ارائه بسته حمایتی به متقاضیان اپراتورهای ماهواره‌ای مخابراتی

یک مقام مسئول در سازمان فضایی ایران گفت: در حال آماده سازی یک بسته پیشنهادی برای حمایت از متقاضیان اپراتورهای ماهواره‌ای مخابراتی در کشور هستیم.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از سازمان فضایی ایران، احسان حامدرحمت مدیرکل طرح و توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران گفت: این بسته حمایتی شامل متقاضیانی می شود که در مدت کوتاه‌تری شرایط مورد نظر دولت و مفاد پروانه اپراتورهای ماهواره‌ای را فراهم کنند.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فضایی ایران به دنبال تقویت بخش خصوصی در بهره برداری از اپراتورهای ماهواره‌ای مخابراتی است.

حامدرحمت با اشاره به اینکه اپراتور ماهواره مخابراتی به عنوان یک حلقه واسط در زنجیره ارزش فضایی قرار می‌گیرد و با بهره برداری از ماهواره، نیاز شرکت ها را از طریق سازنده ها تامین می‌کند، اضافه کرد: اپراتورهای ماهواره‌ای با داشتن کنترل ماهواره، می‌توانند در قالب مدل‌های مختلف عمده فروشی و خرده فروشی به مشتریان و شرکت ها خدمات ارائه کنند.

وی با بیان اینکه در بحث اپراتور ماهواره‌ای با پهنای باند مواجهیم، خاطرنشان کرد: پهنای باند خام به صورت عمده فروشی عرضه شده و در قالب ایجاد ارزش افزوده‌ای که اپراتور ایجاد می‌کند، می‌تواند به صورت خرده فروشی نیز ارائه شود.

مدیرکل طرح و توسعه شبکه های ماهواره ای گفت: در کشورهای دنیا، بزرگترین مشتری سرویس‌های ماهواره‌ای دولت ها هستند، اما این به معنای حضور حداکثری دولت در بخش سرمایه‌گذاری نیست و می‌توان گفت، حداکثر ۲۵ درصد سرمایه‌گذاری و چرخه مالی این حوزه دولتی است و فعالیت دولت ها در حوزه اپراتورهای ماهواره‌ای بیشتر جنبه حمایتی و تضمین خرید خدمات دارد.

حامدرحمت افزود: بعضی از کشورهای منطقه نظیر جمهوری آذربایجان با شعار تمرکز زدایی از اقتصاد نفت و گاز و در جهت حمایت از اپراتور ماهواره مخابراتی خود، دولت الکترونیک این کشور را نیز مبتنی بر پهنای باند ماهواره‌ای و استفاده از خدمات ماهواره مخابراتی بنا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز در راستای سیاستگذاری های وزارت ارتباطات، سازمان فضایی ایران برای اولین بار با کمک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بستری را برای بهره برداری بخش خصوصی از تجهیزات زمینی ماهواره مخابراتی، کنترل ماهواره و ایجاد بازار و ارائه خدمات به مشتریان فراهم کرده است.

حامدرحمت با بیان اینکه بر اساس اصل ۴۴ باید بحث خصوصی سازی را گسترش داده و تصدی گری دولت را خاصه در حوزه صنعت فضایی کاهش دهیم، افزود: همزمان با تدوین پروانه اپراتورهای ماهواره‌ای، رایزنی خود را با بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم و در این راستا، بسیاری از شرکت ها در حال امکان سنجی هستند و در برنامه های راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود، اهمیت ماهواره و اپراتورهای ماهواره‌ای و کاربرد اقتصادی آن را بررسی می کنند.

وی افزود: بسیاری از شرکت ها برای بررسی میزان سوددهی و اهمیت اپراتورهای ماهواره‌ای از کارشناسان بخش خصوصی داخلی بهره گرفته اند که این امر نشان دهنده فعال شدن بخش اقتصادی این حوزه است.

مدیرکل طرح و توسعه شبکه های ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران تاکید کرد: هم اکنون مرکز گسترش فناوری اطلاعات وزارت صنعت، تعدادی از شرکت های خصوصی، سازمان صداوسیما از طریق تعدادی از شرکت های تابعه خود و شرکت های SAP (اپراتورهای ماهواره ای) که بزرگترین بازیگران ماهواره های مخابراتی به شمار می روند، در حال امکان سنجی برای ورود به حوزه ماهواره های مخابراتی هستند.

وی گفت: در حال حاضر ارزیابی متقاضیان حضور در عرصه بهره وری از ماهواره ها و منظومه های مخابراتی را آغاز کرده ایم و شرکت های علاقمند به ورود به حوزه اپراتورهای ماهواره های مخابراتی زمان زیادی برای ارائه طرح های خود ندارند، چرا که سعی ما در این است تا پایان دی ماه ارزیابی متقاضیان واجد شرایط را به نتیجه برسانیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا