سمومی که سلامت بدن را گروگان می‌گیرند!

اختلال های غدد درون ریز موجب عدم تعادل در هورمون ها، تقلید از هورمون های واقعی، و جلوگیری از ارسال سیگنال ها توسط هورمون ها به بدن می شوند. آنها حتی می توانند هورمون ها را فریب داده و موجب ارسال سیگنال هایی شوند که به شما آسیب خواهند رساند یا حتی می توانند مرگبار باشند.

موبنا؛‌ محمدمهدی حیدرپور – فرودگاهی را تصور کنید که ۱۰ کنترل کننده ترافیک هوایی به سختی در تلاش هستند تا پروازهای ورودی و خروجی را مدیریت کنند. این افراد با هم به خوبی در برج مراقبت همکاری می کنند تا پرواز و فرود هواپیماها بدون مشکل انجام شود.

اما ناگهان ۱۰ نفر نقابدار وارد برج مراقبت شده و با به گروگان گرفتن کارکنان، کنترل همه چیز را به دست می گیرند. این افراد برنامه دیگری در سر دارند.

شرایط بحرانی می شود و اشتباهات وحشتناکی رخ می دهند.

اکنون شرایطی مشابه را در بدن خود فرض کنید. بدون تردید، هر کاری انجام می دهید تا از بروز چنین رویداد ناخوشایندی پیشگیری شود. این طور نیست؟

سمومی که سلامت شما را به گروگان می گیرند

سیستم غدد درون ریز شبکه ای از غدد مسئول تولید و ترشح هورمون هاست. این هورمون ها در واقع کارکنان برج مراقبت در فرودگاه هستند. آنها تقریبا تمام عملکردهای بدن شما از گوارش و سوخت و ساز تا دمای بدن، اشتها، تولید مثل، قند خون و غیره را تنظیم می کنند تا همه چیز به خوبی کار کند.

اختلال های غدد درون ریز مردان نقابداری هستند که همه چیز را از کنترل خارج می کنند. اثر این شرایط بر سلامت شما می تواند موارد جزئی ناخوشایند تا نمونه هایی که زندگی را در معرض خطر قرار می دهند را شامل شود.

اختلال های غدد درون ریز موجب عدم تعادل در هورمون ها، تقلید از هورمون های واقعی، و جلوگیری از ارسال سیگنال ها توسط هورمون ها به بدن می شوند. آنها حتی می توانند هورمون ها را فریب داده و موجب ارسال سیگنال هایی شوند که به شما آسیب خواهند رساند یا حتی می توانند مرگبار باشند.

مساله ترسناک‌تر این است که برخی پژوهش ها نشان داده اند افزایش سرطان های وابسته به هورمون – پستان، پروستات و بیضه – با افزایش تعداد اختلال های غدد درون ریز مرتبط است.

البته نباید هراسان شوید. ما می دانیم که افراد بد پنهان شده اند و کارهای بسیاری را برای پرهیز از مواجهه با آنها می توان انجام داد.

بیشتر اختلال های غدد درون ریز با مواد شیمیایی دست ساز و فلزات سنگین در ارتباط هستند. در ادامه با برخی از رایج‌ترین نمونه ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

بیسفنول A

بیسفنول A، هورمون استروژنی است که موجب سرطان پستان، مشکلات تولیدمثل، چاقی و بیماری قلبی می شود.

قوطی های کنسرو، رسیدهای کاغذی و پلاستیک هایی با برچسب بازیافت #۷ از جمله مواردی هستند که بیسفنول A می تواند در آنها پنهان شده باشد. برای شروع می توانید از ذخیره غذاهای خود در پلاستیک ها پرهیز کنید.

دیوکسین

دیوکسین می تواند بر رشد جنسی در رحم اثرگذار باشد، تعداد و کیفیت اسپرم را کاهش دهد، موجب سرطان شود و به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند.

دیوکسین تقریبا در هر جایی وجود دارد. این یک محصول جانبی تولید صنعتی است. گوشت، ماهی، شیر و تخم مرغ نسبت به میوه ها، سبزی ها و غلات احتمال بیشتری دارد حاوی دیوکسین باشند. پرهیز از دیوکسین تقریبا غیر ممکن است، حتی در گوشت های ارگانیک. برای کاهش مواجهه با آن می توانید مصرف محصولات حیوانی را کاهش دهید.

آترازین

در حیوانات، آترازین می تواند قورباغه های نر را به ماده های تخم گذار تبدیل کند، موجب تومورهای پستان شود و در پروستات التهاب ایجاد کند. در انسان، آترازین با سرطان پروستات پیوند خورده است.

آترازین به صورت گسترده در مزارع ذرت به عنوان یک علف کش استفاده می شود و می تواند در آب آشامیدنی وجود داشته باشد. برای مقابله با این شرایط از فیلترهای آب استفاده کرده و محصولات ارگانیک را خریداری کنید.

فتالات ها

فتالات ها موجب مرگ زودرس سلول های بیضه، کاهش تعداد اسپرم، چاقی، دیابت و نقص در عملکرد تیروئید می شوند.

در یک کلام، فتالات ها در پلاستیک پنهان شده اند. بطری ها، اسباب بازی ها، پوشش های پلاستیکی ساخته شده از PVC (با برچسب بازیافت #۳)، همچنین روایح مورد استفاده در محصولات مراقبت شخصی، مانند صابون ها، شامپوها و لاک های ناخن می توانند حاوی فتالات ها باشند.

پرکلرات

پرکلرات موجب می شود غده تیروئید ماده معدنی ید از دست بدهد که بر سوخت و ساز در بزرگسالان و توسعه مغزی و اندامی در نوزادان و کودکان اثرگذار است.

پرکلرات می تواند در آب آشامیدنی وجود داشته باشد و برای مقابله با آن می توانید از فیلتر اُسمز معکوس استفاده کنید. همچنین، از رژیم غذایی خود به میزان کافی ید دریافت کنید تا اثر این ماده خنثی شود.

پیشگیرنده آتش (دی فنیل اترهای پلی برومه یا PBDEs)  

این مواد می توانند وارد شیر مادر شده و اثر آنها بر کاهش بهره هوشی مشخص شده است و همچنین زمانی که سوزانده می شوند مونوکسید کربن تولید می کنند.

پوشاک پیشگیرنده آتش، ذرات گرد و غبار، مبلمان قدیمی با بالشتک های فومی و پدهای فرش قدیمی می توانند حاوی این مواد باشند.

سرب

سرب می تواند آسیب های مختلفی را به بدن انسان وارد کند که از آسیب مغزی و تاخیر در عملکرد شناختی در کودکان تا سقط جنین، آسیب کلیوی، مشکلات سیستم عصبی، فشار خون بالا و دیابت را شامل می شوند.

رنگ های قدیمی مورد استفاده در خانه های قدیمی، برخی اسباب بازی ها و همچنین، آب آشامیدنی در بسیاری از جوامع می توانند حاوی سرب باشند.

آرسنیک

آرسنیک می تواند در دوزهای زیاد کشنده باشد، اما در مقادیر کمتر موجب سرطان های پوست، مثانه، و ریه، و اختلال هایی در سیستم گلوکوکورتیکوئیدی می شود که مقاومت به انسولین و دیابت، پوکی استخوان، پرفشاری خون و نقص در رشد را موجب می شود.

سطوح بالای آرسنیک می تواند در آب آشامیدنی، آب سیب، برنج و محصولات برنج، مانند شربت برنج قهوه ای، سرکه برنج، نان های برنجی و غلات صبحانه یافت شود. زمانی که موضوع مواجهه با آرسنیک مطرح می شود، برنج سفید گزینه ای امن‌تر نسبت به برنج قهوه ای محسوب می شود.

جیوه

جیوه به رشد و و توسعه مغز جنین آسیب وارد می کند، با هورمون هایی که چرخه های قاعدگی و تولید انسولین را تنظیم می کنند، پیوند تشکیل داده و در هر دو فرآیند اختلال ایجاد می کند.

غذای دریایی یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن در معرض جیوه است. اگر در گذشته های دور دندان خود را با جیوه پر کرده باشید نیز نیازی نیست تا برای بررسی خطر قرار گرفتن در معرض این فلز راه درازی را طی کنید.

مواد شیمیایی پرفلورینه

این مواد می توانند به تعداد اسپرم ها آسیب وارد کنند، و موجب کم وزنی نوزاد هنگام تولد، بیماری تیروئید و کلیه و کلسترول بالا شوند.

متاسفانه، ۹۹ درصد ما دارای این مواد شیمیایی مختل کننده فعالیت غدد درون ریز در بدن خود هستیم. به طور خاص می توان به پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) که در تابه های تلفون نچسب، و پوشش های مقاوم در برابر لکه و آب در پوشاک، مبلمان و فرش ها یافت می شود، اشاره کرد. از محصولاتی که در برچسب آنها واژه های فلورو یا پرفلورو دیده دیده می شود، پرهیز کنید.

آفت کش های ارگانوفسفات

این مواد کولین استراز، آنزیمی در سیستم عصبی که برای انتقال سیگنال ها بین اعصاب و ماهیچه ها ضروری است، را مهار می کنند. قربانی های مسمومیت با ارگانوفسفات به واسطه ناتوانی در نفس جان خود را از دست می دهند.

همانگونه که مشخص است این مواد در آفت کش ها وجود دارند از این رو، برای پرهیز از آنها محصولات ارگانیک را خریداری کنید.

گلیکول اترها

طی یک مطالعه، موش هایی که در معرض گلیکول اترها قرار گرفته بودند، در نهایت کوچک شدن بیضه های خود را تجربه کردند. اتحادیه اروپا نیز اشاره داشته است که این مواد شیمیایی می توانند به باروری و جنین آسیب وارد کند. گلیکول اترها با ناهنجاری های خونی، تعداد کم اسپرم، آسم و آلرژی پیوند خورده اند.

گلیکول اترها حلال هایی رایج هستند که در رنگ ها، محصولات پاک کننده، مایع ترمز، و برخی محصولات آرایشی یافت می شوند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا