سرنوشت نوکیا در انتظار اپل

تقریبا ۱۲ سال پیش استیو جابزدر «مک ورد» روی صحنه رفت و آیفون را به‌عنوان محصولی انقلابی و جادویی معرفی کرد. موفقیت بی سابقه، حرفهای مرحوم جابز را تایید کرد.

موبنا – آیفون در بحبوحه بحران اقتصادی ۲۰۰۸ دوام آورد و علی‌رغم گوشی‌های ارزان‌قیمت در بازار، همچنان خریداری شد و بعداً اپل به‌عنوان ارزشمندترین کمپانی جهان شناخته شد.

اما در حال حاضر به نظر می‌رسد آیفون قدرت جادویی خود را ازدست‌داده است.

درحرکتی غیرمنتظره، چهارشنبه گذشته تیم کوک مدیر اجرایی اپل در نامه‌ای خطاب به سهامداران اعلام کرد فروش‌ها کاهش‌یافته و خبری از سودهای هنگفت قبلی نیست. به گفته وی دلیل اصلی بازار چین است که کاربران رغبتی به خرید آیفون نشان نمی‌دهند. این در حالی است که امریکا با چین وارد جنگ تجاری شده است اما به عقیده کارشناسان مشکل آیفون فراتر از چین و بازار چین است.

به گفته ژان مونستر تحلیلگر در Loup Ventures یک‌سوم از مشکل به دلیل بالا بردن قیمت پایه آیفون توسط اپل است که مردم را وادار کرده است تا دست‌کم ۱۰۰۰ دلار برای گوشی‌های جدید هزینه کنند. به گفته وی بسیاری از کاربران که قصد ارتقاء گوشی خود را داشتند، از تصمیم خود منصرف شدند.

البته تیم کوک در نامه خود اشاره مشتقیم به قیمت آیفون نکرد ولی روی فاکتورهایی مانند چین تأکید کرد که در کنار آن تعویض باتری با قیمت پایین نیز در عدم خرید مؤثر بوده است.(تیم کوک اشاره نکرد که اپل سال گذشته سعی کرد سر کاربران کلاه گذاشته و با تخریب عمدی باتری آن‌ها را وادار به خرید آیفون جدید کند.پس از لورفتن استراتژی اپل، بسیاری از کاربران از اپل دلسرد شدند.)

چهارشنبه تحلیلگران گلدمن ساکس پیش‌بینی کردند که فروش آیفون در سال‌های بعد نیز دچار کاهش شود که این موضوع نگران‌کننده‌تر از وضعیت بازار چین تلقی می‌شود.

واقعیت این است که اپل قدرت جادویی خود را در برابر رقبای چینی و کره‌ای که روزگاری آن‌ها را کپی کار می‌خواند، ازدست‌داده و ممکن است مثل نوکیا فروبپاشد.

 منبع: خبرآنلاین 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا