ساخت اسکنر تشخیص سلامت مواد غذایی

محققان سازمان غذایی بایرن یک اسکنر جیبی را برای تشخیص سلامت مواد غذایی ساختند.

موبنا – سالانه میلیون‌ها تن مواد غذایی در سراسر جهان هدر می‌رود زیرا مصرف‌کنندگان از تازگی و سالم بودن آنها مطمئن نیستند. به منظور کاهش این هدررفت محققان «فراونهوفر» یک اسکنر جیبی مجهز به اشعه مادون قرمز را ارائه کردند که به مصرف‌کنندگان، سوپرمارکت‌ها و دیگر نگهدارنده‌های مواد غذایی اجازه می‌دهد تا کیفیت مواد غذایی یا حتی درجه رسیدگی میوه‌ها را تشخیص دهند.

براساس گزارش «نیواطلس»، طبق گفته «سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد»، یک سوم تمام مواد غذایی تولید شده در جهان از بین رفته که سالانه حدود ۱.۳ میلیارد تن است. در دنیای توسعه‌یافته امروزی که دارای بیشترین درصد هدررفت مواد غذایی است، هرسال ۶۸۰ میلیارد دلار صرف دفع زباله می‌شود.

دلایل زیادی برای این هدررفت وجود دارد که اصلی‌ترین علت آن تشخیص سلامت مواد غذایی توسط مصرف‌کنندگان است. اغلب گوشت‌ها و محصولات براساس زیبایی‌شان مورد قضاوت قرار می‌گیرند یا تاریخ فروش محصول با تاریخ مصرف اشتباه گرفته می‌شود.

برای مقابله با این مشکل، سازمان غذای بایرن با شعار”ما مواد غذایی را نجات می‌دهیم”، تاکنون ۱۷ نوآوری را ارائه کرده که یکی از آنها اسکنر جیبی فراونهوفر است. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده تا راه‌حل ارزانی برای تشخیص قابل استفاده بودن و مدت دوام مواد غذایی در قفسه‌های فروشگاه باشد.

این اسکنر مبتنی بر یک سنسور فروسرخ نزدیک بسیار دقیق طراحی شده است. با تاباندن پرتو فروسرخ به مواد غذایی، یک نور اندازه‌گیری شده در میان طیف فروسرخ منعکس می‌شود. این دستگاه با مقایسه طیف‌های جذب‌شده از سوی مواد غذایی با یک نمونه سالم میزان سلامت مواد غذایی و حتی تقلبی بودن آن را نیز تشخیص می‌دهد.

به منظور این کار، اطلاعات اسکنر برای ارزیابی از طریق بلوتوث به یک پایگاه اطلاعاتی ارسال می‌شود و سپس نتایج از طریق نرم‌افزار گوشی‌های موبایل نشان داده می‌شوند. این دستگاه علاوه بر تشخیص سلامت مواد غذایی، اطلاعاتی در مورد استفاده از مواد غذایی که تاریخ فروش‌شان تمام شده را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد.

طبق گفته این تیم تحقیقاتی، در اواخر سال جاری سوپرمارکت‌های منتخب این دستگاه را آزمایش می‌کنند تا نظر مصرف‌کنندگان را درمورد این دستگاه بدانند.

گفتنی است؛ این تکنولوژی با گسترش نرم‌افزارهایی می‌تواند در طبقه‌بندی و تشخیص پلاستیک‌ها، چوب، پارچه و مواد معدنی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا