عصای سفید هوشمند مخصوص نابینایان (+عکس)

این محصول جدید به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند انسدادهای سطحی روی زمین را با پالس‌های فراصوتی که وی‌واک منتشر می‌کند تشخیص دهد از این طریق بتواند اندازه دقیق هر یک از موانع را به فرد اطلاع دهد.

موبنا – عصای سفید که برای نابینایان مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای روزانه در زندگی آنها محسوب می‌شود و در بخش‌های مختلف برای عبور و مرور در فضاهای عمومی به آنها کمک می‌کند. با این وجود آیا به نظر شما وقت آن نرسیده است که عصای سفید پیشرفت کند و نابینایان از فناوری هوشمند در آن بهره ببرند؟ محققان آکادمی یانگ گورو (YGA) در ترکیه فکرهای جدید در این زمینه دارند و بر این اساس همکاری‌هایی را با یک شرکت الکترونیکی به نام «وستِل» آغاز کرده‌اند تا عصای سفید هوشمند خود را با نام «وی‌واک اسمارت کِین» تولید کنند.

وی‌واک در اصل یک دسته الکترونیکی را شامل می‌شود که در امتداد آن یک عصای مشابه مدل کنونی آن در نظر گرفته شده است که البته در انتهای آن حسگرهای هوشمند وجود دارد.

در حالی که عصاهای سفید متعارف و امروزی برای شناسایی موانع در سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند، این محصول جدید به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند انسدادهای سطحی روی زمین را با پالس‌های فراصوتی که وی‌واک منتشر می‌کند تشخیص دهد از این طریق بتواند اندازه دقیق هر یک از موانع را به فرد اطلاع دهد. هر زمان که این عصا خطراتی از قبیل موانع یا فرو رفتگی‌ها را در خیابان تشخیص می‌دهد، دستگاه به صورت خودکار به فرد امکان می‌دهد با استفاده از دو دکمه ارتعاشی در قسمت چپ یا راست بتوانند از این خطرت مطلع شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت وی‌واک پس از آنکه به کمک پالس‌های فرکانسی خود مشکلی را روی سطح زمین تشخیص می‌دهد، با لرزاندن سمت راست یا چپ خود به فرد اطلاع می‌دهد که مشکل مربوطه در کدام نقطه قرار گرفته است.

عصای سفید هوشمند مخصوص نابینایان (+عکس)

در قسمت جلوی این عصای هوشمند یک چراغ ال‌ای‌دی نصب شده است که به صورت ویژه به افراد کم‌بینا کمک می‌کند تا بتوانند در فضاهای تاریک مسیر خود را پیدا کنند و علاوه بر این یک صفحه لمسی در قسمت جلوی دستگاه تعبیه شده است که این امکان را فراهم می‌کند تا فرد از راه دور به کمک فناوری ارتباطی بلوتوث و از طریق اپلیکیشن مخصوص گوشی هوشمند آیفون یا گوشی‌های اندرویدی بتواند کنترل آن را در دست بگیرد. ارتباط عصای هوشمند با تلفن همراه به این دلیل صورت می‌گیرد که افراد بتوانند از اسپیکرهای داخلی وی‌واک نشانه‌های کلامی را برای پیدا کردن مسیر خود دریافت کنند. این عصای سیفید هوشمند همچنین برخی دستیارهای جانبی از جمله نقشه گوگل را نیز در خود جا داده است و از دیگر امکانات آن می‌تواند به سیستم کوتاه‌برد برای برقراری با دستیار هوشمند الکسای آمازون اشاره کرد. همچنین، با توجه به اینکه فناوری مذکور مبتنی بر یک پلتفرم باز اریه شده است، شرکت‌های توسعه دهنده خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می توانند انواع ابزارهای کاربردی خود را مبتنی بر آن ارایه دهند.

این عصای هوشمند برای آنکه بتواند خدمات الکترونیکی خود را ارایه دهد به باتری‌های داخلی مجهز شده است که از طریق کابل یو‌اس‌بی شارژ می‌شوند و با هر بار شارژ کامل می‌توان معادل ۵ ساعت از آن استفاده کرد.

دانشگاه YAG اعلام کرد که هم اکنون تولید محدود عصای هوشمند وی‌واک برای عرضه در کشور ترکیه را آغاز کرده است و در این زمینه از یک شرکت ترک به نام «آریکوانی» هم کمک می‌گیرد. با این وجود این دانشگاه به دنبال جذب سرمایه‌گذار است تا بتواند عصای هوشمند را به تولید انبوه برساند و قرار است مدل نهایی آن با قیمت ۴۹۹ دلار وارد بازار جهانی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا