مشتریانی برای همیشه!

شما که برای خرید یک میز تحریز به خیابان می روید قطعا کمتر انتظار دارید که میزتان دارای بسته بندی باشد! و از همان ابتدا بودجه ای را برای کرایه حمل وانت آن در نظر دارید و حتی در فروشگاه نیز کلی باید بر سر آن کرایه چانه زنی کنید.

موبنا – در مدیریت کسب و کار مسائل مختلفی مدنظر قرار می گیرد که یکی از مهمترین آنها برقراری ارتباط با مشتری و حفظ ابدی این تعامل است. کارشناسان بازار طی دوره های آموزشی همواره تاکید دارند: صاحبان کسب و کار باید شرایطی را فراهم کنند که اولین برخورد مشتری با کالا یا خدمات آنها ضامن شکل گیری ارتباطی دائمی باشد. حال دستیابی به این ساختار در کسب و کار از مسیرها و تکنیک های مختلفی دنبال می شود که بصورت بسیار مختصر درقالب موارد زیر طبقه بندی می شود:

  • کالا یا خدمات
  • حمایت
  • جلب توجه

قطعا اولین پل ارتباطی کسب و کار با مشتریان به کالا یا خدماتی باز می گردد که ارائه می کنیم. از این رو در هر حوزه های که مشغول به فعالیت هستیم، اولین وظیفه ما ارائه کالا یا خدمات مناسب و در حد امکان متفاوت با دیگران است. چنانچه این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتیم آنگاه می توان به سایر مراحل و تثبیت زحمات در راه اندازی آن کسب و کار فکر کرد. در این مبحث تمامی مراحل ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و به زحمت می توان دست به تفکیک مرحله ای زد اما به هرترتیب برای مشخص تر بودن مبحث رو به طبقه بندی موضوعی آورده ایم. برای نمونه همین تفاوت در ارائه یک محصول از چه مسیرهایی قابل دستیابی؟ اینجا علاوه بر کیفیت برتر، بسته بندی می تواند به عنوان یک عامل بسیار مهم مدنظر قرار گیرد که هم در بخش کالا و خدمات و هم در بخش جلب توجه قابل جانمایی است. حتی اگر مقداری عمیق تر نگاه کنیم همین بحث بسته بندی در بخش “حمایت” نیز دارای جایگاه ویژه ای است. زیرا صاحبان کسب و کار با بسته بندی مرغوب و متفاوت به نوعی از مشتریان خود حمایت می کنند. برای مثال شما که برای خرید یک میز تحریز به خیابان می روید قطعا کمتر انتظار دارید که میزتان دارای بسته بندی باشد! و از همان ابتدا بودجه ای را برای کرایه حمل وانت آن در نظر دارید و حتی در فروشگاه نیز کلی باید بر سر آن کرایه چانه زنی کنید. اما هنگامی که یک شرکت برتر مانند آیکیای سوئد یا چند شرکت شناخته شده داخلی همان میز تحریر را در بسته بندی به اندازه بسته بندی یک ال ائی دی ۴۰ اینچ به شما ارائه می دهد(این محصول با نقشه راهنما، تعدادی پیچ و مهره و یک آچر مخصوص همراه در خانه براحتی مونتاژ می شود) قطعا از مشتری خود به حمایت پرداخته و در عین حال جلب نظر هم کرده است.

از این رو بخش ها این مبحث در ارتباط بسیار نزدیک با یکدیگر قرار داشته و هر قدم مکمل و تضمینی برای قدم بعدی خواهد بود.

خوب بحث را دادمه می دهیم؛ پس قرار بر این شد که در گام نخست به ارائه کالا یا خدماتی با کیفیت بپردازیم تا در همان برخورد اول دوستان جدیدی برای تجارت خود دست و پا کنیم. در این مرحله ارائه انواع خلاقیت ها بسیار اهمیت دارد زیرا می تواند عاملی برای انتخاب شدن کسب و کارتان توسط مشتری باشد.

در گام بعدی با تیتر”حمایت” می خواهیم از این دوستان تازه خود به حمایت بپردازیم و این مورد چندان عجیبی هم نیست زیرا در گروه دوستان حمایت و جانبداری مساله ای کاملا مرسوم است. اما چگونه می توانیم مشتریان را زیر چتر حمایتی کسب و کار خود قرار دهیم؟

اولین مورد توجه به آسایش و آرامش مشتری است. هم اکنون در دنیایی زندگی می کنیم که گرفتاری های روزمره به شدت انرژی را از بین برده و از سوی دیگر مسائل اقفتصادی نیز کاملا برجسته شده اند. از این رو باید کالا یا خدمات خود را طوری طراحی کنیم که بیشترین سازگاری را با مسیر آرامش روانی و البته تا حدودی مالی مشتریان داشته باشد. این مورد هم از جزئیات به ظاهر کم اهمیت مانند همین مثال میز تحریر تا چالش های بزرگی چون خدمات پس از فروش قابل دستیابی است. ما برای آنکه متفاوت از سایرین باشیم کالای خود را از همان ابتدا برای حمایت از مشتری طراحی می کنیم. کاری می کنم تا با کمترین دردسر و نگرانی فکری این کالا یا خدمات در اختیار آنها قرار بگیرد. در بحث خدمات پس ازفروش نیز همواره این مشتریان هستند که دچار آسیب می شوند پس در این زمینه هم مقداری صداقت و عمل به تعهدات می تواند آوازه شما را در بازار گسترش دهد که این یکی از بهترین و کم هزینه ترین و البته موثرترین انواع تبلیغات خواهد بود. پس به عنوان صاحب کسب و کار از تولید تا مصرف همراه مشتری خواهیم بود.

در این قسمت به یک بخش با عنوانی تازه می رسیم: “جلب توجه” اما ماموریت ما با این عنوان چه خواهد بود؟! به رغم عنوان جدی فرمول جدیدی در میان نیست. در واقع از همان مرحله اول رویکردهای ما می تواند محلی برای جلب توجه قرار گیرد فقط لازم است این مورد را در راهبردهای کسب و کار خود وارد کنیم تا بصورت هدفمند مورد بهره برداری قرار گیرد نه بنا بر شانس و اتفاق! ما باید نظر مشتریان را به سود محصولات خود جلب کنیم و در ساده ترین حالت همانطور که عنوان شد با تولید یا خدمات مناسب خود شروع کرده و در روش های حمایتی خود بر میزان آن افزوده می کنیم. اما نیازمند اقدامات دیگری نیز خواهیم بود که شاید اولین گام تبلیغات موثر باشد. امروزه تبلیغات تنها به کرایه یک بیلبورد یا یک بنر آنلاین منتهی نمی شود آنچه در متن تبلیغ و تصوریر آن می آید اهمیت بسیار زیادی دارد و حتما باید یک متخصص در انتخاب شما را یاری دهد. در گام بعدی مساله بازی سازی یا همان گیمیفیکیشن مد نظر قرار دارد.با تکنیک های بازی سازی براحتی می توان نظر مشتریان را متوجه خود ساخت.

 منبع: پول نیوز | سمیه اصغری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا