این فضاپیما به راحتی در فرودگاه‌های معمولی روی زمین می‌نشیند (+عکس)

«دریم چیسر» تنها فضاپیمایی است که می‌تواند در هر یک از فرودگاه‌های تجاری جهان به راحتی فرود آید و شکل ظاهری آن شبیه به هواپیماها طراحی شده است.

موبنا – شرکت «سیِرا نوادا کورپوریشن» در حال رسیدن به اهداف خود است تا تا فرآیند انتقال تجهیزات و وسایل به ایستگاه بین‌المللی فضایی را آسان‌تر کند و در این راستا قرار است از نسل آتی فضاپیماها استفاده شود و ناسا نیز طی این پروژه خودروی فضایی «دریم چِیسر» خود را هم مورد آزمایش قرار می‌دهد تا تحولی تازه در این عرصه صورت گیرد. این مسئله به آن معنی است که هم اکنون تولید مدل نهایی خودروی فضایی ناسا آغاز شده است و توسعه‌دهندگانی که با این سازمان فضایی همکاری می‌کنند امیدوارند طی دو سال آینده از آن برای ارسال تجهیزات و انسان‌ها به آزمایشگاه موجود در مدار زمین استفاده کنند.

پروژه توسعه هواپیمای فضایی «دریم چِیسر» تاکنون با موفقیت‌های بسیار دنبال شده است و گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد نخستین پرواز آزمایشی آن بدون مشکل صورت گرفته است و طی آن «دریم چیسر» پس از جدا شدن از سفینه اصلی بدون کوچک‌ترین مشکل پرواز خود را انجام داده و فرود آمده است. این اتفاق موجب شده است ناسا وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین خود را به طور کامل بازسازی کند و هم اکنون که در اخبار منتشر شده گفته می‌شود که نخستین پرواز و فرود موفقیت آمیز این هواپیما در نوامبر ۲۰۱۷ صورت گرفته است تا طی چهار سال آینده به صورت رسمی مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت ناسا در سال ۲۰۱۶ میلادی قراردادی را با مرکز «سیرا نوادا» منعقد کرد تا به موجب آن یکی از سه فضاپیمای جدید حمل بار برای ایستگاه بین المللی فضایی ساخته شود. دو قرارداد دیگر برای ساخت فضاپیماهای باری با کارکرد متفاوت برای ساخت دراگون در شرکت اسپیس‌ایکس و Cygnus در شرکت اوربیتال اِی‌تی‌کی منعقد شده است. بر اساس قرارداد CRS-2، فضاپیمای «دریم چیسر» دستکم در ۶ عملیات فضایی برای پرواز به ایستگاه بین‌المللی فضایی حضور خواهد داشت و با این وجود نسبت به دو فضاپیمای باری دیگر تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای را شامل می‌شود.

این فضاپیما به راحتی در فرودگاه‌های معمولی روی زمین می‌نشیند (+عکس)

در بین این سه فضاپیمای باری که هم اکنون مراحل توسعه و ساخت آنها پشت سر گذاشته می‌شود، «دریم چیسر» تنها فضاپیمایی است که می‌تواند در هر یک از فرودگاه‌های تجاری جهان به راحتی فرود آید و شکل ظاهری آن شبیه به هواپیماها طراحی شده است. این قابلیت ویژه باعث شده است پروژه «دریم چیسر» بسیار مورد توجه سازمان فضایی ناسا قرار بگیرد و حتی سازمان ملل متحد هم سرمایه‌گذاری‌هایی را روی آن انجام داده است.

این فضاپیمای هوشمند به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند بدون کمک گرفتن از انسان به راحتی روی زمین فرود آید، به صورت خودران پرواز کند و حتی جدا شدن آن از سفینه اصلی هم بدون کمک انسان صورت می‌گیرد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته هر یک از فضاپیماهای «دریم چیسر» این توانایی را دارند تا دستکم ۱۵ بار مورد استفاده قرار گیرند و در هر پرواز خود ۵۵۰۰ کیلوگرم تجهیزات و بار را به ایستگاه بین‌المللی فضایی منتقل کنند. این اتفاق ممکن است ساده به نظر برسد، ولی مواد اولیه ضروری از جمله آب و غذا و همچنین دیگر اتفاقات از جمله نمونه‌های عملی پیشرفته می‌بایست با فاصله زمانی کوتاه به دست ساکنان ایستگاه بین‌المللی فضایی برسد که «دریم چیسر» این کار را ممکن می‌کند. این فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده است که همچنین می‌تواند ۳۴۰۰ کیلوگرم زباله را از ایستگا بین‌المللی فضایی بازیابی کند تا پیش از آنکه در فضا معل شوند، هر بار که به زمین برمی‌گردد آنها را با خود برگرداند.

مرکز «بررسی ادغام ۴» (IR4) وابسته به سازمان فضایی ناسا به عنوان بخشی از پروژه تکمیل و آماده‌سازی این فضاپیما به کمک کارشناسان خود که در شرکت سیِرا نوادا و دیگر آژانس‌های فضایی بررسی دقیقی را روی طراحی این فضاپیما به انجام رسانده است و همین مسئله باعث شده است «دریم چیسر» هم اکنون پرواز آزمایشی خود را با موفقیت به انجام برساند.

دکمه بازگشت به بالا