ساخت داروی بلوتوث‌دار

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست موفق به ساخت کپسولی شدند که مجهز به بلوتوث است.

موبنا – ماه گذشته دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست با همکاری دانشکده برایام و بیمارستان زنان، کپسول چند دزی را ارائه کردند که با قرار گرفتن در معده و به مدت دو هفته به تدریج دارو را آزاد می‌کرد.

براساس گزارش «نیواطلس»، در حال حاضر این دانشمندان به دنبال توسعه این کپسول، دستگاه مشابهی را ساختند که با استفاده از بلوتوث ارتباط برقرار می‌کند.

کپسول قبلی دارای ۶ بازوی پلیمری مملو از دارو بود که در داخل یک پوشش ژلاتینی نرم و صاف قرار گرفته است. هنگامی که کپسول وارد معده می‌شود پوشش ژلاتینی حل شده و به بازوها اجازه می‌دهد تا به شکل ستاره‌ای باز شوند. این شکل ستاره‌ای از خروج کپسول از معده جلوگیری می‌کند. سپس دارو به تدریج از بازوها خارج شده و پس از خالی شدن آنها دستگاه از معده خارج و دفع می‌شود.

طبق این گزارش، کپسول جدید به شکل Y دارای دو بازو است که همانند روش قبلی کار می‌کند اما با این تفاوت که کپسول به مدت یک ماه در معده می‌ماند و دارو را به تدریج از ۴ قسمت روی یکی از بازوها آزاد می‌کند.

چاپ سه بعدی این دستگاه مجهز به سنسوری است که قادر به نظارت بر محدوده‌های جسمانی زیادی است. نیروی بخش بلوتوثی آن با استفاده از یک باتری اکسیدنقره‌ای کوچک تامین می‌شود. البته دانشمندان به دنبال تامین نیروی بلوتوث از طریق یک آنتن خارجی یا اسید معده هستند.

در حال حاضر این دستگاه بر روی خوک‌ها آزمایش و دمای داخلی بدن آنها با استفاده از یک سنسور ثبت و به یک گوشی هوشمندی که به بازوهای خوک‌ها متصل بود، منتقل شد.

گفتنی است؛ برد بلند بی‌سیم برای این کار مطلوب نیست زیرا افراد ثالثی به طور ناخواسته می‌توانند به این دستگاه وصل شوند.

امید است که این کپسول بتواند شروع مشکلات و بیماری‌ها را تشخیص و طبق آن پاسخ دهد. به طور مثال در تشخیص عفونت‌ها آنتی‌بیوتیک‌ها را آزاد کند و پزشکان نیز بتوانند با استفاده از دریافت سیگنال‌های بلوتوث توسط گوشی‌های هوشمند دارو را طبق تقاضا تجویز کنند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا