اثر مرکب چیست؟ / ماجرای سه دوست

اثر مرکب مانند درخت بامبو است. از زمانی که بذر بامبو کاشته می شود تا ۵ سال هیچ گیاهی از زیر خاک بیرون نمی آید ولی بعد از ۵ سال که اولین جوانه ظاهر شد، تنها ۶ هفته طول می کشد تا بامبو ۳۰ متر رشد کند.

سواد زندگی – “اثر مرکب” ، نام کتاب “دارن هاردی” است که شهرتی جهانی دارد و میلیون ها نسخه از آن در سراسر دنیا و به زبان های مختلف فروش رفته است. در ایران نیز مترجمان و انتشاراتی های متعددی این کتاب را منتشر کرده اند. (خواندن این کتاب را با تأکید فراوان توصیه می کنیم.)

لبّ کلام “اثر مرکب” این است: برای موفق شدن، نیازی به کارهای بزرگ و عجیب و غریب نیست؛ برای رسیدن به موفقیت های بنیادین، یک سری انتخاب های کوچک و هوشمندانه را در طول زمان انجام دهید، همین.

دارن هاردی در این کتاب ماجرای سه دوست کاملاً مشابه یکدیگر (مالی، تاهل، جسمی و وزن) را این گونه روایت می کند:

دوست الف: او به زندگی عادی خود ادامه می دهد و هیچ تغییری ایجاد نمی کند.

دوست ب: تغییرات کوچکی را شروع می کند:

– هر شب فقط ۱۰ صفحه کتاب می خواند.

– هر روز در مسیر رفتن به محل کارش، یک فایل ۳۰ دقیقه ای آموزشی یا انگیزشی گوش می کند.

-روزانه فقط ۱۲۵ کالری از برنامه غذایی اش حذف می کند (مثلاً به جای یک بطری آب گازدار، یک لیوان لیموناد می خورد/ یا اگر به فرهنگ غذایی ایرانی اشاره کنیم می شود حدود نصف کفگیر برنج).

– روزانه فقط حدود یک کیلومتر پیاده روی می کند.

(توجه کنید که این ها کارهای بسیار ساده و پیش پا افتاده ای هستند. او نه در کلاس های سنگین دانشگاهی ثبت نام کرده، نه یک رژیم غذایی آزاردهنده بر خود تحمیل کرده و نه هر روز به باشگاه می رود تا ورزش کند.)

دوست ج: او نیز تغییرات  کوچکی را در زندگی اش آغاز کرده است:

– تلویزیون بزرگ تری خریده است و وقت بیشتری را برای تماشای آن می گذراند.

– از شبکه آشپزی، پختن غذاهای خوشمزه ای را یاد گرفته است.

– یک میز نوشیدنی های الکلی در اتاق پذیرایی اش گذاشته است.

***

تقریباً ۲ و نیم سال بعد: تفاوت های بین این سه دوست آشکار و قابل اندازه گیری شده اند:

دوست الف: در جا زده است، فقط شکایتش از زندگی بیشتر شده است.

دوست ب:
– از نظر جسمی خوش اندام و آراسته شده است. ( او با کم کردن تنها ۱۲۵ کالری، ۱۵ کیلوگرم وزن کم کرده است، بی آن که حتی یک بار گرسنگی بکشد.)

– او تقریباً هزار ساعت از وقتش را صرف آموزش کرده و دانشی که به دست آورده باعث ترفیع کاری اش شده و درآمدش را بالاتر برده است.

– به واسطه سلامت جسمی، وضعیت کاری و روحیه ناشی از این دو، روابط اش با همسرش نیز صمیمی تر شده است.

دوست ج:
– او عاشق برنامه آسپزی و پختن غذاها و شیرینی هایی که یاد می گرفته شده است. خانواده و دوستانش هم دستپخت او را تعریف می کنند و او، مدام پرخوری می کند. این بدخوری، او را بدخواب می کند و صبح ها با کسالت بیدار می شود و از این رو، کمی بدخلق شده است. بهره وری کاری و رضایت رییس اش از او کاهش یافته است. در انتهای روز هم با نارضایتی و انرژی تحلیل رفته به خانه بر می گردد. کمبود انرژی باعث می شود کمتر با همسرش به پیاده روی برود و وقت کمتری را با او بگذراند بنابراین، بدنش اندروفین کمتری ترشح می کند و استرس اش بیشتر می شود. همین استرس او را به پرخوری بیشتری وا می دارد و این چرخه تکرار می شود. وزن او اکنون حدود ۳۰ کیلوگرم بیشتر از دوستش “ب” است.

می بینید که “ب” و “ج” انتخاب های کوچکی کردند ولی همین انتخاب های کوچک با مرکب شدن در عامل زمان، تغییرات وسیعی به وجود آوردند.

اثر مرکب چیست؟ / تفاوت های بنیادین با انتخاب های کوچک؛ واقعاً به همین سادگی!

اگر به اثر مرکب باور داشته باشیم، خبر خوب این است که برای متحول کردن زندگی مان ، نیازی به برنامه انقلابی نداریم. بسیاری از برنامه های موفقیت ما فقط به این دلیل شکست می خورند که فکر می کنیم باید کاری کنیم کارستان؛ مثلاً از فردا ۲ ساعت زودتر بیدار شویم، دوره های آموزشی گوناگون را ثبت نام کنیم، عصر ها به باشگاه برویم و دمبل بزنیم، شام را کلاً حذف کنیم و کلاً شیرینی نخوریم و … و بعد از مدت کوتاهی، کم می آوریم و برمی گردیم به نقطه صفر!

هر برنامه ای دارید، لطفا برای رسیدن به آن، یک حرکت کوچک ولی قابل اندازه گیری تعریف کنید و مستمراً انجامش دهید، مثلاً :
– حفظ کردن تنها سه لغت انگلیسی در روز
– هر بار که بشقاب غذا را جلوی تان می گذارند، قبل از شروع به غذا خوردن، ۵ قاشق را جدا کنید و کنار بگذارید.
– هر روز ۱۰۰۰ قدم پیاده روی کنید.

بعد از مدتی خواهید دید که تحولات مثبت بزرگی در زندگی تان رخ داده است.

نکته مهم ۱: اثر مرکب، فوراً خود را نشان نمی دهد و تا مدتی هیچ اثری نخواهید دید.
اثر مرکب مانند درخت بامبو است. از زمانی که بذر بامبو کاشته می شود تا ۵ سال هیچ گیاهی از زیر خاک بیرون نمی آید ولی بعد از ۵ سال که اولین جوانه ظاهر شد، تنها ۶ هفته طول می کشد تا بامبو ۳۰ متر رشد کند.
واقعیت این است که بامبو در ۶ هفته این قدر رشد نکرده، بلکه در ۵ سال و ۶ هفته این اتفاق رخ داده است. بنابراین، باید هر کار کوچک و مثبتی که شروع کرده اید را مستمراً ادامه دهید و ناامید نشوید تا زمانی که ناگهان خود را در اوج خواهید دید.

به قول دارن هاردی، موفقیت تخم مرغی نیست که به فوریت در مایکروویو پخته شود.

نکته مهم ۲: کارهای کوچک زیادی را برای انجام دادن برای خودتان در نظر نگیرید و سرتان را شلوغ نکنید. برای شروع یک تا حداکثر ۵ کار کوچک را در دستور کارتان قرار دهید به گونه ای که فشار زیادی بر خود وارد نکنید.

دارن هاردی “اثر مرکب” را اینگونه فرموله کرده است:

انتخاب های کوچک و هوشمندانه + پایداری + زمان = تفاوت های بنیادین

فرمول اثر مرکب را به خدمت خود درآورید.

 منبع: سواد زندگی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا