نخستین قایق اقیانوس‌پیما که فقط از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند (+عکس)

به کمک نخستین قایق خورشیدی قاره‌ پیمای جهان می‌توانید طی ۶ ماه به صورت مستمر دور دنیا را سفر کنید و در این اتفاق نیاز نیست در خشکی‌ها پهلو بگیرید.

موبنا – این قایق زیبا و لوکس بسیار سریع حرکت می‌کند، اندازه کوچکی دارد، به آرامی مسیر خود را پیش می‌برد و به پنل‌های خورشیدی با وسعت ۳۰۰ متر مربع مجهز شده است تا تمام انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تامین کند. قایق الکتریکی «سولار ایمپکت» که با طول ۲۴ متر ساخته شده است نمونه اولیه یک طراحی منحصر به فرد محسوب می‌شود که تاکنون هیچ گزینه مشابه آن در جهان تولید نشده است و آنچه که این محصول را نسبت به تمام قایق‌های مشابه متمایز می‌کند این است که برای آن قابلیت عبور از اقیانوس در نظر گرفته شده است و در طول این مسیر طولانی همه انرژی مورد نیاز خود را از خورشید دریافت می‌کند. باتری ۸۰۰ کیلووات ساعتی که در این قایق جاسازی شده است امکان حرکت مستمر برای ۱۰ ساعت را فراهم می‌کند و البته زمانی که خورشید در حال تابیدن است، پنل‌های مخصوص می‌توانند به صورت مداوم انرژی مورد نیاز باتری را شارژ کنند.

نخستین قایق اقیانوس‌پیما که فقط از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند (+عکس)

این قایق به مجموعه وسیعی از پنل‌های خورشیدی مجهز شده است که بخش اعظم سطح بالای آن را می‌پوشاند و البته، پنل‌های آن به گونه‌ای ساخته شده‌اند که اگر در طول روز نور خورشید به اندازه کافی تابیده نشود و تمام روز هوا ابری باشد، آنها می‌توانند ۳۲۰ کیلووات ساعت انرژی تولید کنند. این پنل‌ها به عنوان تنها منبع انرژی کشتی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر شرایط به آنها اجازه دهد، می‌توانند برای سفرهای طولانی به کار روند.

نخستین قایق اقیانوس‌پیما که فقط از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند (+عکس)

اگرچه این قایق زیبای ۷۰ تنی که بدنه آن از جنس آلومینیوم ساخته شده است به انرژی معادل ۱۰۰۰ کیلوواتی را تولید می‌کند و با حداکثر سرعت ۲۲ گره دریایی به جلو می‌رود، اگر قرار باشد شما فقط از سیستم‌های معمول خورشیدی برای آن بهره ببرید قادر خواهید بود برای مسافت طولانی به سفر خود ادامه دهید و در این زمینه باید توجه داشته باشید که با سرعت پایین‌تر از ۵ گره دریایی حرکت کنید تا میزان مصرف انرژی متعادل شود. با این توضیح به کمک نخستین قایق خورشیدی قاره‌ پیمای جهان می‌توانید طی ۶ ماه به صورت مستمر دور دنیا را سفر کنید و در این اتفاق نیاز نیست در خشکی‌ها پهلو بگیرید. بر این اساس هرچه سرعت این قایق بالاتر می‌رود، میزان مصرف انرژی هم در آن بیشتر می‌شود و ذخیره باتری کاهش میابد. بنابراین شما بر اساس مسافتی که قرار است با قایق بپیمایید می‌توانید میزان مصرف انرژی را در آن بررسی کنید.

نخستین قایق اقیانوس‌پیما که فقط از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند (+عکس)

در مقایسه با این محصول، یک قایق معمول با اندازه مشابه در هر ساعت که با میانگین سرعت ۱۰ گره دریایی حرکت می‌کند ۱۰۰ لیتر سوخت را می‌سوزاند. ولی نکته جالب اینجاست که قایق به این بزرگی که تنها به کمک انرژی خورشیدی حرکت می‌کند هیچ گونه آلایندگی برای محیط پیرامون خود ایجاد نمی‌کند و میزان تولید هرگونه آلودگی آن برای هوا صفر است.

نخستین قایق اقیانوس‌پیما که فقط از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند (+عکس)

به هر حال، ممکن است شما در سفرهای اقیانوسی خود با این قایق در شرایطی قرار بگیرید که نور خورشید را در اختیار نداشته باشید. در چنین وضعیتی یک جفت موتور ۸۷ اسب بخاری مبتنی بر سوخت دیزل هم داخل قایق تعبیه شده است که به صورت پشتیبان عمل می‌کند و در شرایط اضطراری می‌توانید از آن هم بهره ببرید. نکته جالب دیگری که برای این محصول در نظر گرفته شده، سیستم رانندگی خودکار آن است که از دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی کمک می‌گیرد و البته کاپیتان قایق می‌تواند به تنهایی فرمان را در دست بگیرد و آن را به پیش ببرد. بدون تردید می‌توان گفت هدایت این قایق کار چندان دشواری نیست و سیستم‌های آن بسیار ساده طراحی شده‌اند تا هرکس بتواند کنترل آن را در دست بگیرد.

نخستین قایق خورشیدی اقیانوس‌ پیما یا «سولار ایمپکت» فناوری‌های کاربردی جالب‌تری را هم در خود جا داده است که از جمله آنها می‌توان به دو سیستم شناور در کنار آن اشاره کرد که تعادل قایق را در بدترین شرایط آب و هوایی هم حفظ می‌کند و شرکت سازنده اعلامک رده است که این سیستم باعث می‌شود حتی در هنگام جز و مد هم سرنشینان تا ۹۰ درصد هیچ گونه دریازدگی را حس نکنند. فضای داخلی قایق زیباتر از آنچه که تصور می‌کنید طراحی شده است و تمامی امکانات مورد نیاز برای اقامت لوکس ۱۰ مهمان و یک خدمه در آن پیش‌بینی شده است.

این قایق که هم اکنون اولین نمونه از آن تولید شده است هفته گذشته در فستیوال جهانی قایق‌های کن فرانسه به نمایش درآمد و بسیار مورد توجه همگان قرار گرفت.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا