عجیب ترین روش تولید آب! (+عکس)

فونتاس دستگاهی است که از خورشید نیرو می گیرد و با استفاده از یک پلتیر المنت – خنک کننده ای دو محفظه ای که برای میعان طراحی شده است – از هوا، آب برداشت می کند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور “کریستوف رتزار”، طراح صنعتی، روشی هوشمندانه را برای تامین آب مورد نیاز دوچرخه سواران هنگامی که در حال رکاب زدن هستند، معرفی کرده است. به لطف فونتاس، دستگاهی که از هوا آب استخراج می کند، ممکن است درباره کمبود آب بدن خود هنگام دوچرخه سواری هرگز دچار نگرانی نشوید.

عجیب ترین روش تولید آب! (+عکس)

فونتاس دستگاهی است که از خورشید نیرو می گیرد و با استفاده از یک پلتیر المنت – خنک کننده ای دو محفظه ای که برای میعان طراحی شده است – از هوا، آب برداشت می کند. زمانی که هوا از محفظه بالایی عبور می کند حرکت آن توسط چند مانع کند می شود. کاهش سرعت جریان هوا اجازه آزاد شدن مولکول های آب را می دهد که از هوا خارج شده و سپس در یک بطری برای مصرف دوچرخه سوار ذخیره می شود.

عجیب ترین روش تولید آب! (+عکس)

دوچرخه سواران به ویژه در شرایط آب و هوایی گرم برای سپری کردن لحظاتی خوب و همچنین حفظ سلامتی باید آب بدن خود را تامین کنند. این در شرایطی است که حتی دوچرخه سواران حرفه ای و دقیق نیز ممکن است پر کردن بطری آب خود را فراموش کنند و این مساله نگرانی هایی را برای آنها به همراه داشته باشد. اما فونتاس محصولی کاربردی و انعطاف پذیر محسوب می شود که برای رفع این مشکل طراحی شده است.

عجیب ترین روش تولید آب! (+عکس)

پس از انجام بیش از ۳۰ آزمایش، رتزار موفق شد تا فونتاس را به گونه ای کالیبره کند که خروجی پایدار یک قطره آب تغلیظ شده در هر دقیقه را ارائه کند. این مقدار به نیم لیتر در هر ساعت می رسد. اگرچه این موفقیت و دستاوردی قابل توجه محسوب می شود، اما همچنان برای یک روز گرم و مرطوب کافی نیست. همچنین، فونتاس در مناطق شهری یعنی جایی که مولکول های آب آلوده به آلودگی از هوای شهر گرفته می شوند، کاربردی ندارد.

عجیب ترین روش تولید آب! (+عکس)

با این وجود، فونتاس به پروژه های آینده‌دار بسیاری برای جستجوی برداشت آب از هوا پیوسته است. در سال ۲۰۱۳، دانشمندان ام‌آی‌تی ماده مشبک ویژه ای را معرفی کردند که آب را از مه استخراج می کند و نتایج آن تاکنون جالب توجه بوده اند. این قبیل فناوری ها می توانند در زمینه کاهش خطر ناامنی آبی موثر باشند که به کاهش فقر و انعطاف پذیری بیشتر در برابر تغییرات آب و هوایی منجر می شود.

عجیب ترین روش تولید آب! (+عکس) عجیب ترین روش تولید آب! (+عکس) عجیب ترین روش تولید آب! (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا