نافرجامی پروژه پاکسازی اقیانوس آرام برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی (+عکس)

سیستم مرکزی «پروژه پاکسازی اقیانوس» یک ابزار بزرگ با شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی U است و وظیفه آن جمع‌آوری کلی زباله‌های موجود در اقیانوس آرام در نظر گرفته شده است و به صورت ویژه محققان سعی دارند از این طریق این سیستم زباله‌های پلاستیکی را از سطح اقیانوس جمع کنند.

موبنا – از زمانی که «پروژه پاکسازی اقیانوس» اولین گام خود را برداشت زباله‌های موجود در بخشی از اقیانوس آرام را جمع‌آوری کند حدود دو و نیم ماه می‌گذرد و هم اکنون نخستین گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که اتفاقات مختلف در این پروژه بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی پیش نمی‌رود.

گروه فعال در این پروژه تحقیقاتی برخی مشکلات را برای راه‌اندازی سیستم‌ خود پیش‌رو می‌بینند تا بتوانند به سرعت مورد نیاز دسترسی پیدا کنند و پس از بررسی‌های فراوان هم اکنون موفق به شناسایی یک شکستگی به طور ۶۰۰ متر در طول دستگاه اصلی مخصوص جمع‌آوری زباله شدند که زنجیره پاکسازی آنها را قطع کرده و باعث شده است زباله‌ها دوباره به ساحل برگردد.

نافرجامی پروژه پاکسازی اقیانوس آرام برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی (+عکس)

سیستم مرکزی «پروژه پاکسازی اقیانوس» یک ابزار بزرگ با شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی U است و وظیفه آن جمع‌آوری کلی زباله‌های موجود در اقیانوس آرام در نظر گرفته شده است و به صورت ویژه محققان سعی دارند از این طریق این سیستم زباله‌های پلاستیکی را از سطح اقیانوس جمع کنند. با این وجود حدود یک ماه پس از آنکه این دستگاه در موقعیت اصلی خود قرار گرفت، گروه اصلی مدیریت آن متوجه شدند که دستگاه توانایی لازم برای رسیدن به سرعت مورد نظر را برای جمع‌آوری زباله‌ها ندارد. سپس در دسامبر ۲۰۱۸ یعنی حدود یک ماه قبل اعلام شد راهکار اولیه برای حل مشکل زباله‌های اقیانوس آرام نتوانسته است وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در حال بازگشتن به ایستگاه اصلی خود است.

نافرجامی پروژه پاکسازی اقیانوس آرام برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی (+عکس)

هم اکنون یک مشکل دیگر در این زمینه شناسایی شده است. این گروه توضیح داد در طول یک بازبینی منظم متوجه شده است یکی از بخش‌های اصلی مربوط به این دستگاه U شکل با شکستگی مواجه شده است و این بخش که طول آن ۵۸۰ متر محاسبه می‌شود، شکستگی بزرگی دارد که نمی‌تواند به خوبی عمل کند. محققان می‌گویند فرسودگی و فشار بیش از اندازه روی مواد عامل اصلی شکستگی بوده است و با این وجود بخش اصلی دستگاه که طولی معادل ۱۸ متر دارد و در قسمت انتهایی تعبیه شده است، سالم باقی مانده و هیچ قسمتی از آن آسیب ندیده است. اتفاق مذکور به این معنی است که حسگرها و ماژول‌های ارتباط ماهواره‌ای دستگاه به خطر افتاده‌اند و بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند آن را به ساحل برگرددانند و تعمیر کنند.

نافرجامی پروژه پاکسازی اقیانوس آرام برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی (+عکس)

اگر روی این دستگاه یک پوشش نقره‌ای مشاهده شود، این امر برای گروه مدیریتی آسان‌تر خواهد بود تا آسان‌تر بتواند آن را در ساحل به‌روزرسانی کند و مشکل جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی را در آن برطرف کند. اگرچه امید چندانی برای درست شدن سیستم مذکور و بازگشت آن به فرآیند جمع‌آوری زباله وجود ندارد، ولی تاکنون به کمک این ابزار چندین ترابایت داده جمع‌آوری شده است تا مشخص شود این سیستم چگونه می‌تواند با پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس مواجه شود و بهترین روش برای تکمیل این سیستم و پاکسازی اقیانوس کدام است. در کنار تمام مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، سیستم مذکور تاکنون موفق شده است بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم پلاستیک را از سطح اقیانوس آرام جمع‌آوری کند.

نافرجامی پروژه پاکسازی اقیانوس آرام برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی (+عکس)

«پروژه پاکسازی اقیانوس» موافقان و مخالفان فراوانی دارد و بسیاری از منتقدان این طرح هرگز باور نداشتند که سیستم مذکور بتواند کار کند و حتی برخی از آنها توضیح دادند که چنین سیستمی می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند و باعث تخریب محیط زیست دریایی شود. با این وجود علیرغم شکست کنونی سیستم، «بویان اسلات» مدیر این پروژه معتقد است که می‌بایست هرچه سریع‌تر مشکل سیستم برطرف شود و او اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۹ این سیستم بار دیگر به فعالیت خود ادامه می دهد و پلاستیک‌ها را از سطح اقیانوس آرام جمع‌آوری می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا