استفاده از فراصوت برای دور نگه داشتن خفاش‌ها از توربین‌های بادی

مهندسان دانشگاه ایالتی تگزاس یک سیستم خفاش‌گریز طراحی کرده‌اند که با انتشار امواج فراصوت از ایجاد اختلال در توربین‌های بادی توسط خفاش‌ها جلوگیری می‌کند.

موبنا – اگرچه توربین‌های بادی منبع ارزشمندی برای تولید انرژی سازگار با محیط زیست هستند، اما حداقل یک نقطه ضعف دارند و آن اینکه خفاش‌ها معمولا توسط تیغه‌های در حال چرخش توربین‌ها کشته می‌شوند و سبب اختلال در کار آنها می‌شوند.

مهندسان دانشگاه ایالتی تگزاس با ایجاد یک میدان فراصوت(اولتراسونیک)، یک سیستم جدید امیدوارکننده برای کمک به جلوگیری از این اتفاق ساخته‌اند.

همانطور که احتمالا می‌دانید، خفاش‌ها راه خود را در تاریکی با انتشار امواج فراصوت پیدا می‌کنند و با توجه به زمان رفت و برگشت این امواج به گوش آنها، همراه با جهتی که این انعکاس‌ها می‌آید، این حیوان قادر به تعیین فاصله و جهت موانع یا حشراتی است که از آنها تغذیه می‌کند.

سیستم ابداعی مهندسان دانشگاه ایالتی تگزاس موسوم به “سیستم دفع خفاش‌ها” با ایجاد یک میدان اولتراسونیک در محدوده مشابه با فرکانسی که خفاش‌ها منتشر می‌کنند، آنها را دور نگه می‌دارد.

هنگامی که خفاش‌ها وارد محدوده این میدان می‌شوند، میدان فراصوت موجب می‌شود خفاش‌ها انعکاس امواج خود را نشنوند. همین امر سبب می‌شود که آنها وقتی این اتفاق می‌افتد، تغییر جهت دهند و از آن ناحیه خارج شوند.

این سیستم توسط یک تیم از دانشگاه ایالتی تگزاس با مشارکت نهاد بین‌المللی حفاظت از خفاش‌ها توسعه یافته و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

پس از نصب دو ساله این سیستم روی ۱۶ مورد از ۲۵۵ توربین، این فناوری میزان تلفات خفاش‌ها را در مجموع تا ۵۴ درصد کاهش داد.

سازندگان می‌گویند با اینکه این سیستم در حال حاضر موجب کاهش مرگ و میر دو گونه از خفاش‌ها شده است، اما برای تمام انواع گونه‌های خفاش‌های بومی آمریکای شمالی و اغلب نقاط اروپا طراحی شده است.

همچنین ادعا شده است که این سیستم برای خفاش‌ها و سایر حیوانات حیات وحش مضر نیست و برای خفاش‌ها آزاردهنده نیست.

سیستم دفع کننده خفاش‌ها از سال آینده با تکمیل تولید تجاری، در دسترس خواهد بود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا