می‌توانند به وظایف خود عمل کنند.

نخستین دانشگاه جهان با روبات‌های حمل غذا (+عکس)

البته نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه غذا و نوشیدنی آمریکایی تصمیم گرفته است وارد این حوزه شود و خدمات مذکور را ارایه دهد. بخشی از طرح بزرگ استراتژی «هِلو گودنس» بازاریابی هرچه بهتر برای توزیع اسنک‌های سالم است که شرکت پپسی‌کو در نظر دارد طی آن تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۰ هزار مرکز جدید برای عرضه این مواد غذایی در سراسر آمریکا راه‌اندازی کند و در این میان روبات‌های هوشمند تحویل دهنده غذا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با محیط دانشگاهی سازگار هستند و می‌توانند بدون هدر دادن وقت در کوتاه‌ترین زمان غذاها را به دست دانشجویان برسانند.

نخستین دانشگاه جهان با روبات‌های حمل غذا (+عکس)

به گفته شرکت پپسی‌کو، این روبات‌ها که از آنها با نام اسنک‌بات هم یاد می‌شود در اصل یک دستگاه فروش مواد غذایی سرد هستند و از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ساعت ۵:۰۰ به صورت مستمر در فضای دانشگاه حضور دارند و دانشجویان به راحتی می‌توانند با دانلود کردن اپلیکیشن مربوطه، در هر کجا که نشسته‌اند غذای مورد نظر خود را از آنها تحویل بگیرند. در این میان گفته شده است غذاهایی که دانشجویان از این طریق سفارش می‌دهند در فضای کمپوس این دانشگاه که ۷۲ هکتار برآورد شده است، به راحتی به دست آنها می‌رسد.

هر کدام از روبات‌ها شارژ کافی برای حرکت معادل ۳۲ کیلومتر را دارند و پیش از تمام شدن انرژی به مرکز اصلی برمی‌گردند. این روبات‌ها به دوربین‌های ویژه و چراغ‌های روشن کننده محیط مجهز شده‌اند که این سیستم به آنها امکان می‌دهد حتی در فضای تاریک و هنگام شب هم بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. برای این روبات‌ها سیستم شش چرخ متحرک در نظر گرفته شده است که به آنها امکان می‌دهد از روی تمام موانع و چاله‌ها به راحتی عبور کنند.

«اسکات فینلاو» مدیر مرکز نوآوری‌های مرکز توزیع مواد غذایی پپسی‌کو گفت: «ما بسیار خرسندیم که سرویس “هِلو گودنس” را که به صورت کاملا خودکار عمل می‌کند برای عرضه اسنک و نوشیدنی‌های سرد در فضای دانشگاهی راه‌اندازی می‌کنیم. پپسی‌کو یک فرصت ایده‌آل و منحصر به فرد را برای ارایه خدمات بهتر در آینده آزمایش می‌کند و هم اکنون دانشجویان دانشگاه استاکتون برای نخستین بار در جهان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا