رولز-رویس رکورد سریع‌ترین هواپیمای برقی جهان را شکست (+عکس)

زمانی که این هواپیما شروع به حرکت می‌کند، انرژی معادل ۷۵۰ وات را خارج می‌کند و در نتیجه آن هواپیما می‌تواند حداکثر قدرت خود را به ۷۵۰ کیلووات برساند که این انرژی برای ۲۵۰ خانه کفایت می‌کند.

موبنا – شرکت رولز-رویز از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای لوکس و دست‌ساز در جهان محسوب می‌شود و نام آن را به واسطه خودروهای بی‌نظیری که روانه بازار کرده است شنیده‌اید. ولی این شرکت انگلیسی هم اکنون موفق به ساخت یک هواپیمای کاملا الکتریکی شده است که با حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند وارد کتاب رکوردهای جهانی شود و رکورد قبلی پرسرعت‌ترین هواپیمای برقی جهان با حداکثر سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت را که شرکت زیمسن درسال ۲۰۱۷ به ثبت رسانده بود، بشکند. رولز-رویز از هم اکنون برای سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه‌ریزی کرده است تا این هواپیمای پرسرعت که میزان آلایندگی آن برای محیط زیست صفر اعلام شده است، به عنوان بخشی از پروژه بزرگ «سرعت بخشیدن به الکتریسیته پرواز» (ACCEL) به آسمان برود و به عنوان سومین نسل هواپیماها در صنعت هوانوردی وارد کار شود.

فرودگاه گلُسسترشایر که در خارج از شهر چلتنهام در انگلستان واقع شده است مرکزی محسوب می‌شود که قرار است این رکورد جهانی در آن به ثبت برساند و در این فرودگاه کوچک مهندسان، طراحان و متحصصان حوزه داده در شرکت رولز-رویس گرد هم آمدند تا موتور الکتریکی خود را با دستگاه کنترلی که در شرکت «یاسا» ساخته شده است، به همراه فناوری‌های هوانوردی ساخته شده در استارت‌آپ «الکتروفلایت» با یکدیگر ادغام کنند تا در نهایت یک هواپیمای تک سرنشین در اختیار بگیرند که می‌تواند رکورد پرسرعت‌ترین هواپیمای برقی جهان را بشکند و دنیای هوانوردی را وارد سطح جدیدی کند.

رولز-رویس رکورد سریع‌ترین هواپیمای برقی جهان را شکست (+عکس)

دولت انگلستان به صورت مختصر در فرآیند ساخت این هواپیما سرمایه‌گذاری کرده است و شرکت رولز-رویس برای ساخت آن از مهندسان خود در کلاس خودروهای «فرمول ای» کمک گرفته است تا این هواپیمای برقی با حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت را تولید کند و رکورد پرسرعت‌ترین هواپیمای الکتریکی جهان را بشکند. رولز-رویس در سال ۱۹۳۱ میلادی به کمک خلبان «اشنایدر تروفی» در هواپیمای «سوپرمارین اس.۶بی» که به موتور «آر رولز-رویس» مجهز شده بود توانست با حداکثر سرعت ۳۴۳ مایل بر ساعت معادل ۵۵۲ کیلومتر بر ساعت رکورد پرسرعت‌ترین هواپیمای عصر خود را بشکند و هم اکنون با هواپیمای برقی جدید تلاش می‌کند در مرحله بعد به چنین رکوردی دست یابد.

رولز-رویس به منظور دستیابی به این هدف تلاش‌های گسترده روی باتری این هواپیما انجام داده است و برای آن مجموعه ۶۰۰۰ هزار سلول را در اختیار گرفته است که به گفته شرکت سازنده، پرظرفیت‌ترین باتری محسوب می‌شود که تاکنون در یک هواپیما کار گذاشته شده است. زمانی که این هواپیما شروع به حرکت می‌کند، انرژی معادل ۷۵۰ وات را خارج می‌کند و در نتیجه آن هواپیما می‌تواند حداکثر قدرت خود را به ۷۵۰ کیلووات برساند که این انرژی برای ۲۵۰ خانه کفایت می‌کند. این موتور به کمک رادیاتور «سیستم مدیریت خنک کننده حرارتی فعال» دمای خود را کاهش می‌دهد و باتری‌های آن به قدری انرژی دارند که امکان پرواز مستقیم و بدون توقف لندن تا پاریس را فراهم می‌کنند.

رولز-رویس رکورد سریع‌ترین هواپیمای برقی جهان را شکست (+عکس)

به گفته شرکت رولز-رویس، کلید اصلی در طراحی این محصول استفاده از یک باتری با ظرفیت بالا نبوده است و نکته اصلی این است که موتور هواپیما با چنین توان و چنین سرعتی حرارت بالایی را تولید نمی‌کند، وزن کمی برای پرواز دارد، و به راحتی می‌تواند به عنوان یک سیستم پایدار در هواپیماهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. باتری‌ها در این هواپیما به سه موتور الکتریکی «۷۵۰آر» با وزن کم متصل شده‌اند که این موتورهای الکتریکی در شرکت «یاسا» ساخته شده است. سه تیغه اصلی الکتریکی که در نهایت به یک پروانه واحد متصل شده‌اند امکان حرکت آن با سرعت ۲۴۰۰ دور در دقیقه را فراهم می‌کنند که میزان کارایی آن بر حسب انرژی مصرف شده ۹۰ درصد اعلام شده است و میزان آلایندگی آن برای محیط زیست صفر است. در این میان حسگرهای هوشمندی که در نقاط مختلف به کار گرفته شده‌اند می‌توانند بیش از ۲۰ هزار نقطه در مرکز تامین انرژی الکتریسیته زیر نظر بگیرند تا در نهایت مهندسان بتوانند مجموعه گسترده‌ای از اطلاعات را برای کنترل دقیق در اختیار داشته باشند.

این هواپیما هم اکنون با نام ACCEL شناخته می‌شود و «متئو پار» مدیر پروژه این هواپیما در شرکت رولز-رویس توضیح داد: «هواپیمای برقی ما توسط یک سیستم الکتریکی پیشرفته و قدرتمند حاوی مجموعه‌ای از باتری‌ها ساخته شده است که برای پروازهای طولانی‌تر هم می‌توان از آن استفاده کرد. در سال آینده قصد داریم توانایی‌های این هواپیماها برای نخستین بار به نمایش بگذاریم و در پرواز آزمایشی نشان دهیم که چه امکاناتی برای آن در نظر گرفته شده است. در سال ۲۰۲۰ این هواپیما در فرودگاه ساحلی ویلز برای نخستین بار قدرتنمایی خود را به نمایش می‌گذارد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا