ابداع یک سمعک متصل به دوربین برای کمک به افراد ناشنوا

افراد ناشنوا و کم شنوا برای اینکه دریابند دیگران چه می‌گویند اغلب از سمعک استفاده می‌کنند، اکنون دانشمندان چینی در حال توسعه یک سمعک هوشمند هستند که ممکن است درک حرف‌های دیگران را برای این افراد آسان‌تر سازد.

موبنا – دانشمندان دانشگاه “Xi’an Jiaotong-Liverpool” چین در حال پیدا کردن راه حلی برای این مسئله هستند و بنابراین در مطالعه اخیرشان بر روی توسعه یک وسیله در قالب دوربین متصل به یک سمعک هوشمند کار می‌کنند.

در حال حاضر سمعک‌های موجود اغلب از الگوریتم لغو صدا برای فیلتر کردن فرکانس‌های صوتی ناخواسته استفاده می‌کنند که این امر باعث می‌شود صدای افرادی که با افراد ناشنوا و کم شنوا صحبت می‌کنند، بهتر شنیده شود. اکنون دانشمندان دانشگاه “Xi’an Jiaotong-Liverpool” چین قصد دارند یک سمعک پیشرفته توسعه دهند. دانشمندان قصد دارند از یک دوربین پوشیدنی برای فیلتر کردن “صدای مشکل ساز”(problematic noise) استفاده کنند. این مطالعه به رهبری دکتر “اندرو آبل”(Andrew Abel) انجام می‌شود.

در این روش دوربین توسعه داده شده با تصویربرداری از دهان افرادی که صحبت می‌کنند، قادر به پیش‌بینی صداهای آوازی که فرد می‌خواهد بگوید، است. این عمل تا حدودی همانند عملکرد مغز ما است، همانطور که ما آنچه را که می شنویم، هنگام صحبت افراد پرازش می‌کنیم.

به این ترتیب دانشمندان این مطالعه، الگوریتمی را ایجاد کردند که می‌تواند حرکات دهان افراد را شناسایی کرده و تشخیص دهد که آیا دهان کاربر باز است یا بسته. این روش بر روی افراد مختلفی کاربرد داشته و نیاز به قدرت پردازش دارد.

این سیستم حتی ممکن است برای لب‌خوانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، فناوری مذکور با استفاده از قدرت پردازش بصری، قادر به شناسایی محیط‌های مختلف مانند ادارات آرام و یا مکان‌های پر سر و صدا است و می‌تواند فیلتر صدا مختص با همان مکان را به کار گرفته و اعمال کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا