تولید بخار فوق‌العاده گرم با استفاده از نور خورشید

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست به تازگی موفق به تولید بخار بسیار گرم با استفاده از نور خورشید شدند.

موبنا – دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست در سال ۲۰۱۴، یک اسفنج گرانیت- کربنی را ارائه کردند که با استفاده از نور خورشید به طور موثری آب را به بخار تبدیل می‌کند. در حال حاضر آنها توانستند بخار آب بسیار گرم را تولید کنند که برای استریل کردن تجهیزات پزشکی مناطق دورافتاده قابل استفاده باشد.

براساس گزارش «نیواطلس»، این دستگاه جدید از یک خوانشگر سه لایه‌ای تشکیل شده است که به صورت معلق در بالای سطح آب و بدون هیچ تماسی با آب قرار می‌گیرد. لایه بالایی این دستگاه از سرامیک فلزی، لایه میانی یک فوم کربنی متخلخل و لایه زیرین متشکل از موادی است که به طور موثر گرمای فروسرخی را آزاد می‌کند.

نحوه کار این دستگاه به گونه‌ای است که، لایه بالایی طول موج‌های کوتاه انرژی خورشید را جذب و منجر به گرم شدن کل دستگاه می‌شود، سپس این گرما از لایه زیرین به صورت طول موج‌های بلند اشعه فروسرخ خارج می‌شود. آب اشعه فروسرخ را راحت‌تر از نور خورشید جذب می‌کند، در نتیجه آب تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده و بخار تولید می‌شود. این بخار به سمت لایه میانی دستگاه رفته و فوم داخل لایه میانی این بخار را بیشتر گرم می‌کند. بخار بسیار گرم تولید شده از طریق لوله‌ای از دستگاه خارج و برای وظایفی از جمله استرلیزه کردن، پخت و پز و تمیز کردن استفاده می‌شود.

طبق این گزارش، اگر آبی که بخار از آن ساخته شده آلوده یا شور باشد، این دستگاه می‌تواند به سادگی آب آلوده را به آب تصفیه یا آب شیرین آشامیدنی تبدیل کند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا