نخستین لاک پشت سایبورگی!(+عکس)

دانشمندان اعلام کردند این احتمال وجود دارد تا سیستم آنها بتوانند از لاک پشت سایبری با اهداف نظامی استفاده کند تا در عملیات‌های تشخیص و نظارتی مورد استفاده قرار گیرد و همچین در عملیات‌های نظامی در آب‌های کم عمق بتواند حین حرکت با سرعت بالاتر، اطلاعات مفید و کاربردی را ارایه دهد.

موبنا – حتما شما هم تاکنون نام گیاهان سایبورگی و حشرات سایبورگی به گوشتان خورده است و در واقع بدن این موجودت با برخی حسگرهای هوشمند تلفیق شده است تا در نهایت کالکرد و عملکرد بهتری نشان دهد. دانشمندان برای سال‌های طولانی بررسی‌های گسترده‌ای را روی موجودات زنده سایبورگی انجام دادند و هم اکنون گروهی از محققان موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) ایده جدیدی را مبتنی بر لاک‌پشت مطرح کرده‌اند. این محققان با استفاده از مدل مفهومی اولیه نشان دادند یک سیستم رابط هوشمند بین مغز و رایانه (BCI) که توسط انسان کنترل می‌شود، می‌تواند دستورالعمل‌ها را جهت حرکت به جهت‌های مختلف به لاک‌پشت ارسال کند و این اتفاق به گونه‌ای شکل می‌گیرد که انسان با فکر کردن در مورد حرکت لاک‌پشت به یک سمت خاص، می‌تواند جهت و مسیر حرکت آن را کنترل کند.

سیستم‌های رابط هوشمند میان مغز و رایانه که از آنها با نام اختصاری BCI یاد می‌شود پیش از این برای کنترل صندلی‌های چرخ‌دار، هواپیماهای بدون سرنشین، اندام‌های مصنوعی بدن، و حتی اتومبیل‌ها مورد استفاده قرار گرفته بودند. ولی این بار به نظر می‌رسد که دانشمندان برای نخستین بار سعی کرده‌اند این فناوری را روی بدن یک حیوان مورد آزمایش قرار دهند. با این توضیحات اگر قرار بود شما یک حیوان را انتخاب کنید تا به وسیله نیروی تفکر شما حرکت کند، این احتمال وجود داشت که لاک پشت به واسطه حرکت بسیار کند و آهسته خود در این لیست قرار نگیرد. ولی محققان این حیوان را به دلیل هوش نسبی و خاصیت طبیعی آن انتخاب کردند که در اصل به واسطه نوع ویژه سیستم راهیابی مغز خود می‌توان آن را هک کرد.

نخستین لاک پشت سایبورگی!(+عکس)

لازم به ذکر است در گذشته حشرات برای اولین بار مورد هدف این آزمایش‌ها قرار گرفتند و دانشمندان با بررسی روی آنها نتایج مشابهی را به دست آوردند. بررسی‌های قبلی نشان داده بود سوسک‌ها دارای اندام‌های حسی ویژه‌ای در قسمت پشت بدن خود هستند که به کمک آن می‌توانند جریان هوا را حس کنند تا از این طریق هشدار لازم در مورد نزدیک شدن شکارچیان به آنها داده شود. دانشمندان با استفاده از این قابلیت و به کار بردن محرک‌های الکتریکی سیستمی شبیه به پدال گاز برای سوسک‌ها در نظر گرفتند تا از این طریق سرعت حرکت آن را مشخص کنند. همچنین سیگنال‌های مشابه به آنتن نصب شده روی بدن سوسک ارسال شد تا برای حرکت آن به سمت چپ یا راست مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان با این بررسی‌ها اعلام کردند که می‌توانند از سوسک‌های مجهز شده به این سیستم در هنگام وقوع بلایای طبیعی زیر آوار به دنبال بازماندگان بگردند. از سوی دیگر مشخص شد ملخ‌های سایبورگی قادر هستند پس از دریافت گرمای خفیف روی بدن خود، به دلیل برخورداری از نوعی غریزه قبلی عکس‌العمل نشان دهند و از این طریق مسیر حرکت خود را مشخص کنند.

این بار لاک‌ پشت‌ها انتخاب شدند و برای آنها از روش‌های مشابه استفاده شد. این حیوانات می‌توانند طول موج‌های مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند و بنابراین اگر طول موج‌های مختلف نوری به آنها بتابد، به سمت نور حرکت می‌کنند و مغز آنها محل تابش نور را به یک فضای باز ترجمه می‌کند و البته اگر در مسیر آنها مانع وجود داشته باشد می‌توانند آن را تشخیص دهند و از کنار موانع عبور کنند. این قابلیت در لاک پشت‌ها باعث شده است تا دانشمندان این حیوان را بهترین گزینه برای آزمایش‌های سایبورگی بدانند.

محققان موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره روی پوسته سخت بدن لاک پشت یک سیستم پیشرفته شامل دوربین، فرستنده بی‌سیم وای-فای، ماژول پردازش رایانه‌ای رسپِری-پای، باتری، موتور فرمان‌بر، و یک سیستم شبیه به سیلندر در کنار سر حیوان را مورد استفاده قرار دادند تا او فقط بتواند پنجره کوچکی از نور را مشاهده کند. در این میان سیستم کنترلگر انسانی شامل یک نمایشگر مخصوص مقابل سر (HMD) هم به کار گرفته شد تا تصاویر زنده از دوربینی که روی لاک پشت نصب شده است مشاهده شود و همچنین سیستم رابط میان مغز و رایانه (BCI) به کار رفت تا همه افکاری از سیگنال‌های الکتروانسفالوگرام به دست می‌آید را ترجمه کند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده بود فرمان‌های مخصوص حرکت به سمت چپ یا راست را دریافت می‌کرد و آزمایش صورت گرفته نشان داد لاک پشت پس از دریافت فرمان‌های مغزی، بر اساس سیلندر مشکی که روی سر و در اطراف چشم او کار گذاشته شده است معادل ۳۶ درجه به سمت مشخص شده چرخش می‌کند تا به مسیر خود ادامه دهد.

اگرچه لاک پشت جزء حیوانات سریع و دونده طبقه‌بندی نمی‌شود، ولی دانشمندان اعلام کردند این احتمال وجود دارد تا سیستم آنها بتوانند از لاک پشت سایبری با اهداف نظامی استفاده کند تا در عملیات‌های تشخیص و نظارتی مورد استفاده قرار گیرد و همچین در عملیات‌های نظامی در آب‌های کم عمق بتواند حین حرکت با سرعت بالاتر، اطلاعات مفید و کاربردی را ارایه دهد.

نتایج حاصل از این مطالعات در آخرین شماره از نشریه بین المللی «مهندسی بیونیک» منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا